Opdracht Mensenrechten & WK Qatar

Afbeelding Mensenrechten & WK Qatar
Foto: Safal Karki

“Iedereen wordt vrij en met gelijke rechten geboren.” Dit is het eerste artikel van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet overal in de wereld.

Tijdens het WK in Qatar brengen wij mensenrechten extra onder de aandacht. Zo leren ze in deze les niet alleen wat mensenrechten zijn, maar ook waarom dit heel erg mis is gegaan bij het WK in Qatar.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Week van de Mediawijsheid bij Methode M

Week van de Mediawijsheid bij Methode M voor maatschappijleer

Als docenten maatschappijleer weten we als geen ander wat het belang is van mediawijsheid. De onhandigheden en incidentjes op sociale media zijn wekelijkse kost, zeker als je ook mentor bent.

Bij Methode M voor maatschappijleer staan we hier met onze module Mediawijs uitgebreider bij stil. Ook komt dit onderwerp terug bij onze Burgerschapskaarten. Toch kan het geen kwaad om tijdens de Week van de Mediawijsheid hier nog eens extra aandacht aan te besteden. Dat kan heel eenvoudig met onze keuzeopdrachten.

Keuzeopdrachten

Zo is er bijvoorbeeld de keuzeopdracht “Sexting” die leerlingen bewust maakt de gevolgen van sexting, zonder in te gaan op de schuldvraag. Of de keuzeopdracht “Gameverslaafd” waarin we de kenmerken van een gameverslaving bespreken.

Beide opdrachten zijn deze week gratis voor iedereen beschikbaar. Wellicht een leuk idee om leerlingen zelf een van deze opdrachten te laten kiezen.

Nieuwsgenerator

Ben je al bekend met onze tool om zelf nieuwsartikelen te schrijven? Op nieuwsgenerator.nl kunnen leerlingen zelf in de huid kunnen kruipen van een journalist en een online artikel schrijven. In deze les zie je verschillende suggesties. Uiteraard besteden we hierbij ook aandacht aan nepnieuws en betrouwbaarheid van teksten.

Kortom: Genoeg mogelijkheden om deze week aan de slag te gaan met Mediawijsheid van Methode M!

‘Gooi de maatschappelijke ladder eruit!’

Cover "Gooi de maatschappelijke ladder eruit"

Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.

Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.

Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.

Lees het hele artikel in de M&P hier:

Opdrachten waarden en normen

Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon? En hoe verschillen waarden en normen qua tijd en plaats?

In deze opdracht leggen we uit wat waarden en normen zijn en hoe deze verschillen per tijd en plaats.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Oefen de modules van maatschappijleer op Kahoot!

Methode M op Kahoot

Voor ons een kleine moeite, voor jullie een groot plezier. We hebben de “Test jezelf” van alle modules bij maatschappijleer gekopieerd naar Kahoot! Op deze manier kun je klassikaal met de leerlingen de test jezelf oefenen voor de toets. Of gebruik ze om voorkennis te activeren of als leuke afsluiter van de les.

Alle leerlingen bij de les!

Log in op Kahoot en ga naar het profiel van Methode M. Daar vind je per module 15 vragen met steeds 4 antwoordmogelijkheden. Wie heeft alles goed? Welke leerling is het snelst? Het competitie-element van Kahoot maakt dat alle leerlingen volledig gefocust zijn op de lesstof. Ideaal toch?

Eerder brachten we ‘Politiek en beleid’ en ‘Criminaliteit en rechtsstaat’ van maatschappijkunde al naar Kahoot. En nu dus ook alle modules van maatschappijleer. Doe er je voordeel mee!

Je vindt ze allemaal terug bij ons account op Kahoot.

