Opdrachten Oorlog in Oekraïne

24 februari is het drie jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. Intussen is het een uitputtende oorlog geworden waarbij veel slachtoffers zijn gevallen en mensen op de vlucht zijn geslagen. De oorlog is op dit moment actueler dan ooit omdat de nieuwe president van de Verenigde Staten, Donald Trump, er een intensieve vredesstrijd van heeft gemaakt. Hierdoor kan de oorlog, maar tegelijkertijd ook de vrede erg dichtbij voelen.

Thuis houden we het nieuws in de gaten en ook op school is de oorlog in Oekraïne onderwerp van gesprek. Leerlingen maken zich wellicht zorgen over hun eigen veiligheid en kunnen hier in de klas vragen over stellen. Om docenten zo goed mogelijk te ondersteunen hebben we twee lesbrieven gemaakt over deze situatie.

Oorlog in Oekraïne: de actualiteit

Met deze actualiteitsopdracht behandelen we de belangrijkste vragen die bij leerlingen opkomen. Waarom viel Rusland Oekraïne binnen? Hoe reageren andere landen hierop? Waarom bemoeit president Trump zich hier zo mee? Komt er nu ook in Nederland oorlog? In deze les hebben we onderdeel C volledig geactualiseerd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Oorlog in Oekraïne: de achtergrond

Bij deze actualiteitsopdracht kijken we onder meer naar de achtergrond van deze oorlog en de beweegredenen van Vladimir Poetin. Wat was de Sovjet-Unie, de Koude Oorlog? En wat wil Poetin nu bereiken?

Bekijk deze opdracht op Methode M

De opdrachten staan op zichzelf en kunnen afzonderlijk van elkaar gemaakt worden.

Opdracht: Musk, Meta en Macht

De toenemende macht van big tech-bedrijven die door miljardairs worden gerund, is een hot topic. Vooral nu Musk zich steeds meer bemoeit met de Amerikaanse en Europese politiek. Ook is Meta onlangs veel in het nieuws geweest vanwege het stoppen met factchecken op Facebook en Instagram. Wat weten jouw leerlingen hiervan?

In deze les werken leerlingen in groepjes samen om de invloed van big tech te bespreken aan de hand van drie waarden: vrijheid, veiligheid en gezondheid. Ze koppelen deze waarden aan stellingen in de vorm van krantenkoppen. Daarna bespreken ze de stellingen, nemen ze gezamenlijk een standpunt in en bedenken ze hier argumenten bij. Uiteindelijk reflecteert de leerling op een eigen standpunt.

Deze gratis les van Methode M helpt leerlingen om in groepsverband een mening te vormen over de macht van big tech-bedrijven in de wereld. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Happy Meal? Gezonde leefstijl bij jongeren

Je herkent het vast wel. Leerlingen die staan te vapen bij het hek voor de school, lege chipszakken op de grond na de grote pauze of het gesprek van de dag in de klas over de nieuwste challenge op TikTok. Iedereen wil er graag bij horen. Daarom doen jongeren soms dingen die helemaal niet goed zijn voor hun gezondheid. Ze weten het wel, maar ja, die groepsdruk!


In deze les onderzoeken we de ongezonde gewoontes van jongeren en de invloed van groepsdruk en sociale (media) trends op hun keuzes. Hoe kunnen zij kritisch nadenken over hun acties en waar draait een gezonde leefstijl om?

Deze gratis les van Methode M helpt leerlingen om hun ongezonde keuzes te begrijpen en de invloed van groepsdruk en sociale media in te zien. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: De jeugd van tegenwoordig

Fatbikes, smartvapes en prullaria bestellen bij goedkope online shops zoals Temu en Shein. Dit zijn enkele voorbeelden van trends waarmee leerlingen zich bezighouden. Maar niet alleen leerlingen zijn hiermee bezig; bezorgde ouders en artsen komen in journaals aan het woord over de gevolgen. De overheid probeert via wetgeving te doen wat binnen haar macht ligt, terwijl producenten de mazen van de wet weten te vinden met skinnybikes die niet onder de fatbike-wet vallen en smeltsigaretten die niet als vape worden geteld.

In deze les kruipen leerlingen in de huid van één van de actoren jongeren, ouders, artsen, producenten, winkeleigenaren en overheid om hen vanuit verschillende perspectieven na te laten denken over verschillende belangen en tegenstellingen.

Speciaal voor deze les hebben wij een handig werkblad ontwikkelt waarmee leerlingen op een snelle en overzichtelijke manier met elkaar in gesprek gaan.

Deze gratis les van Methode M helpt leerlingen om verschillende perspectieven te begrijpen en te verwoorden, wat een belangrijke vaardigheid is in het kritisch denken en discussiëren over maatschappelijke onderwerpen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: De verkiezingen in de VS

Een moordaanslag op Donald Trump. Een wissel van presidentskandidaten tussen Joe Biden en Kamala Harris. Er is al veel gebeurd voordat de verkiezingen voor de president van de Verenigde Staten van Amerika plaatsvinden op 5 november. Ook in Nederland volgen we dit op de voet.

