Methode M nu ook op WRTS

Methode M & WRTS
© Methode M

Al eerder kon je de toetsen van Methode M vinden op Kahoot en de begrippen op Quizlet. Nu voegen we daar graag een aanbieder van Nederlandse bodem aan toe: WRTS.

WRTS is de website om begrippen uit je hoofd te leren. Zodra je een gratis account hebt aangemaakt op WRTS kun je op verschillende manieren oefenen met de begrippen uit onze methode. Bijvoorbeeld als meerkeuzetoets, dictee of met behulp van hints.

Methode M op WRTS
Methode M op WRTS

We hebben zowel de begrippen van maatschappijleer als maatschappijkunde erop gezet. De directe links staan bij de begrippenlijsten in de methode. Wijs je leerlingen erop en doe er ook zelf je voordeel mee.

Opdracht Mensenrechten & WK Qatar

Afbeelding Mensenrechten & WK Qatar
Foto: Safal Karki

“Iedereen wordt vrij en met gelijke rechten geboren.” Dit is het eerste artikel van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet overal in de wereld.

Tijdens het WK in Qatar brengen wij mensenrechten extra onder de aandacht. Zo leren ze in deze les niet alleen wat mensenrechten zijn, maar ook waarom dit heel erg mis is gegaan bij het WK in Qatar.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Week van de Mediawijsheid bij Methode M

Week van de Mediawijsheid bij Methode M voor maatschappijleer

Als docenten maatschappijleer weten we als geen ander wat het belang is van mediawijsheid. De onhandigheden en incidentjes op sociale media zijn wekelijkse kost, zeker als je ook mentor bent.

Bij Methode M voor maatschappijleer staan we hier met onze module Mediawijs uitgebreider bij stil. Ook komt dit onderwerp terug bij onze Burgerschapskaarten. Toch kan het geen kwaad om tijdens de Week van de Mediawijsheid hier nog eens extra aandacht aan te besteden. Dat kan heel eenvoudig met onze keuzeopdrachten.

Keuzeopdrachten

Zo is er bijvoorbeeld de keuzeopdracht “Sexting” die leerlingen bewust maakt de gevolgen van sexting, zonder in te gaan op de schuldvraag. Of de keuzeopdracht “Gameverslaafd” waarin we de kenmerken van een gameverslaving bespreken.

Beide opdrachten zijn deze week gratis voor iedereen beschikbaar. Wellicht een leuk idee om leerlingen zelf een van deze opdrachten te laten kiezen.

Nieuwsgenerator

Ben je al bekend met onze tool om zelf nieuwsartikelen te schrijven? Op nieuwsgenerator.nl kunnen leerlingen zelf in de huid kunnen kruipen van een journalist en een online artikel schrijven. In deze les zie je verschillende suggesties. Uiteraard besteden we hierbij ook aandacht aan nepnieuws en betrouwbaarheid van teksten.

Kortom: Genoeg mogelijkheden om deze week aan de slag te gaan met Mediawijsheid van Methode M!

Oefentoetsen

Een module bevat verschillende meerkeuzetoetsen waarmee de leerling zichzelf kan testen. Onderaan elke les staat een aantal oefenvragen waarmee te leerlingen kan testen of hij de stof beheerst. Iedere module bevat een Test jezelf en op de Begrippenpagina vind je flashcards en links naar StudyGo (voorheen WRTS) en Quizlet om de begrippen te oefenen.

De leerling kan zijn resultaten zien op zijn Profielpagina onder het tabje Toetsresultaten. De docent kan de toetsresultaten per leerling zien in het Schoolbeheer. Deze vind je bij Klassen & leerlingen.

‘Gooi de maatschappelijke ladder eruit!’

Cover "Gooi de maatschappelijke ladder eruit"

Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.

Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.

Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.

Lees het hele artikel in de M&P hier:

Opdrachten waarden en normen

Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon? En hoe verschillen waarden en normen qua tijd en plaats?

In deze opdracht leggen we uit wat waarden en normen zijn en hoe deze verschillen per tijd en plaats.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Oefen de modules van maatschappijleer op Kahoot!

