Leerlingen beoordelen Methode M met een 8! 😱

Feedbackweken op Methode M!

Tijdens de feedbackweken van Methode M gaven jullie ons veel informatie over onze lesmethodes. Dank daarvoor! We willen in deze blog graag de resultaten met jullie delen.

Feedback collega’s

Veel collega’s willen graag dat het voor leerlingen makkelijker wordt om de eigen antwoorden na te kijken. Daarnaast zou het fijn zijn als docenten in één oogopslag de voortgang van de hele klas kunnen zien. De komende maanden gaan we kijken of we deze techniek kunnen inbouwen.

Inhoudelijk hebben collega’s behoefte aan meer reproductievragen en afwisselendere opdrachten. Verder is de feedback van de meeste collega’s positief. Collega’s noemen de methode verfrissend, interactief, actueel en duidelijk:

“Zeer enthousiast over de methode. Methode M is duidelijk en eenvoudig. We durven de leerlingen nu los te laten (omdat je heel goed kunt bijhouden wat iedere leerling doet). En het aanbod sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen!”

Feedback leerlingen

Ook leerlingen zijn blij met Methode M. Ze vinden de website overzichtelijk en makkelijk in gebruik bij zelfstandig werken en nakijken van de opdrachten. Ook de video-opdrachten maken de leerlingen meestal graag:

“Het fijnst is dat we niet met boeken hoeven te werken, dat informatie makkelijk te vinden is en dat er filmpjes bij de opdrachten zitten.”

Veel leerlingen vragen om een video waarin we uitleggen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op hun SE. Sommige leerlingen zouden graag een oefentoets willen zien op Methode M.

Al met al is de overgrote meerderheid van de leerlingen positief over onze lesmethode: 113 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 8,0! Dat maakt ons blij en trots.

Hoe nu verder?

De komende maanden nemen we de tijd om alle feedback te lezen en analyseren. In de zomerperiode maken we Methode M weer helemaal up to date voor het nieuwe schooljaar!

NB: Ook feedback geven? Gebruik vooral de feedbackknop! Die vind je onderaan iedere les van Methode M. Samen maken we de beste methode voor het vmbo!

Waarom zou je nog wachten? Stap nu over!

Methode M voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde!

Methode M groeit ieder jaar dankzij enthousiaste docenten die zien welke voordelen het werken met methode M hen biedt: “Actueel”, “Overzichtelijk”, “Leuk”, “Bondig”, “Makkelijk differentiëren”, “Divers” zijn zomaar wat steekwoorden die gebruikers met ons deelden. De leerlingen, om wie het draait, gaven ons goede feedback en beoordelen Methode M met een 8,0!

Methode M geeft ruimte in je programma, maakt differentiëren makkelijk, laat leerlingen eenvoudig klassikaal, in groepjes of zelfstandig werken. De vele verschillende opdrachten bieden een fijne afwisseling tussen theorie en praktijk. Of je leerlingen nu digitaal of op papier wilt laten laten antwoorden, met Methode M houd jij de regie!

Meer informatie over onze methodes

Stap net als tientallen scholen door heel Nederland ook dit jaar over op Methode M.

✅ Methode M werkt zonder distributeur (Van Dijk of Iddink), zo houd jij zelf de regie over de licenties.
✅ Tussentijds overstappen is mogelijk, we betalen mee aan de afkoopboete.
✅ Niet tevreden? Methode M is gewoon jaarlijks opzegbaar.
✅ En last but not least: we zijn ook nog eens de goedkoopste!

Meer informatie over overstappen

Heb jij ook zin om les te geven uit Methode M, maar word je weerhouden door praktische zaken of collega’s? Wij komen graag langs om te kijken wat er wél mogelijk is. Neem contact op!

We maken het vaker mee dat een collega soms net nog even overtuigd moet worden door het product te zien en zelf te ervaren. Dan leggen we het graag persoonlijk uit. Ook kunnen we kijken of een online methode geschikt is en welke tussenmogelijkheden er zijn.

Bestellen bij Methode M kan ieder moment van het jaar via het bestelformulier op onze website. Ben je al van plan om komend schooljaar over te stappen? Geef ons een seintje, dan maken we nu al de docentenomgeving voor je aan.

