Waarom zou je nog wachten? Stap nu over!

Methode M voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde!

Methode M groeit ieder jaar dankzij enthousiaste docenten die zien welke voordelen het werken met methode M hen biedt: “Actueel”, “Overzichtelijk”, “Leuk”, “Bondig”, “Makkelijk differentiëren”, “Divers” zijn zomaar wat steekwoorden die gebruikers met ons deelden. De leerlingen, om wie het draait, gaven ons goede feedback en beoordelen Methode M met een 8,0!

Methode M geeft ruimte in je programma, maakt differentiëren makkelijk, laat leerlingen eenvoudig klassikaal, in groepjes of zelfstandig werken. De vele verschillende opdrachten bieden een fijne afwisseling tussen theorie en praktijk. Of je leerlingen nu digitaal of op papier wilt laten laten antwoorden, met Methode M houd jij de regie!

Meer informatie over onze methodes

Stap net als tientallen scholen door heel Nederland ook dit jaar over op Methode M.

✅ Methode M werkt zonder distributeur (Van Dijk of Iddink), zo houd jij zelf de regie over de licenties.
✅ Tussentijds overstappen is mogelijk, we betalen mee aan de afkoopboete.
✅ Niet tevreden? Methode M is gewoon jaarlijks opzegbaar.
✅ En last but not least: we zijn ook nog eens de goedkoopste!

Meer informatie over overstappen

Heb jij ook zin om les te geven uit Methode M, maar word je weerhouden door praktische zaken of collega’s? Wij komen graag langs om te kijken wat er wél mogelijk is. Neem contact op!

We maken het vaker mee dat een collega soms net nog even overtuigd moet worden door het product te zien en zelf te ervaren. Dan leggen we het graag persoonlijk uit. Ook kunnen we kijken of een online methode geschikt is en welke tussenmogelijkheden er zijn.

Bestellen bij Methode M kan ieder moment van het jaar via het bestelformulier op onze website. Ben je al van plan om komend schooljaar over te stappen? Geef ons een seintje, dan maken we nu al de docentenomgeving voor je aan.

Bekijk onze webinar van december en duik in de methode met onze auteurs:

Opdracht Provinciale statenverkiezingen

Provinciale statenverkiezingen

Zijn de verkiezingsposters je al opgevallen? Al wekenlang hangen de posters van allerlei politieke partijen door heel het land. Op woensdag 15 maart mogen de burgers van Nederland namelijk stemmen! Bij verkiezingen denken we vaak als eerste aan de Tweede Kamer, maar deze verkiezingen gaan over iets anders. Alle inwoners boven de 18 jaar mogen stemmen op volksvertegenwoordigers van de Provinciale Staten en op de waterschappen.

In deze les bespreken we wat de Provinciale Staten en de waterschappen zijn en wat ze doen. Bovendien bespreken we wat de verkiezingen voor de Provinciale Staten te maken hebben met de landelijke politiek.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.


Feedbackweken op Methode M 2023

Feedbackweken op Methode M!

Vorig jaar organiseerden we voor het eerst de Feedbackweken op Methode M. Ook dit jaar maken we weer graag gebruik van de feedback van onze gebruikers. Daarom nodigen we jou en jouw leerlingen uit om een vragenlijst in te vullen. Jullie ervaringen met Methode M helpen ons om de methode up-to-date te houden en de functionaliteiten en lesstof nog beter te laten aansluiten bij jouw leerlingen.  

Leggen we alle lesstof goed uit? Zijn de video-opdrachten aansprekend genoeg? Kunnen we een aantal functionaliteiten verbeteren? Waar moet onze aandacht naartoe? Om dit goed te bepalen is input vanuit de gebruikers heel belangrijk. De hele maand maart heb je de tijd om ons te laten weten hoe je Methode M beoordeelt.  

Van 1 tot 31 maart zien gebruikers die inloggen op Methode M op de homepage een link naar een feedbackformulier. Er is een apart formulier voor docenten en voor leerlingen. Nieuw dit jaar zijn de vragen over onze Burgerschapskaarten. We zijn heel benieuwd naar jouw mening!  

10 x 10 euro cadeaubonnen van bol.com

Alles wat we vragen is een paar minuutjes van jouw tijd om ons te laten weten hoe jij en jouw leerlingen Methode M ervaren. Vul dus snel de vragenlijst in en maak kans op een bol.com cadeaubon ter waarde van 10 euro. We verloten er 5 onder docenten en 5 onder leerlingen. 

Samen maken we de beste methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap! 

Heel erg bedankt alvast! 

Wat is burgerschap?

