Zomerupdate 2023

We hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad! We hebben in ieder geval met veel plezier allerlei wijzigingen door mogen voeren aan onze lesmethode de afgelopen weken. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.

Lees verder

Opdracht: De val van het kabinet

De val van het kabinet

De zomervakantie is afgelopen en de start van de scholen is in zicht! Terwijl de schoolboeken en laptops in de tussentijd gesloten waren, viel kabinet Rutte IV. Een belangrijke gebeurtenis voor ons vak en de ideale actualiteit om je leerlingen te laten kennismaken met het vak maatschappijleer. Daarom schreven wij in de vakantie een introductieles voor maatschappijleer: de val van het kabinet.

Het doel van deze introductieles is om leerlingen bewust te maken van de recente politieke gebeurtenis – de val van Kabinet Rutte IV – en hen te laten nadenken over de implicaties ervan voor de Nederlandse democratie en de maatschappij als geheel.

Zoals je van ons gewend bent, dagen we leerlingen ook in deze les uit om aan de hand van actuele geschreven bronnen en recente video’s na te denken over verschillende gevolgen van deze maatschappelijke gebeurtenis. Bij de leerdoelen van deze les staan we stil bij wat maatschappelijke vraagstukken zijn, hoe verkiezingen verlopen in de Nederlandse democratie en hoe Nederland bestuurt wordt. Deze les kun je zonder al te veel voorkennis van je leerlingen gebruiken als een eerste les van je vak of om verschillende begrippen uit het thema politiek te introduceren.

Wij wensen je veel plezier met deze opdracht en met het nieuwe schooljaar!

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Basisvaardigheden burgerschap

De basisvaardigheden bestaan al lang: taal, rekenen en digitale geletterdheid. Het ministerie van Onderwijs heeft hier burgerschap aan toegevoegd. Na diverse internationale onderzoeken vindt men dat leerlingen op het gebied van burgerschap over onvoldoende kennis en vaardigheden beschikken. Leerlingen in Nederland moeten meer actief worden betrokken bij de samenleving en kennis krijgen over democratie, rechtsstaat, duurzaamheid en diversiteit.

De korte versie

  • Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die leerlingen nodig hebben om deel te nemen aan de samenleving.
  • Scholen moeten vanaf 2021 actief burgerschap en sociale cohesie bevorderen volgens een nieuwe wet.
  • Leerlingen moeten kennis opdoen over basiswaarden zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit, evenals het functioneren van de Nederlandse democratie.
  • Scholen moeten ook leerlingen helpen bij het ontwikkelen van een passende houding ten opzichte van mensen met andere opvattingen en leren hoe respectvol om te gaan met verschillen.
  • Gebruik Methode M voor burgerschap als lesmethode om je burgerschapsdoelen te halen.
Lees verder

Opdracht Ons slavernijverleden

Heb jij zaterdag 1 juli van dit jaar al gearceerd in je schoolagenda? Op deze belangrijke dag start het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Het is dan precies 150 jaar geleden dat slavernij werd afgeschaft in Nederland. Dit onderbelichte deel van onze geschiedenis verdient alle aandacht in de klas.

Daarom hebben wij hebben een les geschreven over de geschiedenis van de slavernij en de impact hiervan op de maatschappij van nu. Deze les maakt onderdeel uit van de burgerschapsmethode van Methode M en is deze maand gratis te gebruiken.

In deze les leren de leerlingen wat het slavernijverleden van Nederland inhoudt en wat de impact daarvan is op de hedendaagse maatschappij. Jullie staan samen stil bij waarom het belangrijk is om de afschaffing van de slavernij te herdenken en hoe dit verleden wordt herdacht. Met de ‘Kom in actie’ ga je met je leerlingen praktisch aan de slag door hen zelf een poster te laten maken voor de aankondiging van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Keuzeopdrachten worden actualiteitsopdrachten

Wellicht ken je de keuzeopdrachten van Methode M? Regelmatig boden we ze gratis aan bij grote maatschappelijke gebeurtenissen. Zo hebben we in de afgelopen twee schooljaren maar liefst 36 keuzeopdrachten ontwikkeld. Dit maakt dat we zijn gaan nadenken over de plaats die de keuzeopdrachten innemen in onze methode.

Dit betekent dat de keuzeopdrachten als losse module, en daarmee ook onderdeel van de volledige toegang, vervallen per schooljaar 2023-2024. Maar niet getreurd!

Actualiteitsopdrachten

We blijven met regelmaat gratis opdrachten maken over actuele vraagstukken, omdat we dit gewoon belangrijk vinden! Je vindt ze in de paarse band onder de modules. De keuzeopdrachten hebben we opgenomen in onze modules voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap.

Burgerschap bovenbouw & mbo

Twaalf keuzeopdrachten zijn herschreven en in hun vernieuwde vorm onderdeel geworden van de nieuwe set burgerschapskaarten voor de bovenbouw en het mbo. In deze nieuwe lessenreeks introduceren we twintig maatschappelijke thema’s waar leerlingen mee te maken (zullen) krijgen in hun leven. De leerlingen gaan aan de slag met de lesstof, opdrachten, reflectieopdrachten en een grotere werkvorm waarin ze in actie komen voor een beter Nederland.

Deze set is los verkrijgbaar voor €9,95 per leerling.

Keuzeopdrachten per module

De overige keuzeopdrachten hebben we toegekend aan de verschillende modules. Ze zijn nu onderdeel van de module. Je krijgt ze er dus gratis bij als je modules bestelt.

Opdracht Kledingindustrie

Op 5 juni is het Wereldmilieudag: een dag waarop organisaties en overheden over de hele wereld stilstaan bij de impact van ons handelen op het milieu. Bij Methode M zoomen we in op een van de meest vervuilende industrieën: de kledingindustrie. Staan jouw leerlingen wel eens stil bij de impact van hun kleding op het klimaat?

