Ook dit jaar horen we graag hoe jij en jouw leerlingen Methode M ervaren. Daarom nodigen we jullie uit om een korte vragenlijst in te vullen. Jullie feedback helpt ons om de methode actueel te houden en nog beter aan te laten sluiten bij de behoeften van jouw leerlingen.
Zijn de uitleg en lesstof duidelijk? Vinden jouw leerlingen de video-opdrachten interessant? Welke functionaliteiten kunnen beter? Jouw input is waardevol om Methode M te verbeteren, want wij nemen feedback heel serieus!
🗓 Tot 28 maart verschijnt er op de homepage van Methode M een link naar het feedbackformulier. Er zijn aparte formulieren voor docenten en leerlingen. Het invullen kost slechts een paar minuten, dus moedig ook je leerlingen aan!
🎁 Maak kans op een cadeaubon van €10! Als dank verloten we meerdere cadeaubonnen van €10,- van bol.com onder de deelnemers. De cadeaubonnen worden verloot onder zowel leraren als leerlingen.
Samen maken we Methode M nóg beter voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap. Alvast hartelijk dank voor jouw feedback!
Het einde van 2024 is in zicht en het nieuwe jaar kondigt zich al bijna aan. Tijd voor de Methode M Kerstpuzzel! Het was weer een bewogen jaar: In Nederland werd Kabinet-Schoof beëdigd, zanger Joost Klein werd gediskwalificeerd tijdens het Eurovisie Songfestival, er waren verkiezingen voor het Europees Parlement én in de VS en Olympisch kampioene Sifan Hassan werd als eerste Nederlandse wereldatlete van het jaar.
Wat weten jouw leerlingen nog over 2024? En anders laat je ze het lekker opzoeken. In ieder geval gegarandeerd een uurtje plezier met de laatste les van het jaar!
Vul de les met de kerstpuzzel in zoals je zelf wil, maar stuurt jouw klas de juiste inzending voor 24 december naar ons toe, dan maken jullie kans op de lekkerste slagroomtaart van Nederland! Voorheen ging de taart naar H3B4 van het Fioretti College in Hillegom.
Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.
Heb je een fijne vakantie gehad? Hopelijk ben je even tot rust gekomen en heb je voldoende zon opgepikt om het nieuwe schooljaar krachtig te beginnen! Zoals je van Methode M mag verwachten hebben wij allerminst stilgezeten. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.
De zomervakantie breekt bijna aan voor iedereen in onderwijsland. Tijd om in je luie campingstoel er een mooi boek bij te pakken. Hoe leuk is het dan om een boek te lezen dat aansluit bij je vakgebied? De redactie van Methode M presenteert de zomervakantie 2024 boekentips en wenst je alvast veel leesplezier!
Armoede uitgelegd aan mensen met geld, van Tim Jongers Dit boek onderzoekt de complexe oorzaken en gevolgen van armoede in onze samenleving. Jongers legt uit hoe structurele ongelijkheid en beleidskeuzes bijdragen aan de armoedeval, en belicht de persoonlijke verhalen van degenen die ermee worstelen. Het boek biedt een kritische blik op de rol van rijkdom en macht, en roept op tot meer empathie en actie om armoede effectief aan te pakken.
Misschien moet je iets lager mikken van Milo vd Kamp Een satirisch boek dat de prestatiedruk en ambities in onze maatschappij kritisch bekijkt. Van der Kamp neemt de lezer mee door de absurditeiten van het altijd hoger en beter willen presteren, en toont aan hoe dit vaak leidt tot teleurstelling en stress. Het boek moedigt aan om realistischer en meer tevreden te zijn met wie we zijn en wat we hebben.
Onzichtbare vrouwen, van Caroline Criado-Perez ‘Onzichtbare vrouwen’ onthult hoe onze wereld is ontworpen voor en door mannen, waardoor vrouwen systematisch worden benadeeld. Het boek onderzoekt diverse gebieden zoals gezondheid, werk en technologie, en laat zien hoe het gebrek aan genderdata leidt tot ongelijke kansen en gevaarlijke situaties voor vrouwen. Criado-Perez pleit voor een beter begrip en gebruik van genderdata om een rechtvaardiger en inclusievere samenleving te creëren.
’t Hooge Nest, van Roxane van Iperen Dit boek vertelt het waargebeurde verhaal van de Joodse zussen Janny en Lien Brilleslijper, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet gingen en een onderduikadres opzetten in het huis ’t Hooge Nest. Dit huis werd een toevluchtsoord voor veel onderduikers, maar uiteindelijk werden de zussen verraden en naar concentratiekampen gedeporteerd. Van Iperen beschrijft hun moed en doorzettingsvermogen, en onthult tegelijkertijd een minder bekend stuk Nederlandse oorlogsgeschiedenis.
