Opdracht Nieuwsselectie

Opdracht maatschappijleer nieuwsselectie
Foto: Luca Onniboni

Wat maakt nieuws nou nieuws? Jij gaat onderzoeken waarom nieuwsmedia de ene gebeurtenis wel uitkiezen voor een nieuwsbericht en de andere gebeurtenis niet. Dit noem je met één woord nieuwsselectie.

In deze les leggen we leerlingen uit hoe nieuwsmedia kiezen tussen nieuwsberichten met behulp van de selectiecriteria.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

5x Zondag met Lubach voor in de klas

Gisterenavond bleef ik hangen in een nieuwe serie op Netflix. Ik wierp (zoals iedere 5 minuten) een blik op Twitter en ik zag dat ik Zondag met Lubach was vergeten. Wekelijks op zondag stroomt rond 22:00 uur mijn tijdlijn op Twitter weer vol met enthousiaste collega’s die naar #zml aan het kijken zijn. Gelukkig is missen bij ZML geen probleem, want de filmpjes staan direct op YouTube, ondanks ons eigen Sander Dekker.

Voor de zml-leek: Arjen Lubach legt op een snelle, humorvolle en eenvoudige manier maatschappelijke onderwerpen uit. Ideaal voor in de les. 

Daarom! 5x Zondag met Lubach voor in de klas! *drukt op knopje*

1. (Media) De knaller van gisterenavond. De macht van Facebook en hoe ze hier mee om gaan.

2. (Criminaliteit) Het gedoogbeleid anno 2016 uitgelegd met de komst van een ‘nieuwe’ opiumwet.

3. (Politiek) Splinterpartijen en de aankomende verkiezingen

4. (Rechtsstaat) De gescheiden machten, maar ook wat er mis gaat

5. (Media) Mediawijsheid. Niet alles is wat het lijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=cXVbscrc1vc

BONUS: ZML maakt een karikatuur van iedere politieke partij.

Uiteraard is er nog veel meer online beschikbaar, wat is jouw favoriete fragment?

Haal de rechtbank naar je klaslokaal!

Wanneer je de enige docent maatschappijleer bent op een middelbare school (en dit komt regelmatig voor) heb je waarschijnlijk alle derdejaars klassen en misschien ook de vierdejaars. Het vak maatschappijleer leent zich er uitstekend voor om de klas uit te gaan en excursies op touw te zetten. Een dag naar een rechtbank of het geweldige ProDemos programma in Den Haag. Helaas is dit praktisch niet altijd haalbaar. Een prima oplossing hiervoor is dat je met leerlingen niet de praktijk opzoekt, maar dat je de praktijk naar je leslokaal haalt.

Op de stoel van de rechter
Daar zit ze dan! Op de stoel van de rechter. © Dyon Schlebos

Een goed voorbeeld van een geslaagd project voor in de klas is ‘Op de stoel van de rechter’. Op de stoel van de rechter is een interactieve filmquiz over de rechtspraak verzorgd door verschillende rechtbanken in Nederland. Dit wordt georganiseerd in de ‘week van de rechtspraak’ met als doel om de rechtspraak in Nederland minder abstract te maken voor leerlingen.

Dit jaar besloot ik contact op te nemen met de rechtbank Zeeland/West-Brabant om het project uit te proberen op mijn vierdejaars TL-leerlingen en dit bleek bijzonder succesvol. De leerlingen werden via een interactieve film in een rechtszaak getrokken over sexting; een onderwerp dat erg leeft bij deze doelgroep. De vlot opgezette film werd positief opgepakt door de leerlingen met aandachtige koppies als bewijs. Het interactieve deel van het programma was gegoten in een werkvorm waarbij leerlingen groene of rode kaartjes omhoog moesten houden om te testen wat zij al wisten van het onderwerp. De aanwezige rechter bespreekt dan vervolgens de antwoorden met de leerlingen.