Bekijk onze webinar van december en duik in de methode met onze auteurs:

Feedbackweken op Methode M 2023

Feedbackweken op Methode M!

Vorig jaar organiseerden we voor het eerst de Feedbackweken op Methode M. Ook dit jaar maken we weer graag gebruik van de feedback van onze gebruikers. Daarom nodigen we jou en jouw leerlingen uit om een vragenlijst in te vullen. Jullie ervaringen met Methode M helpen ons om de methode up-to-date te houden en de functionaliteiten en lesstof nog beter te laten aansluiten bij jouw leerlingen.  

Leggen we alle lesstof goed uit? Zijn de video-opdrachten aansprekend genoeg? Kunnen we een aantal functionaliteiten verbeteren? Waar moet onze aandacht naartoe? Om dit goed te bepalen is input vanuit de gebruikers heel belangrijk. De hele maand maart heb je de tijd om ons te laten weten hoe je Methode M beoordeelt.  

Van 1 tot 31 maart zien gebruikers die inloggen op Methode M op de homepage een link naar een feedbackformulier. Er is een apart formulier voor docenten en voor leerlingen. Nieuw dit jaar zijn de vragen over onze Burgerschapskaarten. We zijn heel benieuwd naar jouw mening!  

10 x 10 euro cadeaubonnen van bol.com

Alles wat we vragen is een paar minuutjes van jouw tijd om ons te laten weten hoe jij en jouw leerlingen Methode M ervaren. Vul dus snel de vragenlijst in en maak kans op een bol.com cadeaubon ter waarde van 10 euro. We verloten er 5 onder docenten en 5 onder leerlingen. 

Samen maken we de beste methode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap! 

Heel erg bedankt alvast! 

Gebruik de stemwijzer van Methode M

Jongeren Stemwijzer

Met de stemwijzer van Methode M bieden we een toegankelijk alternatief voor de stemwijzer van Pro Demos, zodat jouw leerlingen op een eenvoudige manier kennis kunnen maken met de verschillende politieke partijen die Nederland rijk is en hun eigen voorkeur kunnen bepalen.

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 hebben we de StemWijzer geactualiseerd, zodat deze aansluit bij de huidige thema’s en weer in lijn is met de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. Nadat we eerder dit jaar al JA21, Volt en BBB hadden toegevoegd, hebben we nu ook Nieuw Sociaal Contract aan de lijst toegevoegd.

We stellen onze stemwijzer gratis voor iedereen toegankelijk op www.jongerenstemtest.nl. Invullen duurt slechts een paar minuten, maar levert gegarandeerd voor een hele les gespreksstof op.

Lees verder

Kerstpuzzel 2022

Kerstpuzzel 2022 Maatschappijleer

Wat is er veel gebeurd in dit jaar. Weten jouw leerlingen nog wat allemaal? Test de kennis in jouw klas met de Kerstpuzzel van Methode M! De puzzel is gratis toegankelijk voor iedereen! Veel puzzelplezier!

Ga direct naar de Kerstpuzzel

Wint jouw klas de lekkerste slagroomtaart?

Vul de les met de kerstpuzzel in zoals je zelf wilt, maar stuurt jouw klas de juiste inzending voor 24 december naar ons toe, dan maakt je klas kans op de lekkerste slagroomtaart van Nederland! Vorig jaar ging de taart naar CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland. Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.

Paarse Vrijdag: Jezelf zijn, ook op school! 💜

Paarse vrijdag: 9 december

Vrijdag 9 december is het Paarse Vrijdag. We dragen dan paars omdat we vinden dat je mag zijn wie je bent, ongeacht je sekse, gender of seksuele voorkeur.

De introductie van de “One love”-band, de regenboogvlag en de opkomst van GSA’s op scholen. Allemaal tekenen dat we het belangrijk vinden om onszelf te kunnen zijn. Diversiteit in gender, sekse en seksualiteit zijn een feit, ook in de klas. Maar hoe ga je hier als docent mee om? Hoe maak je zaken als homoseksualiteit of transgender zijn bespreekbaar met je leerlingen?

