Opdrachten Oorlog in Oekraïne

24 februari is het drie jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. Intussen is het een uitputtende oorlog geworden waarbij veel slachtoffers zijn gevallen en mensen op de vlucht zijn geslagen. De oorlog is op dit moment actueler dan ooit omdat de nieuwe president van de Verenigde Staten, Donald Trump, er een intensieve vredesstrijd van heeft gemaakt. Hierdoor kan de oorlog, maar tegelijkertijd ook de vrede erg dichtbij voelen.

Thuis houden we het nieuws in de gaten en ook op school is de oorlog in Oekraïne onderwerp van gesprek. Leerlingen maken zich wellicht zorgen over hun eigen veiligheid en kunnen hier in de klas vragen over stellen. Om docenten zo goed mogelijk te ondersteunen hebben we twee lesbrieven gemaakt over deze situatie.

Oorlog in Oekraïne: de actualiteit

Met deze actualiteitsopdracht behandelen we de belangrijkste vragen die bij leerlingen opkomen. Waarom viel Rusland Oekraïne binnen? Hoe reageren andere landen hierop? Waarom bemoeit president Trump zich hier zo mee? Komt er nu ook in Nederland oorlog? In deze les hebben we onderdeel C volledig geactualiseerd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Oorlog in Oekraïne: de achtergrond

Bij deze actualiteitsopdracht kijken we onder meer naar de achtergrond van deze oorlog en de beweegredenen van Vladimir Poetin. Wat was de Sovjet-Unie, de Koude Oorlog? En wat wil Poetin nu bereiken?

Bekijk deze opdracht op Methode M

De opdrachten staan op zichzelf en kunnen afzonderlijk van elkaar gemaakt worden.

Opdracht: De jeugd van tegenwoordig

Fatbikes, smartvapes en prullaria bestellen bij goedkope online shops zoals Temu en Shein. Dit zijn enkele voorbeelden van trends waarmee leerlingen zich bezighouden. Maar niet alleen leerlingen zijn hiermee bezig; bezorgde ouders en artsen komen in journaals aan het woord over de gevolgen. De overheid probeert via wetgeving te doen wat binnen haar macht ligt, terwijl producenten de mazen van de wet weten te vinden met skinnybikes die niet onder de fatbike-wet vallen en smeltsigaretten die niet als vape worden geteld.

In deze les kruipen leerlingen in de huid van één van de actoren jongeren, ouders, artsen, producenten, winkeleigenaren en overheid om hen vanuit verschillende perspectieven na te laten denken over verschillende belangen en tegenstellingen.

Speciaal voor deze les hebben wij een handig werkblad ontwikkelt waarmee leerlingen op een snelle en overzichtelijke manier met elkaar in gesprek gaan.

Deze gratis les van Methode M helpt leerlingen om verschillende perspectieven te begrijpen en te verwoorden, wat een belangrijke vaardigheid is in het kritisch denken en discussiëren over maatschappelijke onderwerpen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas – 1 jaar later

7 oktober is het een jaar geleden dat de situatie tussen Israël en de Palestijnen in de Gazastrook enorm oplaaide. Dit is nog altijd volop in de media te zien en houdt veel van onze leerlingen bezig. Intussen zijn ook Libanon en Iran meer betrokken bij deze ingewikkelde kwestie. Wellicht komen leerlingen onrustig je les binnen met verhalen vol sensatie of schokkende videobeelden. Wat kun je dan doen?

We willen deze les weer graag onder de aandacht brengen met een kleine update. Leerlingen gaan in deel A, opdracht 1 opzoek naar recente gebeurtenissen rondom het thema. Deze kun je met ze bespreken. Gebruik hierbij vooral de richtlijnen in het docentenblok bovenaan de les.

Het doel van onze opdracht ‘Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas’ is om leerkrachten een handleiding toe te reiken als het gaat om dergelijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Je krijgt van ons handvatten hoe je welke afspraken kunt maken samen met de klas om het gesprek samen op een veilige en respectvolle manier aan te gaan. De les eindigt met een gedeelte voor leerlingen waarin zij zelf aan de slag gaan met het thema subjectiviteit in de media en het tegengaan van wij/zij-denken en polarisatie.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Jouw Prinsjesdag 💼

Prinsjesdag kijkt weer om de hoek 👀 Hier wil je uiteraard aandacht aan geven in je les. Het internet staat vol met materiaal hierover, maar het liefst wil je een hapklare werkvorm die goed te volgen is voor de leerling en direct toepasbaar is voor jouw les. Zoek niet verder, Methode M to the rescue!

Methode M doet het weer net even anders. Geen langdradige lesstof, maar een korte uitleg over Prinsjesdag. Daarna gaan leerlingen snel in groepjes aan de slag om een Rijksbegroting na te bootsen. Waar geven zij hun geld aan uit en vooral: waarom maken zij die keuze?