Methode M op Kahoot

Voor ons een kleine moeite, voor jullie een groot plezier. We hebben de “Test jezelf” van alle modules bij maatschappijleer gekopieerd naar Kahoot! Op deze manier kun je klassikaal met de leerlingen de test jezelf oefenen voor de toets. Of gebruik ze om voorkennis te activeren of als leuke afsluiter van de les.

Alle leerlingen bij de les!

Log in op Kahoot en ga naar het profiel van Methode M. Daar vind je per module 15 vragen met steeds 4 antwoordmogelijkheden. Wie heeft alles goed? Welke leerling is het snelst? Het competitie-element van Kahoot maakt dat alle leerlingen volledig gefocust zijn op de lesstof. Ideaal toch?

Eerder brachten we ‘Politiek en beleid’ en ‘Criminaliteit en rechtsstaat’ van maatschappijkunde al naar Kahoot. En nu dus ook alle modules van maatschappijleer. Doe er je voordeel mee!

Je vindt ze allemaal terug bij ons account op Kahoot.

Opdracht Ter Apel en het asielbeleid

opdracht vmbo ter apel en het asielbeleid
Foto: Kevin Buckert

Je hebt het de afgelopen zomer vast in het nieuws voorbij zien komen: Asielzoekers die in Ter Apel buiten slapen met de hoop veilige opvang te krijgen in Nederland. In deze keuzeopdracht gaan we dieper in op het asielbeleid van Nederland, wat de gevolgen hiervan zijn en kijken we naar de argumenten van zowel de voor- als de tegenstanders van deze manier van opvang.

In deze opdracht leren we wat het asielbeleid van Nederland inhoudt, wat de gevolgen zijn van het asielbeleid en welke argumenten voor- en tegenstanders hebben bij dit asielbeleid.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Zomerupdate 2022

Bij Methode M hebben we een hekel aan het nieuws van vorig jaar. Daarom hebben wij de hele methode wederom kritisch onder de loep genomen en helemaal geactualiseerd met nieuwe aansprekende bronnen en filmpjes voor jouw leerlingen. Maar we hebben deze zomer meer gedaan! Daar vertel ik je graag over in deze blog.

Lees verder

Privacy by design. Hoe Methode M omgaat met persoonsgegevens

Privacy blijft een belangrijk onderwerp. Ook in het onderwijs, of misschien wel juist in het onderwijs. Als leraren maatschappijleer, zijn wij ons extra bewust van het recht op privacy. Vanaf de start van Methode M hebben we rekening gehouden met privacy van leerlingen. We noemen dit privacy by design.

Bij het werken volgens Privacy by Design wordt al bij de start van het ontwerpen van een informatiesysteem rekening gehouden met privacy. De aandacht voor privacy blijft tijdens de gehele levensduur van het systeem bestaan. Het doel is de beveiliging van persoonsgegevens te optimaliseren. Dat kan al door na te denken over de noodzakelijkheid van het opslaan, welke gegevens zijn echt nodig en welke niet? Ook moet rekening worden gehouden met de hele levenscyclus van de data: opslag, wijziging en verwijdering.

Bron: Justitia.nl

Daarom hanteert Methode M het uitgangspunt: wij willen niets van leerlingen weten. Het is ook niet nodig voor het functioneren van de lesmethode.

Ieder account krijgt bij ons een uniek nummer, de persoonsgegevens die we daaraan koppelen zijn een e-mailadres, ip-adres en optioneel een gebruikersnaam. Alle data die een leerling genereert, worden aan dit unieke nummer gekoppeld. Antwoorden op opdrachten en resultaten van oefentoetsen zijn hiervan voorbeelden. Bij het verwijderen van een account gaan ook deze data direct de prullenbak in.

Geen Google Analytics meer

Om de privacy van onze gebruikers te waarborgen, gaan we zelfs nog een stap verder. Zo heeft Methode M sinds dit jaar afscheid genomen van Google Analytics. We werken nu met statistiekensoftware die we zelf hosten, waardoor we controle houden over welke gegevens er worden opgeslagen en waar deze worden opgeslagen.

Op deze manier kan Methode M de privacy van alle gebruikers volledig garanderen.