Ik studeerde af op het onderwerp actualiteit binnen het vak maatschappijleer. Ik gaf mijn lessen uit het boek en ik zocht naar manieren om de actualiteit hier meer bij te betrekken. Vaak sloot de actualiteit niet aan bij het hoofdstuk of hadden leerlingen geen benul van waar ik het over had. Inmiddels weet ik dat je leerlingen moet meenemen: de actualiteit koppelen aan de lesstof. Maar hoe doe je dat? Hoe doe je dat in combinatie met een PTA en een boek dat je volgt?
Maatschappijleer is bij uitstek het vak dat je kan en moet verbinden aan actuele onderwerpen in onze samenleving. De actualiteit ontbrak in het boek, het programma werd leidend en zo verdween de actualiteit grotendeels uit mijn lessen. Dit was niet de reden waarom ik dit vak ben gaan geven.
De wereld draait door, de samenleving verandert en de lesinhoud is al jaren hetzelfde. Dat klopt niet! Maatschappijleermethodes zijn blijkbaar niet rendabel genoeg om ieder jaar aan te passen. Of scholen willen er niet aan om ieder jaar een nieuwe versie aan te schaffen. Maar ik wist dat het anders kon, en dat het anders moest.
Daarom heb ik Methode M ontwikkeld. Een methode die altijd actueel is. Met interactieve opdrachten en veel variatie. De methode legt belangrijke maatschappelijke onderwerpen uit op een begrijpelijke manier die aansluit bij de belevingswereld van de vmbo-leerling.
Methode M is een methode die jou als docent de vrijheid geeft om te kiezen wat jij belangrijk vindt in jouw klas. Ook biedt Methode M ruimte voor feedback. Bovendien kun je als docent deelnemen aan de klankbordgroep om ons blijvend te voorzien van input.
Kortom: ik wil van Methode M de beste methode voor maatschappijleer maken, samen met jou!
Stef van der Linden
Auteur Methode M