Gevoelige onderwerpen: Maak ze bespreekbaar

Een foto van een kaktus.
Foto: Unsplash/Mikkel Bech

Het onderwijs blijft in het nieuws met koppen als de “De straatcultuur komt binnen” en “Prostitutie, drugs en vechtpartijen: meer heftige incidenten op middelbare scholen“. Aan docenten burgerschap en maatschappijleer de taak om gevoelige onderwerpen niet uit de weg te gaan, maar ze te benoemen en op het juiste moment bespreekbaar te maken. Wij hebben vijf tips op een rij gezet die je hierbij kunnen helpen.

5 tips om gevoelige onderwerpen te bespreken

1. Veilige leeromgeving

Een inkoppertje, maar het begint bij klassenmanagement. In een klas waar respect en veiligheid heersen, is er ruimte voor andere geluiden. Gevoelige onderwerpen kun je niet bespreken met een klas die jij niet kent en die jou niet kent. Een veilige sfeer in de klas heeft soms tijd nodig. Dan weet je waar de pijnpunten bij leerlingen zitten en welke leerlingen je in de gaten moet houden en bij moet sturen.

2. Neem het initiatief

Neem zelf het initiatief. Gebruik een werkvorm waar je je comfortabel bij voelt. Maak zaken bespreekbaar en laat leerlingen er vooral zelf over praten. Zo krijg je ook een goed beeld van wat er bij hen leeft. Stel vragen. Laat duidelijk merken aan de leerlingen dat jij je inleeft in hun situatie, maar ook in die van de ander.

Doe onze gratis docentenles over Israël en Palestina: “Israël-Palestina, gevoelige onderwerpen in de klas.”

3. Bied context

Geef context aan een mening. Hang een discussie op aan de lesstof. Vraag door en zorg desnoods zelf voor achtergronden, hierbij speelt de actualiteit een belangrijke rol. Er speelt op dit moment genoeg in de samenleving waar de meningen over verdeeld zijn. Bekijk de gratis actualiteitslessen van Methode M.

4. Gebruik feiten

Leerlingen kunnen honderden argumenten voor een mening hebben, maar een docent heeft de feiten. Zorg ervoor dat je goed geïnformeerd bent en laat je niet verleiden tot een uitgesproken eigen mening. Het is echter wel goed om leerlingen te spiegelen. Cijfers zijn de meest harde feiten; het CBS is daarbij je beste vriend.

5. Moedig steekhoudende argumenten aan

Laat leerlingen steekhoudende argumenten aandragen. Daar zijn de feiten weer! Dus geen stereotypen, vooroordelen of gevoelens. Dit is lastig wanneer het gaat om onderwerpen die dicht bij de leerlingen liggen, maar het is van belang om dit te benoemen en te bewaken om te voorkomen dat de discussie te verhit raakt.

Methode M biedt een volledige leerlijn burgerschap aan. Met meer dan 42 lessen verdeeld over onderbouw en bovenbouw. Meer informatie vind je hier.

Meer weten over Methode M?

Methode M is dé lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Actueel, compact en passend bij de belevingswereld van leerlingen.

Omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van Methode M, mag je hem drie weken gratis proberen. Vraag nu een proeflicentie aan:

Proeflicentie aanvragen

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.