Opdracht: Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas – 1 jaar later

7 oktober is het een jaar geleden dat de situatie tussen Israël en de Palestijnen in de Gazastrook enorm oplaaide. Dit is nog altijd volop in de media te zien en houdt veel van onze leerlingen bezig. Intussen zijn ook Libanon en Iran meer betrokken bij deze ingewikkelde kwestie. Wellicht komen leerlingen onrustig je les binnen met verhalen vol sensatie of schokkende videobeelden. Wat kun je dan doen?

We willen deze les weer graag onder de aandacht brengen met een kleine update. Leerlingen gaan in deel A, opdracht 1 opzoek naar recente gebeurtenissen rondom het thema. Deze kun je met ze bespreken. Gebruik hierbij vooral de richtlijnen in het docentenblok bovenaan de les.

Het doel van onze opdracht ‘Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas’ is om leerkrachten een handleiding toe te reiken als het gaat om dergelijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Je krijgt van ons handvatten hoe je welke afspraken kunt maken samen met de klas om het gesprek samen op een veilige en respectvolle manier aan te gaan. De les eindigt met een gedeelte voor leerlingen waarin zij zelf aan de slag gaan met het thema subjectiviteit in de media en het tegengaan van wij/zij-denken en polarisatie.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Jouw Prinsjesdag 💼

Prinsjesdag kijkt weer om de hoek 👀 Hier wil je uiteraard aandacht aan geven in je les. Het internet staat vol met materiaal hierover, maar het liefst wil je een hapklare werkvorm die goed te volgen is voor de leerling en direct toepasbaar is voor jouw les. Zoek niet verder, Methode M to the rescue!

Methode M doet het weer net even anders. Geen langdradige lesstof, maar een korte uitleg over Prinsjesdag. Daarna gaan leerlingen snel in groepjes aan de slag om een Rijksbegroting na te bootsen. Waar geven zij hun geld aan uit en vooral: waarom maken zij die keuze?

Deze gratis les van Methode M helpt jou om leerlingen inzicht te geven in het maken van een begroting en hen Prinsjesdag uit te leggen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht: Een nieuw kabinet!

Schoof en Rutte
Foto: ANP/Remko de Waal

Een nieuw schooljaar, een nieuw kabinet! Maak in deze actualiteitsles kennis met programmakabinet-Schoof. Hoe een kabinet wordt gevormd, dat dit programmakabinet net iets anders is dan een normaal kabinet en wat de plannen zijn leer je in deze les.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit extra bijzondere kabinet uit te leggen aan je leerlingen. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Portfolio voor Burgerschap ✅

Leerlingen moeten zich kunnen ontwikkelen volgens de kernwaarden van de wet op burgerschapsonderwijs. Scholen moeten aantonen dat zij structureel werken aan burgerschap.

Wij hebben de oplossing die op elk niveau van onderwijs kan worden geïntegreerd.

Lees verder

Zomerupdate 2024 ☀️

Zomerupdate 2024

Heb je een fijne vakantie gehad? Hopelijk ben je even tot rust gekomen en heb je voldoende zon opgepikt om het nieuwe schooljaar krachtig te beginnen! Zoals je van Methode M mag verwachten hebben wij allerminst stilgezeten. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.

Lees verder

Gevoelige onderwerpen: Maak ze bespreekbaar

Een foto van een kaktus.
Foto: Unsplash/Mikkel Bech

Het onderwijs blijft in het nieuws met koppen als de “De straatcultuur komt binnen” en “Prostitutie, drugs en vechtpartijen: meer heftige incidenten op middelbare scholen“. Aan docenten burgerschap en maatschappijleer de taak om gevoelige onderwerpen niet uit de weg te gaan, maar ze te benoemen en op het juiste moment bespreekbaar te maken. Wij hebben vijf tips op een rij gezet die je hierbij kunnen helpen.

Lees verder

Opdracht Discriminatie: iedereen is anders

Opdracht Discriminatie maatschappijleer vmbo
Foto: Rodnae Production

Iedereen die in Nederland woont, moet in gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Toch krijgen nog veel Nederlanders te maken met discriminatie. Wat is discriminatie precies, en waar komt het vandaan? En: Wat kun je ertegen doen?

In deze opdracht gaan we kijken wat de oorzaken van discriminatie zijn en wat we ertegen kunnen doen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Waarden en normen

Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon?

In deze opdracht leer je wat waarden en normen zijn en hoe deze kunnen verschillen per plaats en tijd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Zomervakantie 2024: Boekentips!

De zomervakantie breekt bijna aan voor iedereen in onderwijsland. Tijd om in je luie campingstoel er een mooi boek bij te pakken. Hoe leuk is het dan om een boek te lezen dat aansluit bij je vakgebied? De redactie van Methode M presenteert de zomervakantie 2024 boekentips en wenst je alvast veel leesplezier!