In deze les ontdekt jouw leerling waarom deze verkiezingen ook voor Nederland belangrijk zijn. We stellen de kandidaten van de 60e presidentsverkiezing in Amerika voor en leggen uit hoe de verkiezingen precies verlopen. Aan het einde van de les maken leerlingen een quiz waarin ze op basis van stellingen kunnen zien of zij op Trump of op Harris zouden stemmen.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om de verkiezingen in de VS en het belang ervan voor Nederland uit te leggen aan je leerlingen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Maatschappijleer afsluiten met een centraal examen?

Vakvernieuwing maatschappijleer en Methode M

Docenten maatschappijleer: wakker worden! Er is een vakvernieuwing in aantocht. Er ligt een compleet nieuw examenprogramma klaar om mee te testen. De vakvernieuwingscommissie heeft daarbij nog een ander voorstel gedaan om de manier waarop leerlingen het vak maatschappijleer afsluiten te veranderen. Het idee is om niet alleen het schoolexamen te behouden, maar ook een centraal examen in te voeren.

TL;DR

  • Maatschappijleer wordt nu afgesloten met een schoolexamen (SE).
  • De vakvernieuwingscommissie stelt voor om een centraal examen (CE) in te voeren naast het SE.
  • Voordelen van het huidige SE: flexibiliteit en actuele thema’s.
  • Nadelen van het huidige SE: verschillen tussen scholen en minder objectieve toetsing.
  • Voordelen van het nieuwe CE: gelijke kansen voor leerlingen en borging van kennis.
  • Nadelen van het nieuwe CE: minder ruimte voor maatwerk en actueel onderwijs.
Lees verder

Dit is het nieuwe examenprogramma voor maatschappijleer

Na ruim 20 jaar ligt er een concept examenprogramma voor maatschappijleer klaar! Er zijn nieuwe domeinen en subdomeinen geïntroduceerd, die voor alle schoolniveaus (vmbo, havo, vwo) uniform zijn opgesteld. Dit betekent dat zelfs de doelzinnen over alle niveaus gelijk zijn.

Lees verder

Opdracht: Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas – 1 jaar later

7 oktober is het een jaar geleden dat de situatie tussen Israël en de Palestijnen in de Gazastrook enorm oplaaide. Dit is nog altijd volop in de media te zien en houdt veel van onze leerlingen bezig. Intussen zijn ook Libanon en Iran meer betrokken bij deze ingewikkelde kwestie. Wellicht komen leerlingen onrustig je les binnen met verhalen vol sensatie of schokkende videobeelden. Wat kun je dan doen?

We willen deze les weer graag onder de aandacht brengen met een kleine update. Leerlingen gaan in deel A, opdracht 1 opzoek naar recente gebeurtenissen rondom het thema. Deze kun je met ze bespreken. Gebruik hierbij vooral de richtlijnen in het docentenblok bovenaan de les.

Het doel van onze opdracht ‘Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas’ is om leerkrachten een handleiding toe te reiken als het gaat om dergelijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Je krijgt van ons handvatten hoe je welke afspraken kunt maken samen met de klas om het gesprek samen op een veilige en respectvolle manier aan te gaan. De les eindigt met een gedeelte voor leerlingen waarin zij zelf aan de slag gaan met het thema subjectiviteit in de media en het tegengaan van wij/zij-denken en polarisatie.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Jouw Prinsjesdag 💼

Prinsjesdag kijkt weer om de hoek 👀 Hier wil je uiteraard aandacht aan geven in je les. Het internet staat vol met materiaal hierover, maar het liefst wil je een hapklare werkvorm die goed te volgen is voor de leerling en direct toepasbaar is voor jouw les. Zoek niet verder, Methode M to the rescue!

Methode M doet het weer net even anders. Geen langdradige lesstof, maar een korte uitleg over Prinsjesdag. Daarna gaan leerlingen snel in groepjes aan de slag om een Rijksbegroting na te bootsen. Waar geven zij hun geld aan uit en vooral: waarom maken zij die keuze?

Deze gratis les van Methode M helpt jou om leerlingen inzicht te geven in het maken van een begroting en hen Prinsjesdag uit te leggen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Een nieuw kabinet!

Schoof en Rutte
Foto: ANP/Remko de Waal

Een nieuw schooljaar, een nieuw kabinet! Maak in deze actualiteitsles kennis met programmakabinet-Schoof. Hoe een kabinet wordt gevormd, dat dit programmakabinet net iets anders is dan een normaal kabinet en wat de plannen zijn leer je in deze les.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit extra bijzondere kabinet uit te leggen aan je leerlingen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.