Privacy by design. Hoe Methode M omgaat met persoonsgegevens

Privacy blijft een belangrijk onderwerp. Ook in het onderwijs, of misschien wel juist in het onderwijs. Als leraren maatschappijleer, zijn wij ons extra bewust van het recht op privacy. Vanaf de start van Methode M hebben we rekening gehouden met privacy van leerlingen. We noemen dit privacy by design.

Bij het werken volgens Privacy by Design wordt al bij de start van het ontwerpen van een informatiesysteem rekening gehouden met privacy. De aandacht voor privacy blijft tijdens de gehele levensduur van het systeem bestaan. Het doel is de beveiliging van persoonsgegevens te optimaliseren. Dat kan al door na te denken over de noodzakelijkheid van het opslaan, welke gegevens zijn echt nodig en welke niet? Ook moet rekening worden gehouden met de hele levenscyclus van de data: opslag, wijziging en verwijdering.

Bron: Justitia.nl

Daarom hanteert Methode M het uitgangspunt: wij willen niets van leerlingen weten. Het is ook niet nodig voor het functioneren van de lesmethode.

Ieder account krijgt bij ons een uniek nummer, de persoonsgegevens die we daaraan koppelen zijn een e-mailadres, ip-adres en optioneel een gebruikersnaam. Alle data die een leerling genereert, worden aan dit unieke nummer gekoppeld. Antwoorden op opdrachten en resultaten van oefentoetsen zijn hiervan voorbeelden. Bij het verwijderen van een account gaan ook deze data direct de prullenbak in.

Geen Google Analytics meer

Om de privacy van onze gebruikers te waarborgen, gaan we zelfs nog een stap verder. Zo heeft Methode M sinds dit jaar afscheid genomen van Google Analytics. We werken nu met statistiekensoftware die we zelf hosten, waardoor we controle houden over welke gegevens er worden opgeslagen en waar deze worden opgeslagen.

Op deze manier kan Methode M de privacy van alle gebruikers volledig garanderen.

Vakvernieuwing maatschappijleer

Vakvernieuwing maatschappijleer en Methode M

In het schooljaar 2024-2025 moet er een nieuw examenprogramma liggen voor maatschappijleer. Methode M volgt dit proces op de voet en houdt je steeds op de hoogte via deze blog.

Wat gaat er veranderen?

Je kunt verwachten dat de (sub)domeinen van maatschappijleer voor vmbo, havo en vwo gelijk worden getrokken. Een groot deel van de examenstof is nog steeds relevant, maar mag geactualiseerd en aangescherpt worden. Een voorbeeld hiervan zou het pleidooi van ons zijn om de maatschappelijke ladder niet meer te gebruiken.

Er wordt al openlijk gesproken over het onderbrengen van burgerschapinhouden bij maatschappijleer in de bovenbouw. Dit betekent een aanzienlijke uitbreiding van het examenprogramma. Je mag verwachten dat het advies aan scholen gaat zijn om meer uren maatschappijleer te formeren.

Wat betreft de nieuwe inhouden kunnen we met een schuin oog naar het werk van curriculum.nu kijken, dan waren dit de ‘bouwstenen’ die men voor burgerschap had opgenomen:

Vakvernieuwing maatschappijleer - doelen van burgerschap
Bron: SLO

De uitwerkingen van de bouwstenen uit curriculum.nu staan uitgeschreven op de website van curriculum.nu.

Planning

Fases bij de vakvernieuwing maatschappijleer
Bron: SLO

De minister liet op 12 december in een overleg met Kamerleden weten dat in 2024 de concept examenprogramma’s moet worden opgeleverd en dat in het schooljaar 2024-2025 pilots kunnen worden uitgevoerd. Vervolgens moet het nieuwe examenprogramma nog vastgelegd worden in een wet. Of het dan gelijk verplicht is, hangt af van de tijd die uitgevers zijn gegund om nieuw lesmateriaal te maken.

Wat doet Methode M?

Diverse gebruikers van Methode M zijn vertegenwoordigd in de vakvernieuwingscommissie. Daarnaast zijn we vertegenwoordigd in de advieskring voor uitgevers en werken we nauw samen met de NVLM.

We kijken uit naar een nieuw programma en we verwachten geen enkel probleem om tijdig met een nieuwe dan wel aangepaste versie van Methode M voor maatschappijleer te komen.

Meer informatie over de vakvernieuwing

Resultaten uit de feedbackweken

Naar aanleiding van de feedbackweken van Methode M hebben wij veel interessante, enthousiaste en opbouwende kritiek ontvangen. Dank daarvoor!

