Zomerupdate 2023

We hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad! We hebben in ieder geval met veel plezier allerlei wijzigingen door mogen voeren aan onze lesmethode de afgelopen weken. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.

Inhoudelijke wijzigingen 🤓

Zoals je van ons gewend bent, hebben we de hele methode voorzien van actuele bronnen waar dat kon. We hebben de keuze om overal de leerdoelen bovenaan de les te zetten nu door de hele methode doorgevoerd. Zo kun je er makkelijker mee starten.

Val van het kabinet en nieuwe verkiezingen

In het bijzonder hebben wij aandacht besteed aan de (gevolgen van de) val van het kabinet. Zo hebben we een actualiteitsles over de val van het kabinet voor je gemaakt, die je kunt gebruiken in je allereerste les om het vak maatschappijleer te introduceren bij je leerlingen. Zolang Mark Rutte minister-president is, blijft hij met zijn kabinet nog in de methode. We hebben ervoor gekozen om de term ‘demissionair’ niet te gebruiken. We laten die keuze bij jullie of je dat bij politiek wil benoemen en uitleggen.

We hebben onze special over de Tweede Kamer al bijgewerkt en zullen die komende tijd blijven bijhouden. Ook komt er spoedig een nieuwe versie van onze stemwijzer (al zijn we hier natuurlijk afhankelijk van de verkiezingsprogramma’s van de partijen).

Keuzeopdrachten

Alle gebruikers hebben nu toegang tot de keuzeopdrachten bij de modules. Je hoeft ze niet meer los te bestellen. Ze zijn ook voor iedereen bereikbaar via de paarse band op de homepagina.

Burgerschap 

Jessie heeft een nieuwe naam en dat is Yous geworden. Jip en Yous. Beide namen spreken zo de doelgroep van Methode M beter aan.

Onderbouw

Voor burgerschap onderbouw (voorheen de burgerschapskaarten) hebben we opnieuw kritisch gekeken naar de opbouw van de lessen en aanpassingen gemaakt. Er zit nu nog meer structuur in, zodat je sneller weet wat er van jou als docent wordt verwacht. In aanvulling hierop beginnen we iedere les met een docentenblok, dat je op weg helpt.

De leerdoelen zijn nu zichtbaar bovenaan iedere les. Deze doelen hadden we al, maar nu vertellen we ze ook aan de leerlingen.

De grote opdrachten aan het einde van elke les hebben nu een duidelijk eigen instructieblok. Waarin leerlingen stap voor stap worden meegenomen.

Les 1 heet nu ‘Klassenregels maken’ in plaats van ‘Klassenafspraken maken’ en les 2 heet nu ‘Meningen verschillen’ in plaats van ‘Leren debatteren’.

We zijn begonnen met differentiëren van de lessen. De niveaus Kader, Basis, Praktijkonderwijs en ISK zijn nu één versie met kortere instructies en minder tekst. Voor GT en Havo-Vwo zijn de lessen van gelijk niveau gebleven. Je kunt in het ‘schoolbeheer’ het standaard niveau van de klas wijzigingen naar de nieuwe niveaus.

Bovenbouw 

Sinds dit schooljaar bieden we een nieuwe set van 20 lessen aan voor de bovenbouw vmbo en het mbo. In deze lessen bespreek je belangrijke maatschappelijke onderwerpen en laat je leerlingen/studenten nadenken over de betekenis voor de samenleving.

Maatschappijleer 

Bij de module ‘Vraagstukken’ bieden we twee nieuwe analyse-opdrachten aan: één over AI en één over voetbalgeweld. Daarnaast zijn de kijkopdrachten bij de modules ‘Politiek’ (Splinter in de Politiek) en ‘Criminaliteit’ (Danny op straat) vernieuwd. Oude kijkopdrachten en analyses kun je terugvinden in het ‘archief‘.

De module ‘Burgerschap’ van maatschappijleer heeft vanaf dit schooljaar een nieuwe naam: ‘Identiteit’. Dit om verwarring met onze modules te voorkomen.  