Voor ieder wat waars, van Rob Wijnberg Rob Wijnberg onderzoekt hoe de moderne informatiemaatschappij leidt tot een overvloed aan alternatieve feiten en subjectieve waarheden. Wijnberg analyseert de invloed van media, technologie en politiek op ons begrip van de werkelijkheid en hoe deze factoren bijdragen aan polarisatie en verwarring. Het boek roept op tot kritisch denken en het herwaarderen van objectiviteit en waarheid in een tijdperk van desinformatie.
De identiteitsval, van Yascha Mounk In ‘De identiteitsval’ onderzoekt Yascha Mounk hoe identiteiten op basis van ras, geslacht, religie en andere kenmerken onze politiek en samenleving steeds meer verdelen. Mounk betoogt dat de focus op groepsidentiteit leidt tot polarisatie en uitsluiting, en pleit voor een hernieuwde nadruk op gedeelde waarden en individuele vrijheid. Het boek biedt inzicht in de gevaren van identiteitsdenken en de mogelijkheden voor een meer inclusieve en verenigde samenleving.
Jullie hebben in groten getale feedback aan ons gegeven tijdens de feedbackweken! Ruim 250 docenten en leerlingen vulden onze vragenlijst in. In deze blog delen we de meest opvallende resultaten met jullie.
Feedback collega’s
Taalniveaus
De lesstof wordt door collega’s goed op niveau geschat, maar een aantal collega’s vindt het taalniveau voor sommige leerlingen nog pittig. In de komende zomerupdate gaan we daarom verder differentiëren op taal voor de verschillende schoolniveaus. De eerste slag slaan we met burgerschap. De lessen voor de onderbouw worden al op twee niveaus aangeboden. Voor de bovenbouwlessen burgerschap komen er drie taalniveaus, zodat je makkelijker kunt differentiëren in jouw klas. Bij maatschappijleer en maatschappijkunde voeren we de differentiatie op taalniveau stapsgewijs in.
Didactiek
Wat we beogen met onze methode (actueel aantrekkelijk lesmateriaal in de beleving van de leerling) komt goed bij jullie over. Ook de didactische werkvormen worden positief ontvangen. Methode M wordt gezien als actueel, interactief, mooi vormgegeven, gebruiksvriendelijk, vol afwisseling en aansprekend voor leerlingen:
“Methode M is een mooie interactieve methode met ondersteunend beeldmateriaal, dit maakt het aantrekkelijk voor leerlingen. Actuele items komen in de methode voor. Leerlingen vinden de filmpjes vaak interessant en dit levert dan een mooi gesprek op. Daarnaast zitten er verschillende werkvormen in die je ook kan gebruiken voor praktische opdrachten.”
De lesstof is:
De opdrachten zijn:
Het taalniveau is:
Goed op niveau (82 %)
Goed op niveau (68%)
Goed op niveau (73 %)
Te moeilijk (14 %)
Te makkelijk (23 %)
Te moeilijk (27 %)
Te makkelijk (4 %)
Te moeilijk (9 %)
Te makkelijk (0%)
Uitkomst docentenfeedback 2024
Feedback leerlingen
Ook leerlingen zijn blij met Methode M. Ze noemen de lesmethodes overzichtelijk, duidelijk, compleet en fijn om online mee te werken. De video’s en test jezelf worden erg vaak genoemd als leuk en handig. “Methode M is leuk en je leert er veel van tegelijk!” en “Het is een erg overzichtelijk programma wat ervoor zorgt dat ik fijn kan werken.”
Bezoek ons helpcentrum
Het valt ons op dat nog niet alle collega’s en leerlingen alle functionaliteiten van onze methodes weten te vinden. Daarom hebben we ze allemaal voor jullie op een rijtje gezet met een duidelijke uitleg in ons helpcentrum. Hier vind je ook het antwoord op veelgestelde vragen. Doe er je voordeel mee.
Al met al is de overgrote meerderheid van zowel leerlingen als collega’s positief over onze lesmethodes. Collega’s geven ons gemiddeld een 7,6, en leerlingen beoordelen ons met een gemiddelde van 8,1!
Jouw feedback is waardevol De komende maanden gebruiken we de feedback om de methode nog beter te maken voor het nieuwe schooljaar. Wil je ook feedback geven? Bel, mail of whatsapp ons of gebruik de feedbackknop, onderaan iedere les van Methode M.
Alleen samen maken we de beste methode voor maatschappijvakken!
“De doodstraf moet weer worden ingevoerd in Nederland” “Alle leerlingen in Nederland moeten een schooluniform dragen” “Energydrank op school moet verboden worden”
Deze stellingen zijn cliché. Is dit erg? Nee! Een debatstelling moet prikkelen en de debater uitdagen. Als je deze stellingen hoort, wil je er direct je mening over geven. Clichés zijn dus zinvol om te gebruiken wanneer je met je klas wil debatteren (en nog actueel ook!).
Een voorwaarde om een debat succesvol te laten zijn, is veiligheid. Leerlingen moeten zich durven uitspreken over gevoelige onderwerpen. Hierin moet je hen als docent begeleiden. Begin dus met een minder zwaar onderwerp en bouw op naar onderwerpen die meer emotie met zich mee kunnen brengen.
