5 voordelen van een online lesmethode voor maatschappijkunde

methode voor maatschappijkunde

Je kent Methode M wellicht van het vak maatschappijleer. Al meer dan 50 scholen in Nederland werken met onze online lesmethode, die speciaal geschreven is voor leerlingen in het vmbo.

Maar wist je dat Methode M nu ook het examenvak maatschappijkunde aanbiedt? Nadat we vorig schooljaar al de drie modules Mens en werk, De multiculturele samenleving en Massamedia aanbieden, komen daar nu de modules Politiek en beleid, Criminaliteit en rechtsstaat én Analyse bij. En nu is Methode M meer dan compleet!

Onze online methode voor maatschappijkunde biedt jou en de leerlingen vele voordelen. We noemen er vijf:

Lees verder

Doe de stemwijzer voor Jongeren met je klas!

Met de verkiezingen in aantocht, vind ik het belangrijk om mijn leerlingen bewust te maken van het politieke landschap in Nederland. Want passen de thema’s die zij belangrijk vinden, ook bij de partijen die ze goed vinden? Dan is het maken van een stemwijzer eigenlijk het leukste!

Tot nu toe vond ik de bestaande stemwijzers niet zo’n succes in de klas. Een ellenlange lijst aan stellingen doorworstelen, die bol staat van de moeilijke woorden. Na 10 minuten gaven de leerlingen vaak al op.

Tijd om zelf een stemwijzer te maken, met eenvoudige stellingen en qua tijd goed te doen. Daarom is er nu de stemwijzer van Methode M!

Jongerenstemwijzer.nl - Stemwijzer voor Jongeren

Je kunt hem vinden op: jongerenstemtest.nl.

Onze stemwijzer is speciaal gemaakt voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Aan de hand van maximaal 13 eenvoudige eens/oneens-vragen krijgen zij inzicht in hun eigen politieke voorkeur en staan de vragen én uitslagen garant voor een leuk gesprek in de klas: ‘Hoe kan ik nu uitkomen bij de ChristenUnie?’, ‘Ik dacht eigenlijk dat het GroenLinks zou worden’ en ‘Hoe kan dit nu?’

Je kunt de resultaten van je klas bundelen, door alle leerlingen dezelfde label te laten invullen. Bekijk de uitslag door achter de url het label te plakken: jongerenstemtest.nl/uitslag/klas3a.

Laat je me weten hoe de stemwijzer in jouw klas werd gemaakt?

Kerstpuzzel 2020

Methode M's Kerstpuzzel 2021
Foto van freestocks.org

Uiteraard hebben we ook dit jaar weer een Kerstpuzzel! Ditmaal hebben we maar liefst 31 actuele vragen, waarvan de antwoorden samen een zin vormen. Zet je klas aan de slag met de actualiteit van het afgelopen jaar!

Ga naar de Kerstpuzzel 2020!

Wie wint dit jaar de slagroomtaart?

Onder de inzenders met de juiste oplossing verloten we een slagroomtaart. Vorig jaar won M3B van K-S-E-uit Etten-Leur! Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee voor de slagroomtaart.

M3B 2019, KSE Etten-Leur (met toestemming van de docent)

Extra opdrachten voor burgerschap en maatschappijleer

opdrachten maatschappijleer maatschappijkunde
Foto: Amador Loureiro

Verrijk jouw lessen met de opdrachten van Methode M!

Zit je nog vast aan een methode? Maar zou je wel eens wat anders willen? Dan is het goed om te weten dat Methode M een breed palet aan opdrachten aanbiedt. Gebaseerd op de lesstof van burgerschap en maatschappijleer. Aansluitend bij de belevingswereld van jouw leerlingen.

Lees verder

Opdracht Levenslang & tbs

Opdracht maatschappijleer levenslang & tbs
Foto: Matthew Ansley

Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. Betekent dit dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf echt NOOIT meer vrijkomt? Meestal wel. Ook de strafmaatregel tbs kan ervoor zorgen dat je niet meer vrij komt. Nederland is op dit gebied best wel streng.

In deze les leren leerlingen wat levenslang in Nederland betekent, wat tbs inhoudt en waarom Nederland kritiek krijgt op deze strafmaatregelen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nieuwsgenerator

Opdracht maatschappijleer nieuwsgenerator
Foto: Amador Loureiro

Met de Nieuwsgenerator van Methode M kruip je in de huid van een journalist bij “NieuwsVandaag”. Je gaat zelf een nieuwsartikel maken met een passende nieuwskop en foto.

In deze les hebben we drie schrijfopdrachten met behulp van de Nieuwsgenerator. Een nieuw artikel schrijven met behulp van de selectiecriteria, een nieuwsartikel herschrijven in een journalistieke stijl of zelf een nepnieuwsartikel bedenken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht vluchtelingen

Opdracht maatschappijleer vluchtelingen
Foto: Pixpoetry

Met regelmaat gaat het in Nederland over het onderwerp vluchtelingen. Of het nu de beelden van vluchtelingenkampen in Griekenland zijn, van mensen die uit zee gered moeten worden, of nieuws over de AZC’s in Nederland.

In deze les leren leerlingen wanneer iemand een vluchteling genoemd wordt, wanneer ze in Nederland kunnen blijven en waarom vluchtelingen juist naar Nederland toekomen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht subculturen

Opdracht maatschappijleer subculturen
Foto: Úrsula Madariaga

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord cultuur. De Limburgse cultuur, de Marokkaanse cultuur, de joodse cultuur of een jeugdcultuur. Maar wat wordt ermee bedoeld?

In deze les leren leerlingen wat het verschil is tussen een cultuur en een subcultuur en welke soorten subculturen we kunnen onderscheiden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.