Deze gratis les van Methode M helpt jou om leerlingen inzicht te geven in het maken van een begroting en hen Prinsjesdag uit te leggen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Een nieuw kabinet!

Schoof en Rutte
Foto: ANP/Remko de Waal

Een nieuw schooljaar, een nieuw kabinet! Maak in deze actualiteitsles kennis met programmakabinet-Schoof. Hoe een kabinet wordt gevormd, dat dit programmakabinet net iets anders is dan een normaal kabinet en wat de plannen zijn leer je in deze les.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit extra bijzondere kabinet uit te leggen aan je leerlingen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Discriminatie: iedereen is anders

Opdracht Discriminatie maatschappijleer vmbo
Foto: Rodnae Production

Iedereen die in Nederland woont, moet in gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Toch krijgen nog veel Nederlanders te maken met discriminatie. Wat is discriminatie precies, en waar komt het vandaan? En: Wat kun je ertegen doen?

In deze opdracht gaan we kijken wat de oorzaken van discriminatie zijn en wat we ertegen kunnen doen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Waarden en normen

Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon?

In deze opdracht leer je wat waarden en normen zijn en hoe deze kunnen verschillen per plaats en tijd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: De Kinderombudsman helpt!

Een les om extra trots op te zijn! Samen met de Kinderombudsman hebben wij een les gemaakt voor leerlingen om hen te laten ontdekken wat de Kinderombudsman doet en hen bewust te maken van hun eigen (kinder)mensenrechten. We sluiten de les af met een samenwerkingsopdracht waarin leerlingen ontdekken hoe zij voor zichzelf kunnen opkomen.

Armoede onder kinderen, thuiszitters, scheidingen, (online)pestgedrag of privacy-schending. Zomaar een paar van de vele onderwerpen waar kinderen vandaag de dag mee worstelen. Weten kinderen zelf waar zij recht op hebben als zij in één van deze situaties terechtkomen? En als dat gebeurt en ze komen er niet meer uit, wat dan? Dan is daar de Kinderombudsman!

Aan het einde van de les kunnen leerlingen vrijwillig en anoniem een vragenlijst invullen waardoor zij meedoen aan een onderzoek van de Kinderombudsman over welzijn onder kinderen. Jaarlijks op 20 november wordt de Internationale Dag van de Rechten van het Kind gevierd. De resultaten van dit onderzoek worden op deze dag gepresenteerd.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Europapaparlement!

De Europese Parlementsverkiezingen zijn, gezien de geopolitieke verhoudingen op dit moment in Europa, misschien wel interessanter dan ooit, maar tegelijkertijd een ver-van-je-bedshow voor veel van onze leerlingen. Met deze les proberen wij het jou als docent iets makkelijker te maken om voor de leerlingen het belang van deze verkiezingen inzichtelijk te krijgen.

Op donderdag 6 juni zijn de stembussen in Nederland geopend. Tot die tijd vinden wij het noodzakelijk aandacht te besteden aan deze Europese Parlementsverkiezingen. Wij doen dat in deze les niet door in te zoomen op de, voor onze doelgroep, vrij ingewikkelde bestuursorganen die de Europese Unie rijk is. Wat wij belangrijk vinden in deze les is dat de leerling weet waarom de verkiezingen er zijn en wat de EU concreet voor hen betekent.

Foto: Ali Levlog

In deze les bespreken we waarom de Europese Unie bestaat, wat het Europees Parlement (waarop wordt gestemd 6 juni) precies doet en hoe de verkiezingen in zijn werk gaan. Dit doen wij aan de hand van actuele voorbeelden die aansluiten bij de belevingswereld van de leerling. We sluiten deze les af met een reeks stellingen waarbij de docent aan de hand van een onderwijsleergesprek met de klas de uitslag van deze ‘swiper’ kan bespreken.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht 4 en 5 mei

Vrijheid betekent voor iedereen iets anders. Voor de ene leerling is dit zijn wie je wil zijn, voor de ander zeggen wat je wil zeggen of geloven in wie je wil geloven. Welke vrijheid is dan het belangrijkste? Ook dat is weer per persoon verschillend en kan in de klas reden tot discussie zijn, want verschillende vrijheden kunnen met elkaar botsen. Hier staan wij in deze les bij stil.

Ook leggen wij uit waarom 4 en 5 mei belangrijke dagen zijn in Nederland. We zijn benieuwd wat herdenken voor jouw leerlingen betekent, want ieder doet dit op een eigen manier. Met de ‘extra’ ga je met de klas bekijken hoe (on)vrij de wereld om ons heen eruit ziet en bekijken we vrijheid in Nederland in verhouding tot andere landen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.