Opdracht: Jouw mentale gezondheid

‘De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk’, lezen we steeds vaker in de media. Deze druk uit zich in allerlei vormen in jouw klaslokaal: van onverklaarbaar brutaal gedrag tot een erg timide leerling die geen motivatie lijkt te hebben. Dit gedrag heeft altijd een aanleiding. Volgens onderzoeken heeft ook Covid-19 heeft hier een aandeel in gehad.

Wij vinden het belangrijk om het mentale welzijn onder jongeren te bespreken in de klas. Het doel van onze opdracht ‘jouw mentale gezondheid’ is om dit gevoelige onderwerp bespreekbaar te maken. Denk aan zaken als stress, eenzaamheid, eetstoornissen tot zelfdodingsgedachten aan toe. We staan in deze les stil bij mogelijke oorzaken van somberheid bij jongeren, het effect van het gebruik van sociale media op hun welzijn en we geven tips over wat je kunt doen om jezelf of iemand anders te helpen die kampt met mentale klachten.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

De wet op burgerschap en de inspectie

De onderwijsinspectie heeft in het kader van het masterplan basisvaardigheden burgerschap extra aandacht voor de wet op burgerschap en hoe scholen deze toepassen. Wanneer een school onvoldoende kan aantonen daadwerkelijk aan burgerschap te werken krijgt ze van de inspectie een herstelopdracht.

Wat zijn de eisen voor scholen omtrent burgerschap?

De enige wettelijke eis die wordt gesteld, is de “Wet op het Burgerschap”. Tot het moment dat de conceptkerndoelen door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd, geldt enkel de wet zelf. De bouwstenen, de conceptkerndoelen en de vier competenties van Ten Dam zijn slechts een houvast om je burgerschapsonderwijs op te bouwen.

Je moet dus voldoen aan de wet.

Lees verder

Kerstpuzzel 2023

Wat een jaar. 2023. Twee keer verkiezingen, natuurrampen, klimaat, oorlog en het einde lijkt nog niet in zicht. Hoe goed is het geheugen van jouw leerlingen? En anders laat je ze het lekker opzoeken. In ieder geval gegarandeerd een uurtje plezier!

Ga direct naar de Kerstpuzzel

Wint jouw klas de lekkerste slagroomtaart?

Vul de les met de kerstpuzzel in zoals je zelf wilt, maar stuurt jouw klas de juiste inzending voor 24 december naar ons toe, dan maken jullie kans op de lekkerste slagroomtaart van Nederland! Vorig jaar ging de taart naar H3B4 van het Fioretti College in Hillegom. Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.

Week van de Mediawijsheid 2023 #hierniet

Wil je in de week van de mediawijsheid extra aandacht besteden aan dit onderwerp? Dat kan met het lesmateriaal van Methode M. Speciaal voor de week van de Mediawijsheid zetten we de onderstaande vier lessen gratis voor iedereen open.

Het thema van de Week van de Mediawijsheid 2023 is #hierniet

Als je actief bent op sociale media krijg je te maken met reacties. Vaak zijn deze positief, maar ook negatieve berichten kunnen de overhand krijgen. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar er zijn grenzen. Haatspraak? Scheldpartijen? Kwetsende opmerkingen of ongepaste ‘humor’? #hierniet

Bron: weekvandemediawijsheid.nl

Deze vier lessen van Methode M zijn gratis te gebruiken

Sociale media afspraken

Telefoon, telefoon en nog eens telefoon! De hele dag zie je mensen kijken op hun telefoon. Deze les gaat over het gebruik van social media en hoe je daar samen afspraken over kunt maken.

Een les over het maken van afspraken in groepschats. (10 – 16 jaar)

Wat is nepnieuws?

Nieuws dat niet waar blijkt te zijn. Heb jij het wel eens meegemaakt? Iedereen kan nieuwtjes delen via sociale media maar zijn ze dan ook allemaal waar? In deze les leer je wat nepnieuws is.

Een les over het herkennen van nepnieuws. (10 – 16 jaar)

Dit is privé

Oké, wees eerlijk: Hoeveel tijd besteed jij aan TikTok, Snapchat, Instagram of Twitch? Méér dan je eigenlijk zou willen, of niet? Het werkt verslavend, hè?

Een les over TikTok en privacy. (14 – 18 jaar)

Sexting

Sexting is leuk en heel spannend. En het gebeurt al jaren! Ook toen er nog geen mobieltjes waren, werden er al spannende foto’s en video’s gemaakt. Deze kon je dan thuis stiekem bewaren in de kast. Maar nu gaat dat héél anders: een foto is zo gemaakt, verstuurd… en ook doorgestuurd. Oeps!

Een les over het verstandig omgaan met sexting. (14 – 18 jaar)

Het hele jaar mediawijs met jouw leerlingen? Bekijk dan ook eens de module Mediawijs voor maatschappijleer.

