Methode M komt met Maatschappijkunde

Als één vraag ons veel gesteld is, dan is het wel de vraag of Methode M ook maatschappijkunde gaat aanbieden. Inmiddels hebben we er ook een antwoord op: Ja, we gaan stap voor stap uitbreiden met Maatschappijkunde!

Lees verder

Effectief leren met Methode M

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor effectief leren. Weten wij, leraren, wel hoe je effectief kan leren? Of markeren je leerlingen nog steeds gewoon de gelezen teksten? Weten je leerlingen eigenlijk wel hoe ze effectief kunnen leren?

Lees verder

Vinden jouw leerlingen maatschappijleer saai?

Zijn jouw leerlingen snel afgeleid? Kijken ze liever uit het raam dan in hun boek? Veel leerlingen haken af door te veel tekst, moeilijke woorden en overbodige opdrachten. En dat is jammer. Want maatschappijleer gaat over hen, zij maken deel uit van de maatschappij en daarom is het belangrijk dat zij leren nadenken over belangrijke maatschappelijke onderwerpen.

Lees verder

Methode M zomerupdate 2019

Met trots presenteren we de zomerupdate 2019 van Methode M. En wat voor één! Ieder schooljaar wordt de methode een beetje meer volwassen en werken we verder aan ons doel: de beste methode voor maatschappijleer op het vmbo.

Lees verder

Tips voor leraren die gaan werken met een online methode

Al enige tijd werk ik natuurlijk zelf ook met Methode M. En daarmee dus ook volledig online. In het begin best een beetje spannend. Maar door het gewoon te doen en het zelf te ervaren, ben ik inmiddels erg enthousiast over deze manier van werken. In dit artikel deel ik daarom mijn ervaringen in acht tips voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar werken met een digitale methode.

Lees verder

Waarom Methode M?

Ik studeerde af op het onderwerp actualiteit binnen het vak maatschappijleer. Ik gaf mijn lessen uit het boek en ik zocht naar manieren om de actualiteit hier meer bij te betrekken. Vaak sloot de actualiteit niet aan bij het hoofdstuk of hadden leerlingen geen benul van waar ik het over had. Inmiddels weet ik dat je leerlingen moet meenemen: de actualiteit koppelen aan de lesstof. Maar hoe doe je dat? Hoe doe je dat in combinatie met een PTA en een boek dat je volgt?

Lees verder