Opdracht Ter Apel en het asielbeleid

opdracht vmbo ter apel en het asielbeleid
Foto: Kevin Buckert

Je hebt het de afgelopen zomer vast in het nieuws voorbij zien komen: Asielzoekers die in Ter Apel buiten slapen met de hoop veilige opvang te krijgen in Nederland. In deze les gaan we dieper in op het asielbeleid van Nederland, wat de gevolgen hiervan zijn en kijken we naar de argumenten van zowel de voor- als de tegenstanders van deze manier van opvang.

In deze opdracht leren we wat het asielbeleid van Nederland inhoudt, wat de gevolgen zijn van het asielbeleid en welke argumenten voor- en tegenstanders hebben bij dit asielbeleid.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Zomerupdate 2022

Bij Methode M hebben we een hekel aan het nieuws van vorig jaar. Daarom hebben wij de hele methode wederom kritisch onder de loep genomen en helemaal geactualiseerd met nieuwe aansprekende bronnen en filmpjes voor jouw leerlingen. Maar we hebben deze zomer meer gedaan! Daar vertel ik je graag over in deze blog.

Lees verder

Opdracht Klassenjustitie

Opdracht Klassenjustitie vmbo maatschappijleer
Foto: Ekaterina Bolovtsova

Stel, je bent verdacht van een ernstig misdrijf en je moet naar de rechter. Wat zou je aantrekken? Een net pak, of een gescheurde broek met vlekken? Kun je de ingewikkelde woorden van de rechter goed begrijpen, denk je? En kunnen je ouders een dure advocaat betalen?

In deze opdracht leggen we uit wat klassenjustitie is en wat de oorzaken hiervan zijn. Ook besteden we aandacht aan de Black Lives Matter-protesten.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Resultaten uit de feedbackweken

Naar aanleiding van de feedbackweken van Methode M hebben wij veel interessante, enthousiaste en opbouwende kritiek ontvangen. Dank daarvoor!

Uiteraard hebben wij deze feedback vol aandacht gelezen. Samen met jullie maken wij de beste methode voor maatschappijleer. Daarom delen wij graag de meest voorkomende opmerkingen over Methode M ván jullie mét jullie!

Merendeel van de docenten geeft aan het eens te zijn met onze uitgangspunten.

Meer reproductie en taligheid

Jullie geven aan dat er meer reproducerende vragen in de opdrachten mogen. Video’s in de methode mogen korter of er kunnen alleen fragmenten uit gebruikt worden. Hoewel er al aandacht is voor LHBTIQ+, mag dit nog meer. Er is behoefte aan een proefwerkpagina waarbij de opdrachten worden weggelaten. Zo kunnen leerlingen op een overzichtelijke manier leren voor het aankomende proefwerk.

“Sommige toetsen zijn erg makkelijk, maar worden moeilijker door taligheid. Is dit een leesvaardigheidsprobleem of maatschappijleer? Lastig te zeggen. Ik merk wel dat vooral bij een hoofdstuk als politiek leerlingen over elkaar struikelen van de taal.”

Ook is het fijn als linkjes voortaan in een pop-up scherm verschijnen voor de leerlingen. Zo blijven zij op de pagina waarop zij aan het werk zijn. Over het algemeen ervaart men de methode als erg talig. Dit blijft voor ons bij iedere update een aandachtspunt.

Sluit aan bij de belevingswereld

Jullie vinden Methode M een overzichtelijke, compacte, volledige en aantrekkelijke methode die goed aansluit op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling. Leerlingen zijn veel interactief bezig en kunnen ook zelfstandig goed uit de voeten.

Leerlingen geven aan liever online te werken, dan uit een boek.

Ook van de leerlingen hebben wij veel reacties gekregen. Leerlingen willen graag een samenvatting per les of hoofdstuk. Ook vragen zij om verschillende werkvormen en opperen een beloningssysteem als toevoeging aan de methode.

“Fijn is dat alles online is en dat je er gemakkelijk bij komt . Voor de rest heb ik geen klachten over Methode M”

172 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 7.6. En daar zijn we zeker trots op!

Nieuw! Module Leren debatteren

Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.

Lees verder