‘Gooi de maatschappelijke ladder eruit!’

Cover "Gooi de maatschappelijke ladder eruit"

Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.

Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.

Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.

Lees het hele artikel in de M&P hier:

Opdrachten waarden en normen

Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon? En hoe verschillen waarden en normen qua tijd en plaats?

In deze opdracht leggen we uit wat waarden en normen zijn en hoe deze verschillen per tijd en plaats.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Oefen de modules van maatschappijleer op Kahoot!

Methode M op Kahoot

Voor ons een kleine moeite, voor jullie een groot plezier. We hebben de “Test jezelf” van alle modules bij maatschappijleer gekopieerd naar Kahoot! Op deze manier kun je klassikaal met de leerlingen de test jezelf oefenen voor de toets. Of gebruik ze om voorkennis te activeren of als leuke afsluiter van de les.

Alle leerlingen bij de les!

Log in op Kahoot en ga naar het profiel van Methode M. Daar vind je per module 15 vragen met steeds 4 antwoordmogelijkheden. Wie heeft alles goed? Welke leerling is het snelst? Het competitie-element van Kahoot maakt dat alle leerlingen volledig gefocust zijn op de lesstof. Ideaal toch?

Eerder brachten we ‘Politiek en beleid’ en ‘Criminaliteit en rechtsstaat’ van maatschappijkunde al naar Kahoot. En nu dus ook alle modules van maatschappijleer. Doe er je voordeel mee!

Je vindt ze allemaal terug bij ons account op Kahoot.

Opdracht Ter Apel en het asielbeleid

opdracht vmbo ter apel en het asielbeleid
Foto: Kevin Buckert

Je hebt het de afgelopen zomer vast in het nieuws voorbij zien komen: Asielzoekers die in Ter Apel buiten slapen met de hoop veilige opvang te krijgen in Nederland. In deze les gaan we dieper in op het asielbeleid van Nederland, wat de gevolgen hiervan zijn en kijken we naar de argumenten van zowel de voor- als de tegenstanders van deze manier van opvang.

In deze opdracht leren we wat het asielbeleid van Nederland inhoudt, wat de gevolgen zijn van het asielbeleid en welke argumenten voor- en tegenstanders hebben bij dit asielbeleid.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Zomerupdate 2022

Bij Methode M hebben we een hekel aan het nieuws van vorig jaar. Daarom hebben wij de hele methode wederom kritisch onder de loep genomen en helemaal geactualiseerd met nieuwe aansprekende bronnen en filmpjes voor jouw leerlingen. Maar we hebben deze zomer meer gedaan! Daar vertel ik je graag over in deze blog.

Lees verder

Privacy by design. Hoe Methode M omgaat met persoonsgegevens

Privacy blijft een belangrijk onderwerp. Ook in het onderwijs, of misschien wel juist in het onderwijs. Als leraren maatschappijleer, zijn wij ons extra bewust van het recht op privacy. Vanaf de start van Methode M hebben we rekening gehouden met privacy van leerlingen. We noemen dit privacy by design.

Bij het werken volgens Privacy by Design wordt al bij de start van het ontwerpen van een informatiesysteem rekening gehouden met privacy. De aandacht voor privacy blijft tijdens de gehele levensduur van het systeem bestaan. Het doel is de beveiliging van persoonsgegevens te optimaliseren. Dat kan al door na te denken over de noodzakelijkheid van het opslaan, welke gegevens zijn echt nodig en welke niet? Ook moet rekening worden gehouden met de hele levenscyclus van de data: opslag, wijziging en verwijdering.

Bron: Justitia.nl

Daarom hanteert Methode M het uitgangspunt: wij willen niets van leerlingen weten. Het is ook niet nodig voor het functioneren van de lesmethode.

Ieder account krijgt bij ons een uniek nummer, de persoonsgegevens die we daaraan koppelen zijn een e-mailadres, ip-adres en optioneel een gebruikersnaam. Alle data die een leerling genereert, worden aan dit unieke nummer gekoppeld. Antwoorden op opdrachten en resultaten van oefentoetsen zijn hiervan voorbeelden. Bij het verwijderen van een account gaan ook deze data direct de prullenbak in.

Geen Google Analytics meer

Om de privacy van onze gebruikers te waarborgen, gaan we zelfs nog een stap verder. Zo heeft Methode M sinds dit jaar afscheid genomen van Google Analytics. We werken nu met statistiekensoftware die we zelf hosten, waardoor we controle houden over welke gegevens er worden opgeslagen en waar deze worden opgeslagen.

Op deze manier kan Methode M de privacy van alle gebruikers volledig garanderen.

Vakvernieuwing maatschappijleer

Vakvernieuwing maatschappijleer en Methode M

In het schooljaar 2024-2025 moet er een nieuw examenprogramma liggen voor maatschappijleer. Methode M volgt dit proces op de voet en houdt je steeds op de hoogte via deze blog.

Wat gaat er veranderen?