Foto: Sambath

Armoede uitgelegd aan mensen met geld, van Tim Jongers
Dit boek onderzoekt de complexe oorzaken en gevolgen van armoede in onze samenleving. Jongers legt uit hoe structurele ongelijkheid en beleidskeuzes bijdragen aan de armoedeval, en belicht de persoonlijke verhalen van degenen die ermee worstelen. Het boek biedt een kritische blik op de rol van rijkdom en macht, en roept op tot meer empathie en actie om armoede effectief aan te pakken.

Misschien moet je iets lager mikken van Milo vd Kamp
Een satirisch boek dat de prestatiedruk en ambities in onze maatschappij kritisch bekijkt. Van der Kamp neemt de lezer mee door de absurditeiten van het altijd hoger en beter willen presteren, en toont aan hoe dit vaak leidt tot teleurstelling en stress. Het boek moedigt aan om realistischer en meer tevreden te zijn met wie we zijn en wat we hebben.

Onzichtbare vrouwen, van Caroline Criado-Perez
‘Onzichtbare vrouwen’ onthult hoe onze wereld is ontworpen voor en door mannen, waardoor vrouwen systematisch worden benadeeld. Het boek onderzoekt diverse gebieden zoals gezondheid, werk en technologie, en laat zien hoe het gebrek aan genderdata leidt tot ongelijke kansen en gevaarlijke situaties voor vrouwen. Criado-Perez pleit voor een beter begrip en gebruik van genderdata om een rechtvaardiger en inclusievere samenleving te creëren.

’t Hooge Nest, van Roxane van Iperen
Dit boek vertelt het waargebeurde verhaal van de Joodse zussen Janny en Lien Brilleslijper, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet gingen en een onderduikadres opzetten in het huis ’t Hooge Nest. Dit huis werd een toevluchtsoord voor veel onderduikers, maar uiteindelijk werden de zussen verraden en naar concentratiekampen gedeporteerd. Van Iperen beschrijft hun moed en doorzettingsvermogen, en onthult tegelijkertijd een minder bekend stuk Nederlandse oorlogsgeschiedenis.

Voor ieder wat waars, van Rob Wijnberg
Rob Wijnberg onderzoekt hoe de moderne informatiemaatschappij leidt tot een overvloed aan alternatieve feiten en subjectieve waarheden. Wijnberg analyseert de invloed van media, technologie en politiek op ons begrip van de werkelijkheid en hoe deze factoren bijdragen aan polarisatie en verwarring. Het boek roept op tot kritisch denken en het herwaarderen van objectiviteit en waarheid in een tijdperk van desinformatie.

De identiteitsval, van Yascha Mounk
In ‘De identiteitsval’ onderzoekt Yascha Mounk hoe identiteiten op basis van ras, geslacht, religie en andere kenmerken onze politiek en samenleving steeds meer verdelen. Mounk betoogt dat de focus op groepsidentiteit leidt tot polarisatie en uitsluiting, en pleit voor een hernieuwde nadruk op gedeelde waarden en individuele vrijheid. Het boek biedt inzicht in de gevaren van identiteitsdenken en de mogelijkheden voor een meer inclusieve en verenigde samenleving.

Opdracht: De Kinderombudsman helpt!

Een les om extra trots op te zijn! Samen met de Kinderombudsman hebben wij een les gemaakt voor leerlingen om hen te laten ontdekken wat de Kinderombudsman doet en hen bewust te maken van hun eigen (kinder)mensenrechten. We sluiten de les af met een samenwerkingsopdracht waarin leerlingen ontdekken hoe zij voor zichzelf kunnen opkomen.

Armoede onder kinderen, thuiszitters, scheidingen, (online)pestgedrag of privacy-schending. Zomaar een paar van de vele onderwerpen waar kinderen vandaag de dag mee worstelen. Weten kinderen zelf waar zij recht op hebben als zij in één van deze situaties terechtkomen? En als dat gebeurt en ze komen er niet meer uit, wat dan? Dan is daar de Kinderombudsman!

Aan het einde van de les kunnen leerlingen vrijwillig en anoniem een vragenlijst invullen waardoor zij meedoen aan een onderzoek van de Kinderombudsman over welzijn onder kinderen. Jaarlijks op 20 november wordt de Internationale Dag van de Rechten van het Kind gevierd. De resultaten van dit onderzoek worden op deze dag gepresenteerd.

Deze gratis les van Methode M helpt jou om dit onderwerp, dat vaak als lastig wordt ervaren, bespreekbaar te maken in de klas. Doe er je voordeel mee en stay tuned op Methode M: de meest actuele methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.