Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.
De module is geschreven door Dyon Schlebos, docent maatschappijleer en burgerschap op het Reeshof College in Tilburg. Hij geeft al 10 jaar jaar debatlessen aan alle niveaus op het vmbo. Dyon: ‘Ik vind het belangrijk dat leerlingen zich kunnen inleven in de ander. En dat ze stilstaan bij een onderwerp waar ze eerst over nadenken en daarna op een respectvolle manier met de ander in gesprek kunnen gaan. Met een debat stimuleer je ze daartoe.
Elk jaar doen we mee aan het landelijk vmbo debattoernooi. Leerlingen worden er fanatiek van. Ik zie leerlingen die eerst niet durfden opstaan in de klas vol zelfvertrouwen hun mening verkondigen. Ze staan er echt en weten waar ze het over hebben, dat is mooi om te zien.‘
Actief en kritisch leren nadenken
Debatteren is voor leerlingen een belangrijke vaardigheid die als een rode draad door allerlei vakgebieden van het onderwijs loopt. Leerlingen bouwen niet alleen een groter vocabulaire op, maar leren ook zich met meer vertrouwen voor een groep te presenteren, kunnen zich beter identificeren met verschillende groepen uit de samenleving en denken actief en kritisch na over maatschappelijke vraagstukken. Zij leren luisteren naar de ander, staan stil bij wat zij zelf vinden van een onderwerp en kunnen hierover met elkaar op een respectvolle manier in gesprek gaan.
Inzetbaar bij verschillende vakken
Leren Debatteren is een vakoverstijgende module die ingezet kan worden bij vakken als maatschappijleer en burgerschap, maar ook als spreekvaardigheid bij het vak Nederlands of elk ander taalvak. Leerlingen leren de wereld om zich heen beter te begrijpen wanneer zij argumenten herkennen en kunnen plaatsen binnen een context.
Nieuwsgierig naar deze module? Vraag een proeflicentie aan en bekijk hem direct zelf!