5 voordelen van een online lesmethode voor maatschappijkunde

methode voor maatschappijkunde

Je kent Methode M wellicht van het vak maatschappijleer. Al meer dan 50 scholen in Nederland werken met onze online lesmethode, die speciaal geschreven is voor leerlingen in het vmbo.

Maar wist je dat Methode M nu ook het examenvak maatschappijkunde aanbiedt? Nadat we vorig schooljaar al de drie modules Mens en werk, De multiculturele samenleving en Massamedia aanbieden, komen daar nu de modules Politiek en beleid, Criminaliteit en rechtsstaat én Analyse bij. En nu is Methode M meer dan compleet!

Onze online methode voor maatschappijkunde biedt jou en de leerlingen vele voordelen. We noemen er vijf:

Lees verder

Wat hebben leerlingen echt nodig? Lestip: Maak een bijsluiter!

Jongeren lijden onder de coronacrisis. En dat merken we op school. Minister Arie Slob stelt een behoorlijke berg geld beschikbaar voor het inlopen van de zogenaamde leerachterstanden. Wellicht zijn er op jouw school ook al gesprekken gaande om dit geld zo goed mogelijk te besteden. Met de overgangsvergadering in aantocht, proberen we wanhopig onze leerlingen alsnog te motiveren om toch hogere cijfers te halen. Maar doen we daarmee recht aan onze leerlingen? Ik denk het niet.

Photo by Neil Thomas on Unsplash

Ik moet na dit klotejaar dat me door depressieve periodes en paniekaanvallen gesleurd heeft twee maanden lang eindexamen doen. Ik maak me niet zorgen om de titel ‘coronadiploma’, ik maak me zorgen over mijn suïcidale vrienden. Heel fijn dat we een extra herkansing krijgen hoor. Precies wat overspannen tieners nodig hebben, nog een toets…. Corona geeft ons niet een leerachterstand het geeft ons een leefachterstand.’

Hierboven een veelzeggend citaat van de 17-jarige scholieren Elze in de Volkskrant. Ik merk bij mijn eigen leerlingen eenzelfde soort hang naar vrijheid. De verhalen over het weekend zijn iedere week eentoniger. Er wordt gehangen, op de bank en bij goed weer buiten. Op een park, vaak met alcohol en/of drugs. “We moeten wat!” Gelukkig zijn de terrassen open en worden de openingstijden ruimer.

Sinds de heropening van het voortgezet onderwijs, is het mij overduidelijk waar leerlingen behoefte aan hebben: elkaar zien, elkaar spreken, elkaar aanraken….Wat boeit hen die onvoldoende voor wiskunde, als ze de helft van de week alle lessen op afstand moeten volgen? Ze willen echt contact, de zekerheid hebben dat het goed gaat met hun vrienden, de vertrouwde structuur van een volle klas. Maar het meest van alles willen ze van hun stress af!

Daarom besloot ik tijdens mijn lessen maatschappijleer het gesprek aan te gaan met mijn leerlingen. Ik probeerde los te komen van de druk van school en met ze in gesprek te gaan over hun leven in deze periode. Daarvoor heb ik de opdracht van Methode M bij de module Burgerschap gebruikt en wat aangepast. Ik liet alle leerlingen een persoonlijke bijsluiter maken, waarin zij vertellen hoe ze zelf in elkaar zitten en hoe ze willen dat anderen met hen omgaan. Daarna hadden we een klassengesprek, waarbij de leerling even lekker konden ventileren! Dat mag ook bij maatschappijleer!

Schrijf je eigen persoonlijke coronabijsluiter. Geef antwoord op de volgende vragen:

1. Omschrijf je karakter (bijvoorbeeld: eigenwijs of verlegen of juist spontaan).
2. Waar ben je goed in?
3. Waar krijg je energie van?
4. Wat heb je het afgelopen schooljaar door corona het meest gemist?
5. Wat is voor jou de belangrijkste versoepeling?
6. Wat vond je het lastigste tijdens de coronacrisis?
7. Wat zul je als dit voorbij is nooit meer vergeten?

Dit was mijn lijstje met vragen. Doe er je voordeel mee. Succes!

Doe de stemwijzer voor Jongeren met je klas!