Aan het einde van het programma worden de leerlingen verzocht om in groepjes een vonnis uit te spreken over de rechtszaak en deze vooraan in de klas ‘op de stoel van de rechter’ kenbaar te maken als ware een echte rechter. Er wordt uitvoerig stilgestaan bij de keuze van de leerlingen, het uiteindelijke vonnis dat gegeven is in de zaak en juist het verschil tussen beiden.

Een geslaagd project! Leerlingen worden door middel van een aansprekende film een rechtszaak ingetrokken met een boeiend onderwerp. Kennis wordt interactief getest en uiteindelijk krijgen zij zelf autonomie om een vonnis uit te spreken en te bespreken hoe dit zich verhoudt tot het Nederlands recht. Mocht je ooit dit programma in de klas willen draaien, dan is het zeer aan te raden om nog wat extra tijd over te houden zodat leerlingen vragen kunnen stellen aan de rechter.

Weet je zelf ook een dergelijk programma die de moeite waard is om te delen? Laat dit dan weten onderaan de reacties!

We hebben drank en drugs – maar hoe zat het ook alweer?

Als je een beetje wilt chillen, is het geen probleem. Dan ga ik erheen, ik kom niet alleen. Want ik heb drank en drugs, ik heb drank en drugs. “Meneer het is ‘bitch’.” – “Ja, dat weet ik.”

Ik ben bezig met een doe-het-zelf cursus van het Trimbos instituut over het signaleren van problematisch alcohol- en drugsgebruik. Erg leerzaam. Alcohol en softdrugs ben ik nog redelijk in thuis, harddrugs is een lastige. De belangrijkste dingen die ik geleerd heb, deel ik graag met jullie.

Snoepjes, oftewel XTC.
Zeggen alle tieners ja tegen MDMA? © drugsinfo.nl

Zeggen alle tieners ja tegen MDMA? De statistieken
Meer dan 30% van de 14-jarigen drinkt regelmatig alcohol, op 15-jarige leeftijd is dat al 60%. Roken zit rond de 15%, blowen rond de 5% en dan XTC dit wordt door 1% gebruikt bij 14-jarigen.

Wat zijn de gevolgen van alcohol?

  • Het drinken van alcohol kan leiden tot agressieve gevoelens en het wegvallen van remmingen.
  • Jongeren die overmatig alcohol drinken hebben meer kans op spijbelen, slechtere schoolprestaties en schooluitval.
  • Alcoholgebruik vergroot de kans op seksueel risicogedrag door jongeren; jongeren die alcohol drinken hebben vaker ongewenst of onbeschermd seksueel contact.

Wat kan en mag?
Een gezonde, volwassen man drinkt maximaal 2 standaardglazen alcohol per dag. Voor jongeren onder de 18 jaar is iedere slok alcohol er één te veel, hersenen ontwikkelen zich tot hun 24e jaar, voor jongeren zijn de risico’s dus veel te groot.

Onder de 18 jaar is een jongere in het bezit van alcohol dus strafbaar.

Wat zijn de gevolgen van cannabis?
Cannabis is de verzamelnaam voor wiet/marihuana en hasj. Bij het roken van cannabis begint de werking na een halve minuut. Het maximale effect is na 20 tot 30 minuten. Het effect houdt in totaal twee tot drie uur aan.

  • Cannabisrook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan gewone sigarettenrook. Doordat gebruikers dieper en langer inhaleren en zonder filter roken, slaat van die stoffen ongeveer vier keer zoveel neer in de longen dan bij het roken van een gewone sigaret.
  • Mensen met een psychische stoornis kunnen meer last van hun klachten krijgen. Mensen bij wie psychische klachten in de familie zitten kunnen voor het eerst last krijgen van deze stoornissen.
  • Gebruik van cannabis kan leiden tot verslaving. Bij regelmatig gebruik kan iemand de controle over het gebruik verliezen. Mensen die veel en vaak cannabis gebruiken, kunnen bij stoppen last krijgen van slapeloosheid, somberheid, concentratieproblemen en andere klachten.
  • Cannabis heeft ook een negatieve invloed op concentratie en korte termijngeheugen wat de schoolprestaties niet ten goede zal komen.
  • Cannabis vermindert het reactievermogen. Daarom is het gevaarlijk om onder invloed van cannabis deel te nemen aan het verkeer.