De Tweede Kamerverkiezingen 2023 in de klas

Posters De Tweede Kamerverkiezingen 2023
© Methode M

Niets is leuker dan het behandelen van de module Politiek tijdens verkiezingstijd. Onze leerlingen, die niet altijd even goed op de hoogte zijn van wat er speelt in Den Haag, krijgen nu wél veel mee van het verkiezingscircus.

Ze zien de verschillende partijen met hun posters, en krijgen iets mee van de debatten op televisie en online. Het was al een spannende tijd en de mogelijke politieke veranderingen in Nederland maakt het nu nog extra aansprekend.

In deze blog verzamelen we de tools van van Methode M, maar ook daarbuiten om de Tweede Kamerverkiezingen 2023 extra aandacht te kunnen geven.

Lees verder

Verkiezingsspotjes Tweede Kamer 2023

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 worden we overspoeld met verkiezingsspotjes op televisie en online. Deze spotjes hebben als doel om kiezers te overtuigen en een bepaalde boodschap over te brengen. Voor Methode M hebben we een playlist gemaakt die je kunt gebruiken tijdens maatschappijleerlessen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2023. We delen ‘m graag met je:

Opdracht: Coming Out Day

Iedereen is anders en in Nederland mag iedereen zichzelf zijn. Maar is dat wel zo makkelijk?

Op 11 oktober is het Coming Out Day. Wij maakten een speciale les over dit belangrijke onderwerp dat wat ons betreft zeker aandacht verdient bij maatschappijleer, burgerschap of wellicht een mentorles.

Het doel van onze Coming Out-les is dat leerlingen zich ervan bewust zijn dat iedereen anders is. We bespreken wat een coming out is, waarom hier een speciale dag aan is gewijd en we geven tips om klasgenoten of vrienden te steunen als ze worstelen met hun coming out.

In deze les vind je actuele voorbeelden die aansluiten bij de belevingswereld van de leerling. Tevens bevat de les kijktips voor verdieping in ‘uit de kast komen’, LHBTI+ en alles wat hiermee te maken heeft.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Zomerupdate 2023

We hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad! We hebben in ieder geval met veel plezier allerlei wijzigingen door mogen voeren aan onze lesmethode de afgelopen weken. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.

Lees verder

Opdracht: De val van het kabinet

De val van het kabinet

De zomervakantie is afgelopen en de start van de scholen is in zicht! Terwijl de schoolboeken en laptops in de tussentijd gesloten waren, viel kabinet Rutte IV. Een belangrijke gebeurtenis voor ons vak en de ideale actualiteit om je leerlingen te laten kennismaken met het vak maatschappijleer. Daarom schreven wij in de vakantie een introductieles voor maatschappijleer: de val van het kabinet.

Het doel van deze introductieles is om leerlingen bewust te maken van de recente politieke gebeurtenis – de val van Kabinet Rutte IV – en hen te laten nadenken over de implicaties ervan voor de Nederlandse democratie en de maatschappij als geheel.

Zoals je van ons gewend bent, dagen we leerlingen ook in deze les uit om aan de hand van actuele geschreven bronnen en recente video’s na te denken over verschillende gevolgen van deze maatschappelijke gebeurtenis. Bij de leerdoelen van deze les staan we stil bij wat maatschappelijke vraagstukken zijn, hoe verkiezingen verlopen in de Nederlandse democratie en hoe Nederland bestuurt wordt. Deze les kun je zonder al te veel voorkennis van je leerlingen gebruiken als een eerste les van je vak of om verschillende begrippen uit het thema politiek te introduceren.

Wij wensen je veel plezier met deze opdracht en met het nieuwe schooljaar!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Basisvaardigheden burgerschap

De basisvaardigheden bestaan al lang: taal, rekenen en digitale geletterdheid. Het ministerie van Onderwijs heeft hier burgerschap aan toegevoegd. Na diverse internationale onderzoeken vindt men dat leerlingen op het gebied van burgerschap over onvoldoende kennis en vaardigheden beschikken. Leerlingen in Nederland moeten meer actief worden betrokken bij de samenleving en kennis krijgen over democratie, rechtsstaat, duurzaamheid en diversiteit.

De korte versie

  • Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die leerlingen nodig hebben om deel te nemen aan de samenleving.
  • Scholen moeten vanaf 2021 actief burgerschap en sociale cohesie bevorderen volgens een nieuwe wet.
  • Leerlingen moeten kennis opdoen over basiswaarden zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit, evenals het functioneren van de Nederlandse democratie.
  • Scholen moeten ook leerlingen helpen bij het ontwikkelen van een passende houding ten opzichte van mensen met andere opvattingen en leren hoe respectvol om te gaan met verschillen.
  • Gebruik Methode M voor burgerschap als lesmethode om je burgerschapsdoelen te halen.
Lees verder