Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.
Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.
Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.
Voor ons een kleine moeite, voor jullie een groot plezier. We hebben de “Test jezelf” van alle modules bij maatschappijleer gekopieerd naar Kahoot! Op deze manier kun je klassikaal met de leerlingen de test jezelf oefenen voor de toets. Of gebruik ze om voorkennis te activeren of als leuke afsluiter van de les.
Alle leerlingen bij de les!
Log in op Kahoot en ga naar het profiel van Methode M. Daar vind je per module 15 vragen met steeds 4 antwoordmogelijkheden. Wie heeft alles goed? Welke leerling is het snelst? Het competitie-element van Kahoot maakt dat alle leerlingen volledig gefocust zijn op de lesstof. Ideaal toch?
Eerder brachten we ‘Politiek en beleid’ en ‘Criminaliteit en rechtsstaat’ van maatschappijkunde al naar Kahoot. En nu dus ook alle modules van maatschappijleer. Doe er je voordeel mee!
Bij Methode M hebben we een hekel aan het nieuws van vorig jaar. Daarom hebben wij de hele methode wederom kritisch onder de loep genomen en helemaal geactualiseerd met nieuwe aansprekende bronnen en filmpjes voor jouw leerlingen. Maar we hebben deze zomer meer gedaan! Daar vertel ik je graag over in deze blog.
Naar aanleiding van de feedbackweken van Methode M hebben wij veel interessante, enthousiaste en opbouwende kritiek ontvangen. Dank daarvoor!
Uiteraard hebben wij deze feedback vol aandacht gelezen. Samen met jullie maken wij de beste methode voor maatschappijleer. Daarom delen wij graag de meest voorkomende opmerkingen over Methode M ván jullie mét jullie!
Merendeel van de docenten geeft aan het eens te zijn met onze uitgangspunten.
Meer reproductie en taligheid
Jullie geven aan dat er meer reproducerende vragen in de opdrachten mogen. Video’s in de methode mogen korter of er kunnen alleen fragmenten uit gebruikt worden. Hoewel er al aandacht is voor LHBTIQ+, mag dit nog meer. Er is behoefte aan een proefwerkpagina waarbij de opdrachten worden weggelaten. Zo kunnen leerlingen op een overzichtelijke manier leren voor het aankomende proefwerk.
“Sommige toetsen zijn erg makkelijk, maar worden moeilijker door taligheid. Is dit een leesvaardigheidsprobleem of maatschappijleer? Lastig te zeggen. Ik merk wel dat vooral bij een hoofdstuk als politiek leerlingen over elkaar struikelen van de taal.”
Ook is het fijn als linkjes voortaan in een pop-up scherm verschijnen voor de leerlingen. Zo blijven zij op de pagina waarop zij aan het werk zijn. Over het algemeen ervaart men de methode als erg talig. Dit blijft voor ons bij iedere update een aandachtspunt.
Sluit aan bij de belevingswereld
Jullie vinden Methode M een overzichtelijke, compacte, volledige en aantrekkelijke methode die goed aansluit op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling. Leerlingen zijn veel interactief bezig en kunnen ook zelfstandig goed uit de voeten.
Leerlingen geven aan liever online te werken, dan uit een boek.
Ook van de leerlingen hebben wij veel reacties gekregen. Leerlingen willen graag een samenvatting per les of hoofdstuk. Ook vragen zij om verschillende werkvormen en opperen een beloningssysteem als toevoeging aan de methode.
“Fijn is dat alles online is en dat je er gemakkelijk bij komt . Voor de rest heb ik geen klachten over Methode M”
172 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 7.6. En daar zijn we zeker trots op!
Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.
Al eerder zetten wij alle begrippen van Methode M in Quizlet. Dit maakt het voor leerlingen nog aantrekkelijker om te leren voor de toetsen. Dat bracht ons op het idee om ook Kahoot! te integreren/toe te voegen aan onze methode. We zijn daarom gestart met oefentoetsen in Kahoot.
We zijn ons alweer aan het voorbereiden op volgend schooljaar. Zoals je weet staat de actualiteit bij Methode M altijd centraal. Nieuws dat aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen geeft jouw lessen maatschappijleer een extra boost. We staan dan ook te trappelen om Methode M helemaal klaar te maken voor het nieuwe schooljaar. Met nieuws dat jouw leerlingen raakt.
Maakt jouw school gebruik van Peppels? Dan hebben wij goed nieuws: voortaan kun je de lessen van Methode M direct klaarzetten in Peppels. Handig voor jou en voor de leerlingen!
Nieuw! Begrippen maatschappijleer en maatschappijkunde oefenen op Quizlet
Hoe houd je de aandacht van je leerlingen vast? Onze leerlingen staan over het algemeen niet juichen als ze een hele waslijst aan begrippen moeten leren. Hoe maak je het dan toch interessant? Door hen uit te dagen met spelletjes!
Voor iedereen die de voordelen van een online methode graag wil combineren met werken op papier, hebben wij goed nieuws: vanaf nu kun je alle modules zelf downloaden als PDF-versie! Downloaden, printen, inbinden en klaar!
De werkboeken zijn beschikbaar voor alle modules van burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Ze vormen een aanvulling op de methode en zijn op verschillende manieren in te zetten. Zo kun je zelf beslissen of je alleen een werkboek wilt maken, of juist alleen de lesstof wilt printen. Je kunt zelfs een antwoordenboekje maken.
Leren voor de toets
De werkboeken bieden door hun opzet de leerlingen ook een uitstekende basis voor een samenvatting van de lesstof. Elke les bevat een kader waarin leerlingen vragen beantwoorden over de belangrijkste begrippen en leerdoelen. Door deze kaders nogmaals door te lezen en te leren, zijn leerlingen goed voorbereid op de toets. Zo combineer je het vertrouwde van papier met de mogelijkheden van online.
De PDF-versies worden gratis in onze docentenomgeving aangeboden en kunnen door de school zelf geprint worden.