Wat kan en mag?
Omdat de effecten per hoeveelheid en per persoon kunnen verschillen is er geen aanvaardbaar advies. Wel is het zo dat het verbouwen en verkopen van cannabis strafbaar is, mits het niet meer is dan vijf gram en de koper ouder is dan 18 jaar.

Harddrugs, praat me ff bij:

  • XTC wordt meestal geslikt als pil of poeder. Soms wordt het opgelost in een drankje en heel soms wordt het gesnoven.
  • Cocaïne kan op verschillende manieren worden gebruikt: gesnoven met een buisje of rietje, geïnjecteerd als het in water is opgelost, gerookt met een pijpje (dat noem je ‘basen’), gerookt vanaf folie (dat noem je ‘chinezen’) en gerookt als een sigaret samen met tabak.
  • Speed wordt meestal gesnoven (poeder) of geslikt (pillen, capsules of poeder). Het kan ook worden gespoten, maar dat komt in Nederland bijna niet voor.
  • GHB wordt meestal gedronken. Omdat het een heel zoute smaak heeft, wordt het vaak in een gewoon drankje gedaan.
  • Paddo’s worden meestal in heet water verwerkt en als thee gedronken. Soms worden paddo’s ook gegeten.

Nog meer informatie kun je terug vinden op drugsinfo.nl en alcoholinfo.nl.

Medialogica: Wat is de invloed van de media?

Ken je Medialogica al? Briljant programma! Gisterenavond zond het programma een terugblik op de impact die de foto van het aangespoelde jongetje op het strand had (je weet vast welke ik bedoel). Medialogica stelt zich de vraag wat is de invloed geweest van deze foto. Wat is de invloed van de sociale media geweest rondom deze foto? En zo hebben ze een rits van interessante uitzendingen.

Het programma omschrijft zichzelf als volgt:

Medialogica onderzoekt hoe het verschil tussen werkelijkheid en beeld kan ontstaan. Hoe journalisten, bestuurders, belangengroepen en het publiek verstrikt raken in de donkere krochten van de mediawerkelijkheid.

Iets wat direct aansluit bij ons onderwerp media voor in de klas. Een uitzending van Medialogica is wat lang en vaak ook wat te moeilijk. Maar gelukkig maken ze ook versies voor in de klas!

Zo blikken ze terug op Project X: “In hoeverre hebben de media en journalisten bijgedragen aan de escalatie?” En bultrug Johannes zorgt voor een storm van bedreigingen op sociale media. Ook het beeld van arbeidsmigranten wordt onder de loep genomen: “In de media wordt een te negatief beeld geschetst van arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. (…) Terwijl werkgevers vinden dat de migranten hard willen werken en flexibel zijn.

De afleveringen duren nooit langer dan 10 minuten en worden heel begrijpelijk uitgelegd. Ze hebben zelfs lesbrieven bij, waarbij ze motiveren welke kerndoelen hier op van toepassing zijn. De afleveringen zijn nu ongeveer een jaar oud, hopelijk worden ze aangevuld met nieuwe actuele onderwerpen.

Neem een kijkje en doe je er voordeel mee!

“Alle leerlingen zijn ongenuanceerd…!”

Maatschappijleer is het vak bij uitstek waarbij leerlingen hun mening kunnen uitten. Dit gebeurt alleen niet altijd even genuanceerd. Ik wil ze graag leren dat maatschappelijke thema’s niet zwart of wit zijn, maar leerlingen vinden vaak dat hun mening de enige juiste is. Met name als ik het in de klas over multiculturele problemen of verschillen heb kunnen leerlingen nogal hard en ondoordacht zijn. Hoe kan je ervoor zorgen dat leerlingen uit dat zwarte of witte gebied komen?

