Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.
Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.
Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.
Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon? En hoe verschillen waarden en normen qua tijd en plaats?
In deze opdracht leggen we uit wat waarden en normen zijn en hoe deze verschillen per tijd en plaats.
Voor ons een kleine moeite, voor jullie een groot plezier. We hebben de “Test jezelf” van alle modules bij maatschappijleer gekopieerd naar Kahoot! Op deze manier kun je klassikaal met de leerlingen de test jezelf oefenen voor de toets. Of gebruik ze om voorkennis te activeren of als leuke afsluiter van de les.
Alle leerlingen bij de les!
Log in op Kahoot en ga naar het profiel van Methode M. Daar vind je per module 15 vragen met steeds 4 antwoordmogelijkheden. Wie heeft alles goed? Welke leerling is het snelst? Het competitie-element van Kahoot maakt dat alle leerlingen volledig gefocust zijn op de lesstof. Ideaal toch?
Eerder brachten we ‘Politiek en beleid’ en ‘Criminaliteit en rechtsstaat’ van maatschappijkunde al naar Kahoot. En nu dus ook alle modules van maatschappijleer. Doe er je voordeel mee!
Bij Methode M hebben we een hekel aan het nieuws van vorig jaar. Daarom hebben wij de hele methode wederom kritisch onder de loep genomen en helemaal geactualiseerd met nieuwe aansprekende bronnen en filmpjes voor jouw leerlingen. Maar we hebben deze zomer meer gedaan! Daar vertel ik je graag over in deze blog.
Privacy blijft een belangrijk onderwerp. Ook in het onderwijs, of misschien wel juist in het onderwijs. Als leraren maatschappijleer, zijn wij ons extra bewust van het recht op privacy. Vanaf de start van Methode M hebben we rekening gehouden met privacy van leerlingen. We noemen dit privacy by design.
Bij het werken volgens Privacy by Design wordt al bij de start van het ontwerpen van een informatiesysteem rekening gehouden met privacy. De aandacht voor privacy blijft tijdens de gehele levensduur van het systeem bestaan. Het doel is de beveiliging van persoonsgegevens te optimaliseren. Dat kan al door na te denken over de noodzakelijkheid van het opslaan, welke gegevens zijn echt nodig en welke niet? Ook moet rekening worden gehouden met de hele levenscyclus van de data: opslag, wijziging en verwijdering.
Daarom hanteert Methode M het uitgangspunt: wij willen niets van leerlingen weten. Het is ook niet nodig voor het functioneren van de lesmethode.
Ieder account krijgt bij ons een uniek nummer, de persoonsgegevens die we daaraan koppelen zijn een e-mailadres, ip-adres en optioneel een gebruikersnaam. Alle data die een leerling genereert, worden aan dit unieke nummer gekoppeld. Antwoorden op opdrachten en resultaten van oefentoetsen zijn hiervan voorbeelden. Bij het verwijderen van een account gaan ook deze data direct de prullenbak in.
Geen Google Analytics meer
Om de privacy van onze gebruikers te waarborgen, gaan we zelfs nog een stap verder. Zo heeft Methode M sinds dit jaar afscheid genomen van Google Analytics. We werken nu met statistiekensoftware die we zelf hosten, waardoor we controle houden over welke gegevens er worden opgeslagen en waar deze worden opgeslagen.
Op deze manier kan Methode M de privacy van alle gebruikers volledig garanderen.
In het schooljaar 2024-2025 moet er een nieuw examenprogramma liggen voor maatschappijleer. Deze gaat dan op zijn vroegst schooljaar 2026-2027. Methode M volgt dit proces op de voet en houdt je steeds op de hoogte via deze blog.
Naar aanleiding van de feedbackweken van Methode M hebben wij veel interessante, enthousiaste en opbouwende kritiek ontvangen. Dank daarvoor!
Uiteraard hebben wij deze feedback vol aandacht gelezen. Samen met jullie maken wij de beste methode voor maatschappijleer. Daarom delen wij graag de meest voorkomende opmerkingen over Methode M ván jullie mét jullie!
Meer reproductie en taligheid
Jullie geven aan dat er meer reproducerende vragen in de opdrachten mogen. Video’s in de methode mogen korter of er kunnen alleen fragmenten uit gebruikt worden. Hoewel er al aandacht is voor LHBTIQ+, mag dit nog meer. Er is behoefte aan een proefwerkpagina waarbij de opdrachten worden weggelaten. Zo kunnen leerlingen op een overzichtelijke manier leren voor het aankomende proefwerk.
“Sommige toetsen zijn erg makkelijk, maar worden moeilijker door taligheid. Is dit een leesvaardigheidsprobleem of maatschappijleer? Lastig te zeggen. Ik merk wel dat vooral bij een hoofdstuk als politiek leerlingen over elkaar struikelen van de taal.”
Ook is het fijn als linkjes voortaan in een pop-up scherm verschijnen voor de leerlingen. Zo blijven zij op de pagina waarop zij aan het werk zijn. Over het algemeen ervaart men de methode als erg talig. Dit blijft voor ons bij iedere update een aandachtspunt.
Sluit aan bij de belevingswereld
Jullie vinden Methode M een overzichtelijke, compacte, volledige en aantrekkelijke methode die goed aansluit op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling. Leerlingen zijn veel interactief bezig en kunnen ook zelfstandig goed uit de voeten.
Ook van de leerlingen hebben wij veel reacties gekregen. Leerlingen willen graag een samenvatting per les of hoofdstuk. Ook vragen zij om verschillende werkvormen en opperen een beloningssysteem als toevoeging aan de methode.
“Fijn is dat alles online is en dat je er gemakkelijk bij komt . Voor de rest heb ik geen klachten over Methode M”
172 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 7.6. En daar zijn we zeker trots op!
Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.
Over een paar jaar heb je waarschijnlijk je vmbo-diploma op zak. En weer een paar jaar later heb mogelijk zelfs een mbo-opleiding afgerond. En dan ga je natuurlijk aan het werk! Eindelijk een fulltime inkomen. Toch? Maar wat nou als het niet lukt om een baan te vinden? Dan kom je terecht in de bijstand. De bijstand, wat is dat eigenlijk?
Al eerder zetten wij alle begrippen van Methode M in Quizlet. Dit maakt het voor leerlingen nog aantrekkelijker om te leren voor de toetsen. Dat bracht ons op het idee om ook Kahoot! te integreren/toe te vroegen aan onze Methode. We zijn daarom gestart met oefentoetsen in Kahoot.