Met de verkiezingen in aantocht, vind ik het belangrijk om mijn leerlingen bewust te maken van het politieke landschap in Nederland. Want passen de thema’s die zij belangrijk vinden, ook bij de partijen die ze goed vinden? Dan is het maken van een stemwijzer eigenlijk het leukste!

Tot nu toe vond ik de bestaande stemwijzers niet zo’n succes in de klas. Een ellenlange lijst aan stellingen doorworstelen, die bol staat van de moeilijke woorden. Na 10 minuten gaven de leerlingen vaak al op.

Tijd om zelf een stemwijzer te maken, met eenvoudige stellingen en qua tijd goed te doen. Daarom is er nu de stemwijzer van Methode M!

Jongerenstemwijzer.nl - Stemwijzer voor Jongeren

Je kunt hem vinden op: jongerenstemtest.nl.

Onze stemwijzer is speciaal gemaakt voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Aan de hand van maximaal 13 eenvoudige eens/oneens-vragen krijgen zij inzicht in hun eigen politieke voorkeur en staan de vragen én uitslagen garant voor een leuk gesprek in de klas: ‘Hoe kan ik nu uitkomen bij de ChristenUnie?’, ‘Ik dacht eigenlijk dat het GroenLinks zou worden’ en ‘Hoe kan dit nu?’

Je kunt de resultaten van je klas bundelen, door alle leerlingen dezelfde label te laten invullen. Bekijk de uitslag door achter de url het label te plakken: jongerenstemtest.nl/uitslag/klas3a.

Laat je me weten hoe de stemwijzer in jouw klas werd gemaakt?

Kerstpuzzel 2020

Methode M's Kerstpuzzel 2021
Foto van freestocks.org

Uiteraard hebben we ook dit jaar weer een Kerstpuzzel! Ditmaal hebben we maar liefst 31 actuele vragen, waarvan de antwoorden samen een zin vormen. Zet je klas aan de slag met de actualiteit van het afgelopen jaar!

Ga naar de Kerstpuzzel 2020!

Wie wint dit jaar de slagroomtaart?

Onder de inzenders met de juiste oplossing verloten we een slagroomtaart. Vorig jaar won M3B van K-S-E-uit Etten-Leur! Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee voor de slagroomtaart.

M3B 2019, KSE Etten-Leur (met toestemming van de docent)

Extra opdrachten voor burgerschap en maatschappijleer

opdrachten maatschappijleer maatschappijkunde
Foto: Amador Loureiro

Verrijk jouw lessen met de opdrachten van Methode M!

Zit je nog vast aan een methode? Maar zou je wel eens wat anders willen? Dan is het goed om te weten dat Methode M een breed palet aan opdrachten aanbiedt. Gebaseerd op de lesstof van burgerschap en maatschappijleer. Aansluitend bij de belevingswereld van jouw leerlingen.

Lees verder

Opdracht coronavirus: betrouwbare informatie

Foto: Edwin Hooper via Unsplash

Het coronavirus leeft weer op in Nederland. En dat heeft de nodige gevolgen voor onze samenleving. Ook wij hebben in de klas direct te maken met de gevolgen van de maatregelen. Omdat het coronavirus zo’n grote impact heeft op het dagelijks leven van leerlingen, is het belangrijk dat ze goed op de hoogte zijn van wat er op dit moment speelt in de samenleving.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Levenslang & tbs

Opdracht maatschappijleer levenslang & tbs
Foto: Matthew Ansley

Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. Betekent dit dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf echt NOOIT meer vrijkomt? Meestal wel. Ook de strafmaatregel tbs kan ervoor zorgen dat je niet meer vrij komt. Nederland is op dit gebied best wel streng.

In deze les leren leerlingen wat levenslang in Nederland betekent, wat tbs inhoudt en waarom Nederland kritiek krijgt op deze strafmaatregelen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nieuwsgenerator

Opdracht maatschappijleer nieuwsgenerator
Foto: Amador Loureiro

Met de Nieuwsgenerator van Methode M kruip je in de huid van een journalist bij “NieuwsVandaag”. Je gaat zelf een nieuwsartikel maken met een passende nieuwskop en foto.

In deze les hebben we drie schrijfopdrachten met behulp van de Nieuwsgenerator. Een nieuw artikel schrijven met behulp van de selectiecriteria, een nieuwsartikel herschrijven in een journalistieke stijl of zelf een nepnieuwsartikel bedenken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.