Heb je een fijne vakantie gehad? Hopelijk ben je even tot rust gekomen en heb je voldoende zon opgepikt om het nieuwe schooljaar krachtig te beginnen! Zoals je van Methode M mag verwachten hebben wij allerminst stilgezeten. We vertellen je in deze blog over alle veranderingen.
Rutte uit. Schoof in.
Met de komst van een nieuw kabinet hebben we natuurlijk stevig zitten typexen in het lesmateriaal. We hebben de keuze gemaakt om termen als “extraparlementair” en “hoofdlijnenakkoord” niet in de lesstof te verwerken. Let er ook op dat dit voor maatschappijkunde geen examenstof is. Ook hebben we nog niet overal het kabinet van Rutte weg kunnen halen, omdat we simpelweg het nieuwe kabinet nog niet aan het werk hebben gezien.
Hebben we iets over het hoofd gezien? Geef dit dan even aan bij de betreffende les onderaan in de feedback.
Er was natuurlijk meer te actualiseren dan alleen de politiek. We hebben weer een pluriform aanbod van nieuwe bronnen van 2024 en een beetje 2023.
Taligheid
We krijgen regelmatig feedback over de taligheid van de lessen. Teksten zijn te makkelijk of juist te moeilijk voor de doelgroep. We werken structureel aan het verbeteren van onze lessen.
We maken hierbij het onderscheid dat leerlingen op praktijkonderwijs, ISK (vanaf A2), leerlingen van vmbo-basis en vmbo-kader (alleen onderbouw) het referentieniveau 1F moeten aankunnen. Leerlingen van vmbo-kader (bovenbouw), g/t, mbo (vanaf niveau 2), havo en vwo (onderbouw) moeten taalniveau 2F aankunnen, en leerlingen op havo en vwo (bovenbouw) werken op niveau 3F.
Burgerschap
Met jullie feedback hebben we in specifieke lessen verbeteringen doorgevoerd.
Daarnaast hebben we in de lijn van de conceptkerndoelen burgerschap nog sterker in de lessenreeks aangebracht. Vanuit die gedachte hebben we de titels van lessen en leerdoelen verbeterd, de lessen op een nieuwe, logischere volgorde gezet en schreven we ook twee nieuwe lessen: Democratie oefenen en Macht uitoefenen.
Ook hebben we meer differentiatie op niveaus. Zo zijn in de module burgerschap onderbouw de lessen op 1F-niveau nog eens extra bekeken. Voor de bovenbouw hebben we nu de gewenste differentiatie op 3 niveaus: 1F, 2F en 3F. 🥳
Vanaf nu bieden we de mogelijkheid om een portfolio bij te houden voor burgerschap. Leerlingen kunnen nu een afbeeldingen uploaden van wat ze in de les hebben gedaan. Samen met de reflectievragen levert dit een mooi overzicht per les op. Waarbij docenten zelfs de mogelijkheid hebben om feedback te geven. Lees er hier meer over.
Maatschappijleer
We hebben de toetsen voor het basis-niveau vernieuwd. Het gaat om de A-variant. We hebben ze vereenvoudigd. Graag ontvangen we feedback, of we hiermee de juiste toon aanslaan… want dan gaan we ook de B-variant doen!
Elke 8 dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord. De nieuwe analyse bij vraagstukken gaat daarom over femicide.
Herziening module Mediawijs
We hebben de volgorde van lessen en paragrafen aangepast, waardoor de opbouw van de lessen logischer en begrijpelijker is. Daarnaast zijn enkele lestitels veranderd.
Moderne media staan meer op de voorgrond. Denk hierbij aan toepassingen als bijvoorbeeld AI. We besteden ook meer aandacht aan de gevolgen van het delen van onze data met sociale media. Daarbij leggen we bijvoorbeeld een duidelijker verband tussen hoe selectieve waarneming en algoritmen leiden tot een filterbubbel, wat complottheorieën als gevolg kan hebben. In de les over beeldvorming is meer ruimte gemaakt om uit te lichten hoe stereotypen in de media kunnen leiden tot discriminatie, en hoe je dit kunt tegengaan.
Om ruimte te kunnen maken voor bovenstaande aanpassingen, hebben we ons minder geconcentreerd op oude media en op de verschillende omroepen op televisie. Daarnaast kom je de volgende begrippen niet meer tegen in de methode: crossmediaal, kwaliteits- en populaire journalistiek en mediapluriformiteit.
Maatschappijkunde
We hebben de toetsen voor het basis-niveau vernieuwd. Het gaat om de A-variant. We hebben ze vereenvoudigd. Graag ontvangen we feedback, of we hiermee de juiste toon aanslaan… want dan gaan we ook de B-variant doen!
Wie vapet er niet? Om die reden gaat de nieuwe analyse bij maatschappijkunde over vapen.
Bij de multiculturele samenleving hebben we nieuwe migratiemotieven (in lijn met het CBS) en de lijst met internationale verdragen geschrapt en beperkt tot internationale afspraken middels een verdrag.
Gek op feedback!
Ook wij maken soms fouten. Misschien zijn we te snel geweest of hebben we bij een nieuwe functionaliteit net niet goed nagedacht over wat dit betekent voor jouw specifieke situatie. Laat het ons weten! Maak een video of foto van de fout en whatsapp ons op 085 06 00 940. Je kunt ook altijd onderaan de les gebruik maken van het feedbackformulier.
Functioneel
Mocht je op zoek zijn naar het “Schoolbeheer”? Die hebben we hernoemd naar “Docentenomgeving” . Daarnaast hebben we enkele wijzigingen aangebracht op het gebied van de gebruiksvriendelijkheid. Dit schooljaar gaan we daar verder mee aan de slag.
Namens de hele redactie van Methode M wensen we je een goed schooljaar toe!