In afwachting van de vakvernieuwing hebben we verder geen grote inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. Wel hebben we bij de module ‘Criminaliteit’ les 6.1: ‘Jeugdcriminaliteit’ een leerdoel over ondermijning en ook het begrip ‘ondermijning’ toegevoegd.

Maatschappijkunde 

Bij de modules ‘Criminaliteit & Rechtsstaat’ en ‘Politiek & Beleid’ hebben we de examenvragen deel 1, deel 2 en deel 3 vernieuwd naar aanleiding van de eindexamens uit 2022 en 2023. Verder staat les 7 van ‘Politiek & Beleid’ nu in het teken van de nieuwe zedenwet. En bij de modules ‘Politiek & Beleid’ (Rutger en de nationalisten) en ‘Criminaliteit & Rechtsstaat’ (Tygo in de jeugdcriminaliteit) zijn de kijkopdrachten vernieuwd. De oude kijkopdrachten kun je terugvinden in het ‘archief’.

We willen je daarnaast in het speciaal wijzen op de les ‘Leervaardigheden‘ voor basis en kader, behorende bij de modules ‘Politiek & Beleid’ en ‘Criminaliteit & Rechtsstaat’. In nagenoeg ieder eindexamen komen vragen terug over de kenmerken en invalshoeken van een maatschappelijk vraagstuk. De leerlingen van basis en kader kunnen met deze extra les oefenen met deze lesstof.  

Technische aanpassingen 🧑‍💻

We hebben onze vormgeving nog verder doorgevoerd in de methode. Hopelijk valt het je op dat het allemaal weer wat mooier is geworden. Ook hebben we een hele hoop kleine technische aanpassingen gedaan, waarmee het gebruik van Methode M makkelijker wordt gemaakt. Er zijn ook drie grote wijzigingen, waar je zeker even naar moet kijken.

Inloggen met ‘Entree’

De button ‘Inloggen met Entree’ is weg. Leerlingen klikken gewoon op ‘Registreren’ en kiezen dan voor inloggen met ‘Entree’. Eenmaal geregistreerd kiezen leerlingen voor ‘Inloggen’, vullen hun e-mailadres in en worden dan als “Entree-leerlingen” herkend en klikken dan direct op inloggen. Dit moet de problemen met dubbele accounts gaan voorkomen.

Modules printen voor tekst- en werkboeken

We hebben de werkboeken vervangen door een compleet nieuwe manier om onze lesstof te printen. In het ‘schoolbeheer’ kies je voor de knop ‘Modules printen’. Vanuit daar kun je zelf een boek samen stellen. Bijvoorbeeld alleen de lesstof of juist alleen de opdrachten als werkboek. Deze optie vervangt de knop ‘Werkboeken’. De oude werkboeken zijn terug te vinden via de knop ‘Lesmateriaal’.

Feedback op deze functie is zeer welkom!

Opdrachtenoverzicht per les

De meest gewenste functie hebben we gerealiseerd! Je kunt nu in één overzicht zien of en hoe de leerlingen de opdrachten hebben gemaakt. Je kunt nu per leerling of per klas sneller opdrachten nakijken.

Feedback is welkom!

Wij maken ook weleens fouten. Misschien zijn we te snel geweest of hebben we bij een nieuwe functionaliteit net niet goed nagedacht over jouw situatie. Laat het ons weten! Maak een video of foto van de fout en whatsapp ons op 085 06 00 940. Je kunt ook altijd onderaan de les gebruik maken van het feedbackformulier.

Namens de hele redactie van Methode M wensen we je een goed schooljaar toe!

Meer weten over Methode M?

Methode M is dé lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Actueel, compact en passend bij de belevingswereld van leerlingen.

Omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van Methode M, mag je hem drie weken gratis proberen. Vraag nu een proeflicentie aan:

Proeflicentie aanvragen

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.