Dit jaar maakten we speciaal voor Paarse vrijdag de keuzeopdracht ‘Jezelf zijn’. In deze les gaan we wat dieper in op seksuele diversiteit. Je kent vast nog wel het voorbeeld uit de media van Frédérique die niet wilde zeggen of ‘ze’ een jongen of meisje was. Of Raven van Dorst die zich openlijk profileert als intersekse persoon. Zij kunnen belangrijke rolmodellen zijn voor de leerlingen van nu, die misschien ook worstelen met hun seksualiteit. Leerlingen die nog niet uit de kast durven komen.

Als docent kun jij hen hierbij helpen. Maak seksuele diversiteit bespreekbaar in jouw klas met onze gratis keuzeopdracht ‘Jezelf zijn’. En draag paars!

Opdracht Armoede in Nederland

Foto: Towfiqu Barbhuiya

Armoede in Nederland, bestaat dat? Je verwacht het misschien niet, want Nederland staat al jaren in de top-10 rijkste landen ter wereld. Toch zijn er in Nederland gezinnen die in armoede leven.

In deze les besteden we aandacht aan arm zijn in Nederland, we kijken naar de oorzaken en gevolgen en bespreken mogelijke oplossingen. Ook hebben we een werkblad waarbij leerling zelf een keuzes moeten maken over uitgaven.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze keuzeopdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken of schaf de hele set aan voor slechts €3,95 per leerling.

Methode M nu ook op WRTS

Methode M & WRTS
© Methode M

Al eerder kon je de toetsen van Methode M vinden op Kahoot en de begrippen op Quizlet. Nu voegen we daar graag een aanbieder van Nederlandse bodem aan toe: WRTS.

WRTS is de website om begrippen uit je hoofd te leren. Zodra je een gratis account hebt aangemaakt op WRTS kun je op verschillende manieren oefenen met de begrippen uit onze methode. Bijvoorbeeld als meerkeuzetoets, dictee of met behulp van hints.

Methode M op WRTS
Methode M op WRTS

We hebben zowel de begrippen van maatschappijleer als maatschappijkunde erop gezet. De directe links staan bij de begrippenlijsten in de methode. Wijs je leerlingen erop en doe er ook zelf je voordeel mee.

Week van de Mediawijsheid bij Methode M

Week van de Mediawijsheid bij Methode M voor maatschappijleer

Als docenten maatschappijleer weten we als geen ander wat het belang is van mediawijsheid. De onhandigheden en incidentjes op sociale media zijn wekelijkse kost, zeker als je ook mentor bent.

Bij Methode M voor maatschappijleer staan we hier met onze module Mediawijs uitgebreider bij stil. Ook komt dit onderwerp terug bij onze Burgerschapskaarten. Toch kan het geen kwaad om tijdens de Week van de Mediawijsheid hier nog eens extra aandacht aan te besteden. Dat kan heel eenvoudig met onze keuzeopdrachten.

Keuzeopdrachten

Zo is er bijvoorbeeld de keuzeopdracht “Sexting” die leerlingen bewust maakt de gevolgen van sexting, zonder in te gaan op de schuldvraag. Of de keuzeopdracht “Gameverslaafd” waarin we de kenmerken van een gameverslaving bespreken.

Beide opdrachten zijn deze week gratis voor iedereen beschikbaar. Wellicht een leuk idee om leerlingen zelf een van deze opdrachten te laten kiezen.

Nieuwsgenerator

Ben je al bekend met onze tool om zelf nieuwsartikelen te schrijven? Op nieuwsgenerator.nl kunnen leerlingen zelf in de huid kunnen kruipen van een journalist en een online artikel schrijven. In deze les zie je verschillende suggesties. Uiteraard besteden we hierbij ook aandacht aan nepnieuws en betrouwbaarheid van teksten.

Kortom: Genoeg mogelijkheden om deze week aan de slag te gaan met Mediawijsheid van Methode M!

‘Gooi de maatschappelijke ladder eruit!’

Cover "Gooi de maatschappelijke ladder eruit"

Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.

Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.

Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.

Lees het hele artikel in de M&P hier: