Met trots presenteren we de zomerupdate 2019 van Methode M. En wat voor één! Ieder schooljaar wordt de methode een beetje meer volwassen en werken we verder aan ons doel: de beste methode voor maatschappijleer op het vmbo.
De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een aantal gewenste en nodige technische verbeteringen. Daarnaast is tijdens de zomervakantie de methode geactualiseerd en waar nodig soms aangevuld of herschreven.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste verbeteringen:
Technische verbeteringen
We hebben een flink aantal functionele verbeteringen door kunnen voeren. Veel onder de motorkap, maar zeker ook enkele functionaliteiten die je direct zullen opvallen. Vanaf nu kun je:
- Leerlingen zelfstandig laten nakijken
- Scores inzien van gemaakte oefentoetsen (voor leerling én leraar)
- Begrippen oefenen met behulp van “flipping cards”
- Inloggen met behulp van Entree Federatie (Single Sign On)
- In één oogopslag de activiteiten van één klas zien in het nieuwe schoolbeheer
We lichten een aantal onderdelen nog even extra uit:
Zelfstandig nakijken
Hoewel we als Methode M geen voorstander zijn van een volledig zelfsturende methode, zien we wel de voordelen van leerlingen die zelf kunnen nakijken.
Vanaf nu zien de leerlingen onderaan ieder hoofdstuk een nakijkknop. Wanneer ze hierop klikken, krijg je (als docent) hiervan een melding in het schoolbeheer en kan hij of zij deze aanvraag goedkeuren. Vanaf dat moment zijn de antwoorden zichtbaar, op de manier zoals die nu voor docenten ook zichtbaar zijn.
We werken ook nog aan de mogelijkheid om in één keer een hele klas of een select groepje toegang tot de antwoorden te geven.
Inloggen met behulp van Entree Federatie (Single Sign On)
Veel eerder dan we zelf op de planning hadden staan, hebben we een koppeling met Entree Federatie van Kennisnet. Hiermee kunnen leerlingen via één klik inloggen in Methode M. Dit is uitsluitend mogelijk wanneer de school zelf ook een koppeling heeft met de Entree Federatie.
Bij het eerste bezoek vragen we nog wel om een e-mailadres en een klascode, maar daarna is de leerling “good-to-go” en kan hij met zijn schoolaccount inloggen op Methode M.
Uiteraard zullen we iedereen zo goed mogelijk ondersteunen in het leggen van de koppelingen tussen ELO en onze methode.
Make-over Schoolbeheer: Activiteitenoverzicht
We hebben het schoolbeheer in een nieuw jasje gestoken, deze vormgeving sluit beter aan bij de rest van de methode.
Daarnaast wordt het schoolbeheer voor jou als docent een belangrijkere plek. Vanuit het dashboard van schoolbeheer zie je snel welke activiteiten de leerlingen op de methode ondernemen. Registratie, inloggen, oefentoetsen, aanvragen om na te kijken zijn nu direct zichtbaar bij “activiteiten”.
Komend schooljaar zullen we het schoolbeheer nog verder uitbreiden en verbeteren. Tips en suggesties zijn uiteraard welkom!
Inhoudelijke verbeteringen
Zoals iedere zomer actualiseren we de bronnen, passen we jullie feedback toe en kijken waar we de methode moeten aanvullen en herschrijven.
De belangrijkste punten zijn:
- De inleidingen geschrapt. Bij sommige hoofdstukken vind je de lesstof uit de inleiding in paragraaf 1 terug.
- Paragraaf “1. Vraagstuk herkennen” van Vraagstukken gaat nu over lachgas in plaats van alcohol onder de 18.
- Paragraaf “2. Cultuur” van Samenleving uitgebreid met de subcultuur Generaties.
- De “Doen”-opdracht van Samenleving over Jeugdculturen is vervangen door een opdracht over Generaties.
- Bij paragraaf “3. Politieke partijen” van Politiek is de stroming ‘sociaal-liberalisme’ geschrapt en ‘nationalisme’ toegevoegd.
- Paragraaf “1. Massamedia” van Mediawijs de functies van de media uitgebreid met “educatief” en “gevoelsuitdrukking”. De functie “contact” hernoemd naar “socialisatie”.
- Bij paragraaf “4. De politie en officier van justitie” de mogelijkheid van strafbeschikking toegevoegd bij de mogelijkheden die de officier van justitie heeft om om te gaan met een proces-verbaal.
Daarnaast zijn er ook een aantal onderdelen vernieuwd of toegevoegd:
- Alle hoofdstukken hebben nieuwe kijkopdrachten.
- Ieder hoofdstuk* is uitgebreid met een praktische “maak” opdracht. Hiermee maken we dus onderscheid tussen “doen” en “maken”. Doen staat voor “uit de klas” en maken staat voor iets knutselen op papier of laptop.
* De maak-opdracht bij Mediawijs volgt. - Er is een nieuwe special: Generaties. We zijn van mening dat dit onderdeel onderbelicht is binnen maatschappijleer en veel meer dan jeugdculturen van invloed is op de socialisatie als samenleving als geheel. Een generatie kan het verschil in socialisatie en de omgevingsfactoren die van invloed zijn beter duiden.
Mocht je de oude opdrachten missen, niet getreurd: deze zullen komend schooljaar nog vanuit het archief te gebruiken zijn. Het archief is toegankelijk vanuit het schoolbeheer.
Verder nog…
Voor 2019-2020 zijn er geheel nieuwe toetsen inclusief antwoordmodel beschikbaar. Omdat we de methode actueel willen houden, worden deze toetsen net als vorig jaar in het loop van het jaar gepubliceerd. Ze zijn terug te vinden in het schoolbeheer onder de knop “Toetsen”.
De leerlingdoelen per paragraaf hebben we vereenvoudigd. We hanteren alleen nog “weten” en “uitleggen”. Weten staat voor reproductie, uitleggen staat voor het kunnen toepassen.
De praktische opdrachten hebben bij iedere stap een soort rubric gekregen. De leerling kan per stap zelf reflecteren op wat ‘goed’, ‘voldoende’ en ‘onvoldoende’ is.
Feedback?
In de vakantie hebben we dus nog niet alles zelf in de klas kunnen testen. Zeker bij de technische verbeteringen verwachten we misschien nog wat kleine dingen. Laat het ons weten als je iets fout ziet staan of gaan, zodat we het snel kunnen oplossen.