Ik draai het liever om: wat is volgens jou burgerschap? De wet op burgerschap biedt ruimte om zelf te bepalen wat burgerschap voor jou betekent. De wet geeft voornamelijk het kader waarbinnen je burgerschapsonderwijs maakt. Dus. Laten we even kort kijken naar de wet op burgerschap:

De school stimuleert actief burgerschap en sociale cohesie op de volgende onderdelen:

  1. De basiswaarden van de democratische rechtsstaat, de universele rechten en vrijheden van de mens en het handelen daarna op school.
  2. Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties.
  3. Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid en artikel 1 van onze grondwet.

De schoolcultuur moet hierin mee in overeenstemming zijn en de school. Leerlingen moeten hiermee op school kunnen oefenen. De schoolcultuur moet dit uitdragen, zodat docenten en leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen.

Bron: Wet op voortgezet onderwijs

Oke, maar wat is dan actief burgerschap?

Met actief burgerschap wordt bedoeld dat je deelneemt aan de samenleving. Dit houdt in dat je zelf het initiatief neemt om maatschappelijke problemen, zowel klein als groot, aan te pakken. Ook betekent dit dat je deelneemt aan het democratische proces, bijvoorbeeld door te gaan stemmen tijdens verkiezingen.

Het verschil tussen burgerschap en burgerschapsonderwijs?

Burgerschap houdt in dat mensen actief deelnemen aan de maatschappij. Met burgerschapsonderwijs probeert de school dit te stimuleren door leerlingen er letterlijk mee te laten oefenen.

Simpel voorbeeld: organiseer zelf scholierenverkiezingen. Of: laat leerlingen vanuit verschillende belangen en posities naar maatschappelijke problemen kijken.

Hoe ziet burgerschapsonderwijs eruit?

Een groot deel van het burgerschapsonderwijs zit al in de cultuur van de school, of in het docentschap zelf. Immers, je bent niet alleen een expert in een vak, maar ook een opvoeder en socialisator. Daarom worden veel basiswaarden al overgedragen in het dagelijkse contact tussen school en leerling.

Toch verdienen een aantal zaken wat meer aandacht, zoals het belang van een democratische rechtsstaat, het tolerante omgaan met onderlinge verschillen en de impact van maatschappelijke problemen op mensen in de samenleving.

Aan de slag met burgerschapsonderwijs

Burgerschapsonderwijs is dus een combinatie van de schoolcultuur en de dagelijkse omgang met elkaar, het leren over het belang van de democratische rechtsstaat en het aanleren van een aantal maatschappelijke en sociale competenties om onderlinge tolerantie en weerbaarheid te vergroten.

Het SLO heeft in opdracht van het ministerie van OCW kerndoelen gemaakt, deze zijn nu nog in concept, waarmee je in de onderbouw het burgerschapsonderwijs vorm moet geven.

En laten wij nu net een methode voor burgerschap hebben geschreven. Een methode die de ruimte laat op inhoud, maar ook op de praktische invulling. Neem gelijk een kijkje.

Heb je hulp nodig bij het integreren van burgerschap binnen de school? Wij werken samen met VRIE Burgerschapseducatie: advies, cursussen en meer voor scholen in het primair- en voortgezet onderwijs.

Wat is maatschappijkunde?

Maatschappijkunde is een verdieping op maatschappijleer en wordt afgesloten met een centraal eindexamen. Voor 2016 heette het vak maatschappijleer 2.

Welke thema’s komen bij maatschappijkunde aan bod?

Bij maatschappijkunde zijn de volgende onderwerpen: Mens en werk, De multiculturele samenleving, Massamedia, Politiek en beleid en Criminaliteit en rechtsstaat. De laatste twee onderwerpen worden getoetst op het eindexamen.

De modules bij Methode M voor maatschappijkunde

Zijn maatschappijleer en maatschappijkunde hetzelfde?

Bij maatschappijleer hebben leerlingen de mogelijkheid om daadwerkelijk inzicht te krijgen in hoe wij als samenleving onze vorm geven. Hierbij worden verschillende concepten en ideeën uit de sociale wetenschap gebruikt en versimpelt uitgelegd.

Aan de andere kant, bij maatschappijkunde, gaan leerlingen nog een stapje verder en duiken ze dieper in de sociale wetenschappen en maken ze uitgebreidere analyses van maatschappelijke problemen.

Wat kan je met maatschappijkunde?

Maatschappijkunde is een vak dat van groot belang is voor je toekomst. Het is niet alleen relevant als je een opleiding wilt volgen die een maatschappelijke impact heeft, maar het helpt je ook als individu om de samenleving beter te begrijpen.

Gebruik de stemwijzer van Methode M

Jongeren Stemwijzer

Met de stemwijzer van Methode M bieden we een toegankelijk alternatief voor de stemwijzer van Pro Demos, zodat jouw leerlingen op een eenvoudige manier kennis kunnen maken met de verschillende politieke partijen die Nederland rijk is en hun eigen voorkeur kunnen bepalen.

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 hebben we de StemWijzer geactualiseerd, zodat deze aansluit bij de huidige thema’s en weer in lijn is met de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. Nadat we eerder dit jaar al JA21, Volt en BBB hadden toegevoegd, hebben we nu ook Nieuw Sociaal Contract aan de lijst toegevoegd.