In deze les bespreken we eerst waar onze kleding gemaakt wordt, wie onze kleding maakt en onder welke omstandigheden dit gebeurt. Daarnaast leren de leerlingen wat er allemaal komt kijken bij het maken van een kledingstuk, en op welke manier zij zelf duurzamere keuzes kunnen maken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

De actualiteitsopdrachten zijn onderdeel van Methode M, de online lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Hebben we jou geïnspireerd? Methode M ontwikkelt lesmateriaal dat aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen. Altijd actueel, flexibel, compact en compleet. Neem een gratis proeflicentie van drie weken.

Leerlingen beoordelen Methode M met een 8! 😱

Feedbackweken op Methode M!

Tijdens de feedbackweken van Methode M gaven jullie ons veel informatie over onze lesmethodes. Dank daarvoor! We willen in deze blog graag de resultaten met jullie delen.

Feedback collega’s

Veel collega’s willen graag dat het voor leerlingen makkelijker wordt om de eigen antwoorden na te kijken. Daarnaast zou het fijn zijn als docenten in één oogopslag de voortgang van de hele klas kunnen zien. De komende maanden gaan we kijken of we deze techniek kunnen inbouwen.

Inhoudelijk hebben collega’s behoefte aan meer reproductievragen en afwisselendere opdrachten. Verder is de feedback van de meeste collega’s positief. Collega’s noemen de methode verfrissend, interactief, actueel en duidelijk:

“Zeer enthousiast over de methode. Methode M is duidelijk en eenvoudig. We durven de leerlingen nu los te laten (omdat je heel goed kunt bijhouden wat iedere leerling doet). En het aanbod sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen!”

Feedback leerlingen

Ook leerlingen zijn blij met Methode M. Ze vinden de website overzichtelijk en makkelijk in gebruik bij zelfstandig werken en nakijken van de opdrachten. Ook de video-opdrachten maken de leerlingen meestal graag:

“Het fijnst is dat we niet met boeken hoeven te werken, dat informatie makkelijk te vinden is en dat er filmpjes bij de opdrachten zitten.”

Veel leerlingen vragen om een video waarin we uitleggen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op hun SE. Sommige leerlingen zouden graag een oefentoets willen zien op Methode M.

Al met al is de overgrote meerderheid van de leerlingen positief over onze lesmethode: 113 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 8,0! Dat maakt ons blij en trots.

Hoe nu verder?

De komende maanden nemen we de tijd om alle feedback te lezen en analyseren. In de zomerperiode maken we Methode M weer helemaal up to date voor het nieuwe schooljaar!

NB: Ook feedback geven? Gebruik vooral de feedbackknop! Die vind je onderaan iedere les van Methode M. Samen maken we de beste methode voor het vmbo!

Waarom zou je nog wachten? Stap nu over!

Methode M voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde!

Methode M groeit ieder jaar dankzij enthousiaste docenten die zien welke voordelen het werken met methode M hen biedt: “Actueel”, “Overzichtelijk”, “Leuk”, “Bondig”, “Makkelijk differentiëren”, “Divers” zijn zomaar wat steekwoorden die gebruikers met ons deelden. De leerlingen, om wie het draait, gaven ons goede feedback en beoordelen Methode M met een 8,0!

Methode M geeft ruimte in je programma, maakt differentiëren makkelijk, laat leerlingen eenvoudig klassikaal, in groepjes of zelfstandig werken. De vele verschillende opdrachten bieden een fijne afwisseling tussen theorie en praktijk. Of je leerlingen nu digitaal of op papier wilt laten laten antwoorden, met Methode M houd jij de regie!

Meer informatie over onze methodes

Stap net als tientallen scholen door heel Nederland ook dit jaar over op Methode M.

✅ Methode M werkt zonder distributeur (Van Dijk of Iddink), zo houd jij zelf de regie over de licenties.
✅ Tussentijds overstappen is mogelijk, we betalen mee aan de afkoopboete.
✅ Niet tevreden? Methode M is gewoon jaarlijks opzegbaar.
✅ En last but not least: we zijn ook nog eens de goedkoopste!

Meer informatie over overstappen

Heb jij ook zin om les te geven uit Methode M, maar word je weerhouden door praktische zaken of collega’s? Wij komen graag langs om te kijken wat er wél mogelijk is. Neem contact op!

We maken het vaker mee dat een collega soms net nog even overtuigd moet worden door het product te zien en zelf te ervaren. Dan leggen we het graag persoonlijk uit. Ook kunnen we kijken of een online methode geschikt is en welke tussenmogelijkheden er zijn.

Bestellen bij Methode M kan ieder moment van het jaar via het bestelformulier op onze website. Ben je al van plan om komend schooljaar over te stappen? Geef ons een seintje, dan maken we nu al de docentenomgeving voor je aan.

Bekijk onze webinar van december en duik in de methode met onze auteurs:

Opdracht Provinciale statenverkiezingen

Provinciale statenverkiezingen

Zijn de verkiezingsposters je al opgevallen? Al wekenlang hangen de posters van allerlei politieke partijen door heel het land. Op woensdag 15 maart mogen de burgers van Nederland namelijk stemmen! Bij verkiezingen denken we vaak als eerste aan de Tweede Kamer, maar deze verkiezingen gaan over iets anders. Alle inwoners boven de 18 jaar mogen stemmen op volksvertegenwoordigers van de Provinciale Staten en op de waterschappen.

In deze les bespreken we wat de Provinciale Staten en de waterschappen zijn en wat ze doen. Bovendien bespreken we wat de verkiezingen voor de Provinciale Staten te maken hebben met de landelijke politiek.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.