Je kunt verwachten dat de (sub)domeinen van maatschappijleer voor vmbo, havo en vwo gelijk worden getrokken. Een groot deel van de examenstof is nog steeds relevant, maar mag geactualiseerd en aangescherpt worden. Een voorbeeld hiervan zou het pleidooi van ons zijn om de maatschappelijke ladder niet meer te gebruiken.

Er wordt al openlijk gesproken over het onderbrengen van burgerschapinhouden bij maatschappijleer in de bovenbouw. Dit betekent een aanzienlijke uitbreiding van het examenprogramma. Je mag verwachten dat het advies aan scholen gaat zijn om meer uren maatschappijleer te formeren.

Wat betreft de nieuwe inhouden kunnen we met een schuin oog naar het werk van curriculum.nu kijken, dan waren dit de ‘bouwstenen’ die men voor burgerschap had opgenomen:

Vakvernieuwing maatschappijleer - doelen van burgerschap
Bron: SLO

De uitwerkingen van de bouwstenen uit curriculum.nu staan uitgeschreven op de website van curriculum.nu.

Planning

Fases bij de vakvernieuwing maatschappijleer
Bron: SLO

De minister liet op 12 december in een overleg met Kamerleden weten dat in 2024 de concept examenprogramma’s moet worden opgeleverd en dat in het schooljaar 2024-2025 pilots kunnen worden uitgevoerd. Vervolgens moet het nieuwe examenprogramma nog vastgelegd worden in een wet. Of het dan gelijk verplicht is, hangt af van de tijd die uitgevers zijn gegund om nieuw lesmateriaal te maken.

Wat doet Methode M?

Diverse gebruikers van Methode M zijn vertegenwoordigd in de vakvernieuwingscommissie. Daarnaast zijn we vertegenwoordigd in de advieskring voor uitgevers en werken we nauw samen met de NVLM.

We kijken uit naar een nieuw programma en we verwachten geen enkel probleem om tijdig met een nieuwe dan wel aangepaste versie van Methode M voor maatschappijleer te komen.

Meer informatie over de vakvernieuwing

Opdracht Klassenjustitie

Opdracht Klassenjustitie vmbo maatschappijleer
Foto: Ekaterina Bolovtsova

Stel, je bent verdacht van een ernstig misdrijf en je moet naar de rechter. Wat zou je aantrekken? Een net pak, of een gescheurde broek met vlekken? Kun je de ingewikkelde woorden van de rechter goed begrijpen, denk je? En kunnen je ouders een dure advocaat betalen?

In deze opdracht leggen we uit wat klassenjustitie is en wat de oorzaken hiervan zijn. Ook besteden we aandacht aan de Black Lives Matter-protesten.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Resultaten uit de feedbackweken

Naar aanleiding van de feedbackweken van Methode M hebben wij veel interessante, enthousiaste en opbouwende kritiek ontvangen. Dank daarvoor!

Uiteraard hebben wij deze feedback vol aandacht gelezen. Samen met jullie maken wij de beste methode voor maatschappijleer. Daarom delen wij graag de meest voorkomende opmerkingen over Methode M ván jullie mét jullie!

Merendeel van de docenten geeft aan het eens te zijn met onze uitgangspunten.

Meer reproductie en taligheid

Jullie geven aan dat er meer reproducerende vragen in de opdrachten mogen. Video’s in de methode mogen korter of er kunnen alleen fragmenten uit gebruikt worden. Hoewel er al aandacht is voor LHBTIQ+, mag dit nog meer. Er is behoefte aan een proefwerkpagina waarbij de opdrachten worden weggelaten. Zo kunnen leerlingen op een overzichtelijke manier leren voor het aankomende proefwerk.

“Sommige toetsen zijn erg makkelijk, maar worden moeilijker door taligheid. Is dit een leesvaardigheidsprobleem of maatschappijleer? Lastig te zeggen. Ik merk wel dat vooral bij een hoofdstuk als politiek leerlingen over elkaar struikelen van de taal.”

Ook is het fijn als linkjes voortaan in een pop-up scherm verschijnen voor de leerlingen. Zo blijven zij op de pagina waarop zij aan het werk zijn. Over het algemeen ervaart men de methode als erg talig. Dit blijft voor ons bij iedere update een aandachtspunt.

Sluit aan bij de belevingswereld

Jullie vinden Methode M een overzichtelijke, compacte, volledige en aantrekkelijke methode die goed aansluit op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling. Leerlingen zijn veel interactief bezig en kunnen ook zelfstandig goed uit de voeten.

Leerlingen geven aan liever online te werken, dan uit een boek.

Ook van de leerlingen hebben wij veel reacties gekregen. Leerlingen willen graag een samenvatting per les of hoofdstuk. Ook vragen zij om verschillende werkvormen en opperen een beloningssysteem als toevoeging aan de methode.

“Fijn is dat alles online is en dat je er gemakkelijk bij komt . Voor de rest heb ik geen klachten over Methode M”

172 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 7.6. En daar zijn we zeker trots op!

Nieuw! Module Leren debatteren

Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.

Lees verder