We stellen onze stemwijzer gratis voor iedereen toegankelijk op www.jongerenstemtest.nl. Invullen duurt slechts een paar minuten, maar levert gegarandeerd voor een hele les gespreksstof op.

Lees verder

Wat is maatschappijleer?

Maatschappijleer is een verplicht vak in het vmbo, havo en vwo. Het wordt gegeven in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

Is maatschappijleer een examenvak?

Het vak heeft de status van een schoolexamenvak. Dat betekent dat het meetelt op het diploma, maar niet wordt afgesloten met een centraal eindexamen. Op de havo en vwo maakt het deel uit van het zogenoemde ‘combinatiecijfer’. Op het vmbo telt maatschappijleer mee in de slag-zakregeling en dient het dus ook als compensatiecijfer.

Je kunt je verder verdiepen in maatschappijleer door maatschappijkunde te volgen op het vmbo, of maatschappijwetenschappen op de havo/vwo. Niet alle scholen bieden dit vak aan.

Welke thema’s komen er aan bod bij maatschappijleer?

De kern van de inhoud van het vak maatschappijleer vind je terug in de sociale wetenschappen, met name bij politicologie en sociologie.

Op het vmbo komen de volgende thema’s aan bod: cultuur en socialisatie, sociale verschillen, macht en zeggenschap, en beeldvorming en stereotypering. Zie ook het examenprogramma.

Op de havo en het vwo staan de domeinen vaardigheden, rechtsstaat, parlementaire democratie, verzorgingsstaat en pluriforme samenleving centraal. Zie ook het examenprogramma havo en het examenprogramma vwo.

De modules bij Methode M.

Waarom is maatschappijleer belangrijk?

Bij maatschappijleer leer je beter begrijpen hoe de samenleving samenwerkt. Ook leer je over jouw rol daarin en hoe je actief aan de maatschappij kunt deelnemen. Het helpt je om een stem te hebben!

Kerstpuzzel 2022

Kerstpuzzel 2022 Maatschappijleer

Wat is er veel gebeurd in dit jaar. Weten jouw leerlingen nog wat allemaal? Test de kennis in jouw klas met de Kerstpuzzel van Methode M! De puzzel is gratis toegankelijk voor iedereen! Veel puzzelplezier!

Ga direct naar de Kerstpuzzel

Wint jouw klas de lekkerste slagroomtaart?

Vul de les met de kerstpuzzel in zoals je zelf wilt, maar stuurt jouw klas de juiste inzending voor 24 december naar ons toe, dan maakt je klas kans op de lekkerste slagroomtaart van Nederland! Vorig jaar ging de taart naar CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland. Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.

Paarse Vrijdag: Jezelf zijn, ook op school! 💜

Paarse vrijdag: 9 december

Vrijdag 9 december is het Paarse Vrijdag. We dragen dan paars omdat we vinden dat je mag zijn wie je bent, ongeacht je sekse, gender of seksuele voorkeur.

De introductie van de “One love”-band, de regenboogvlag en de opkomst van GSA’s op scholen. Allemaal tekenen dat we het belangrijk vinden om onszelf te kunnen zijn. Diversiteit in gender, sekse en seksualiteit zijn een feit, ook in de klas. Maar hoe ga je hier als docent mee om? Hoe maak je zaken als homoseksualiteit of transgender zijn bespreekbaar met je leerlingen?

Dit jaar maakten we speciaal voor Paarse vrijdag de keuzeopdracht ‘Jezelf zijn’. In deze les gaan we wat dieper in op seksuele diversiteit. Je kent vast nog wel het voorbeeld uit de media van Frédérique die niet wilde zeggen of ‘ze’ een jongen of meisje was. Of Raven van Dorst die zich openlijk profileert als intersekse persoon. Zij kunnen belangrijke rolmodellen zijn voor de leerlingen van nu, die misschien ook worstelen met hun seksualiteit. Leerlingen die nog niet uit de kast durven komen.

Als docent kun jij hen hierbij helpen. Maak seksuele diversiteit bespreekbaar in jouw klas met onze gratis keuzeopdracht ‘Jezelf zijn’. En draag paars!

Opdracht Armoede in Nederland

Foto: Towfiqu Barbhuiya

Armoede in Nederland, bestaat dat? Je verwacht het misschien niet, want Nederland staat al jaren in de top-10 rijkste landen ter wereld. Toch zijn er in Nederland gezinnen die in armoede leven.

In deze les besteden we aandacht aan arm zijn in Nederland, we kijken naar de oorzaken en gevolgen en bespreken mogelijke oplossingen. Ook hebben we een werkblad waarbij leerling zelf een keuzes moeten maken over uitgaven.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze keuzeopdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken of schaf de hele set aan voor slechts €3,95 per leerling.