Uiteraard hebben wij deze feedback vol aandacht gelezen. Samen met jullie maken wij de beste methode voor maatschappijleer. Daarom delen wij graag de meest voorkomende opmerkingen over Methode M ván jullie mét jullie!

Merendeel van de docenten geeft aan het eens te zijn met onze uitgangspunten.

Meer reproductie en taligheid

Jullie geven aan dat er meer reproducerende vragen in de opdrachten mogen. Video’s in de methode mogen korter of er kunnen alleen fragmenten uit gebruikt worden. Hoewel er al aandacht is voor LHBTIQ+, mag dit nog meer. Er is behoefte aan een proefwerkpagina waarbij de opdrachten worden weggelaten. Zo kunnen leerlingen op een overzichtelijke manier leren voor het aankomende proefwerk.

“Sommige toetsen zijn erg makkelijk, maar worden moeilijker door taligheid. Is dit een leesvaardigheidsprobleem of maatschappijleer? Lastig te zeggen. Ik merk wel dat vooral bij een hoofdstuk als politiek leerlingen over elkaar struikelen van de taal.”

Ook is het fijn als linkjes voortaan in een pop-up scherm verschijnen voor de leerlingen. Zo blijven zij op de pagina waarop zij aan het werk zijn. Over het algemeen ervaart men de methode als erg talig. Dit blijft voor ons bij iedere update een aandachtspunt.

Sluit aan bij de belevingswereld

Jullie vinden Methode M een overzichtelijke, compacte, volledige en aantrekkelijke methode die goed aansluit op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling. Leerlingen zijn veel interactief bezig en kunnen ook zelfstandig goed uit de voeten.

Leerlingen geven aan liever online te werken, dan uit een boek.

Ook van de leerlingen hebben wij veel reacties gekregen. Leerlingen willen graag een samenvatting per les of hoofdstuk. Ook vragen zij om verschillende werkvormen en opperen een beloningssysteem als toevoeging aan de methode.

“Fijn is dat alles online is en dat je er gemakkelijk bij komt . Voor de rest heb ik geen klachten over Methode M”

172 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 7.6. En daar zijn we zeker trots op!

Nieuw! Module Leren debatteren

Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.

Lees verder

Opdracht De Bijstand

Over een paar jaar heb je waarschijnlijk je vmbo-diploma op zak. En weer een paar jaar later heb mogelijk zelfs een mbo-opleiding afgerond. En dan ga je natuurlijk aan het werk! Eindelijk een fulltime inkomen. Toch? Maar wat nou als het niet lukt om een baan te vinden? Dan kom je terecht in de bijstand. De bijstand, wat is dat eigenlijk?  

Lees verder

Speel Kahoot met je eindexamenleerlingen

Al eerder zetten wij alle begrippen van Methode M in Quizlet. Dit maakt het voor leerlingen nog aantrekkelijker om te leren voor de toetsen. Dat bracht ons op het idee om ook Kahoot! te integreren/toe te vroegen aan onze Methode. We zijn daarom gestart met oefentoetsen in Kahoot.

Lees verder

Feedbackweken op Methode M 2022

We zijn ons alweer aan het voorbereiden op volgend schooljaar. Zoals je weet staat de actualiteit bij Methode M altijd centraal. Nieuws dat aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen geeft jouw lessen maatschappijleer een extra boost. We staan dan ook te trappelen om Methode M helemaal klaar te maken voor het nieuwe schooljaar. Met nieuws dat jouw leerlingen raakt.

Lees verder

Opdrachten Oorlog in Oekraïne

Opdrachten Oorlog in Oekraïne vmbo
Foto: Matti

We zijn allemaal geschrokken door de inval van Rusland in Oekraïne. De mate waarin de omringende landen hun steun uitspreken voor Oekraïne en de maatregelen die de NAVO neemt, maakt dat oorlog best wel dichtbij voelt.

Lees verder

Samenwerking met Peppels

Maakt jouw school gebruik van Peppels? Dan hebben wij goed nieuws: voortaan kun je de lessen van Methode M direct klaarzetten in Peppels. Handig voor jou en voor de leerlingen!

Lees verder

Begrippen Methode M nu op Quizlet

Quizlet Methode M - Maatschappijleer

Nieuw! Begrippen maatschappijleer en maatschappijkunde oefenen op Quizlet

Hoe houd je de aandacht van je leerlingen vast? Onze leerlingen staan over het algemeen niet juichen als ze een hele waslijst aan begrippen moeten leren. Hoe maak je het dan toch interessant? Door hen uit te dagen met spelletjes!

Lees verder