Leren debatteren Om docenten en leerlingen te helpen bij het vinden van geschikte, prikkelende stellingen en hen de kneepjes van het debatteren te leren, hebben we de module Leren debatteren geschreven. In vier lessen leren de leerlingen de spelregels van een debat, waar een goede stelling aan voldoet en hoe je argumenten herkent en bedenkt. Inclusief video’s en interessante tips.
Het is dus geen ramp om een cliché uit de kast te halen. Debatteren over een cliché stelling is juist heel leerzaam en leuk! Maak gebruik van het stellingenarchief in Leren Debatteren en bouw het debat met jouw leerlingen stap voor stap op. Veel succes en vooral plezier!
Wat een jaar. 2023. Twee keer verkiezingen, natuurrampen, klimaat, oorlog en het einde lijkt nog niet in zicht. Hoe goed is het geheugen van jouw leerlingen? En anders laat je ze het lekker opzoeken. In ieder geval gegarandeerd een uurtje plezier!
Vul de les met de kerstpuzzel in zoals je zelf wilt, maar stuurt jouw klas de juiste inzending voor 24 december naar ons toe, dan maken jullie kans op de lekkerste slagroomtaart van Nederland! Vorig jaar ging de taart naar H3B4 van het Fioretti College in Hillegom. Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.
Wil je in de week van de mediawijsheid extra aandacht besteden aan dit onderwerp? Dat kan met het lesmateriaal van Methode M. Speciaal voor de week van de Mediawijsheid zetten we de onderstaande vier lessen gratis voor iedereen open.
Het thema van de Week van de Mediawijsheid 2023 is #hierniet
Als je actief bent op sociale media krijg je te maken met reacties. Vaak zijn deze positief, maar ook negatieve berichten kunnen de overhand krijgen. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar er zijn grenzen. Haatspraak? Scheldpartijen? Kwetsende opmerkingen of ongepaste ‘humor’? #hierniet
Telefoon, telefoon en nog eens telefoon! De hele dag zie je mensen kijken op hun telefoon. Deze les gaat over het gebruik van social media en hoe je daar samen afspraken over kunt maken.
Een les over het maken van afspraken in groepschats. (10 – 16 jaar)
Nieuws dat niet waar blijkt te zijn. Heb jij het wel eens meegemaakt? Iedereen kan nieuwtjes delen via sociale media maar zijn ze dan ook allemaal waar? In deze les leer je wat nepnieuws is.
Een les over het herkennen van nepnieuws. (10 – 16 jaar)
Oké, wees eerlijk: Hoeveel tijd besteed jij aan TikTok, Snapchat, Instagram of Twitch? Méér dan je eigenlijk zou willen, of niet? Het werkt verslavend, hè?
Sexting is leuk en heel spannend. En het gebeurt al jaren! Ook toen er nog geen mobieltjes waren, werden er al spannende foto’s en video’s gemaakt. Deze kon je dan thuis stiekem bewaren in de kast. Maar nu gaat dat héél anders: een foto is zo gemaakt, verstuurd… en ook doorgestuurd. Oeps!
Een les over het verstandig omgaan met sexting. (14 – 18 jaar)
We hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad! We hebben in ieder geval met veel plezier allerlei wijzigingen door mogen voeren aan onze lesmethode de afgelopen weken. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.
Wellicht ken je de keuzeopdrachten van Methode M? Regelmatig boden we ze gratis aan bij grote maatschappelijke gebeurtenissen. Zo hebben we in de afgelopen twee schooljaren maar liefst 36 keuzeopdrachten ontwikkeld. Dit maakt dat we zijn gaan nadenken over de plaats die de keuzeopdrachten innemen in onze methode.
Dit betekent dat de keuzeopdrachten als losse module, en daarmee ook onderdeel van de volledige toegang, vervallen per schooljaar 2023-2024. Maar niet getreurd!
Actualiteitsopdrachten
We blijven met regelmaat gratis opdrachten maken over actuele vraagstukken, omdat we dit gewoon belangrijk vinden! Je vindt ze in de paarse band onder de modules. De keuzeopdrachten hebben we opgenomen in onze modules voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap.
Burgerschap bovenbouw & mbo
Twaalf keuzeopdrachten zijn herschreven en in hun vernieuwde vorm onderdeel geworden van de nieuwe set burgerschapskaarten voor de bovenbouw en het mbo. In deze nieuwe lessenreeks introduceren we twintig maatschappelijke thema’s waar leerlingen mee te maken (zullen) krijgen in hun leven. De leerlingen gaan aan de slag met de lesstof, opdrachten, reflectieopdrachten en een grotere werkvorm waarin ze in actie komen voor een beter Nederland.
Deze set is los verkrijgbaar voor €9,95 per leerling.
Keuzeopdrachten per module
De overige keuzeopdrachten hebben we toegekend aan de verschillende modules. Ze zijn nu onderdeel van de module. Je krijgt ze er dus gratis bij als je modules bestelt.