Het verbaasde me dan ook enigszins toen ik de eerste aflevering van ‘Rot op naar je eigen land‘ liet zien en de meeste leerlingen het juist niet eens waren met de vrouw die alle vluchtelingen het land uit wilde hebben. Iets wat een week eerder nog wel letterlijk door sommige leerlingen werd gezegd. Het was de context en sfeer van het programma waardoor leerlingen zich ineens meer aangesproken voelde tot de wat genuanceerdere meningen.

Met dit in mijn achterhoofd besloot ik de volgende praktische opdracht te maken. Omdat we bezig waren met het hoofdstuk politiek heb ik het gekoppeld aan een deel van deze theorie. Maar deze opdracht kan ook heel gemakkelijk aangepast worden naar opdracht dat bij multiculturele samenleving of media hoort.

Een tv programma als ‘Rot op naar je eigen land’ kan helpen om leerlingen meer inzicht te geven in een maatschappelijk vraagstuk. Gelukkig zijn er nog meer van dit soort programma’s die je kan gebruiken in je les:

Wat veel van deze programma’s doen zijn maatschappelijke thema’s een stuk persoonlijker maken. Steven Pont zegt letterlijk in het grote racisme experiment dat het niet kennen van andere culturen mensen racistisch maakt en ook Kelly geeft in rot op naar je eigen land aan dat vluchtelingen best mogen verdrinken omdat zij ze toch niet kent. Een organisatie die hier op inspeelt is Diversion. Naast lesmateriaal dat te vinden is op hun site bieden ze ook gastlessen aan waarbij ze gebruik maken van peer educators. Op deze manier geven ze homo’s, moslims en joden letterlijk een gezicht. Een methode die je als docent alleen niet voor elkaar krijgt!

Op wat voor manier zorg jij ervoor dat leerlingen minder zwart – wit tegen maatschappelijke thema’s aankijken?

Dit is een gastbijdrage van Linda Schoonen. Linda werkt sinds dit schooljaar op het Sprengeloo college in Apeldoorn. Daar geeft ze les aan alle stromingen van het vmbo. Naast maatschappijleer buigt ze zich ook over een aantal uurtjes levensbeschouwelijke vorming.

11 stats die bewijzen dat het goed gaat met de wereld

Lange titel! Maar het is echt waar, 11x statistieken dat het goed gaat met de wereld! Dat kunnen we wel even gebruiken in deze tijd. De weblog vox zet 11 statistieken op een rij met uitleg, uit een recent VN-rapport dat bericht over de millenniumdoelen. Geen zin in Engels? Ik geef een kort overzicht:

Lees verder

VIDEO: Het gevaar van sociale media!!!!!1

Jaa, heel Amerikaans, ik weet het. Maar toen dit filmpje in de zomervakantie online kwam vond ik het toch interessant voor ons vak. We hebben nog niet zoveel materiaal voor handen als het gaat om sociale media en de gevolgen daarvan. Terwijl het toch een van de grootste veranderingen is in onze maatschappij van de afgelopen tien jaar.

Er is veel over de stijl en de boodschap te zeggen, maar ik denk dat het onze leerlingen wel kan aanspreken en eventueel wakker schudden of in ieder geval een gesprek tot gang brengt:

Nieuwe cijfers over Jeugd en Media

Vers onderzoek van Kennisnet & Mediawijzer.net. Een mooi (vormgegeven) maar ook gedegen onderzoek naar het gebruik van media onder de jongeren (10-12,13-18 jr) zeer gerelateerd aan school. Een aantal belangrijke highlights haal ik er hieronder uit, de rest is aan jou.

Monitor Jeugd & Media
Logo’s van de sociale media aan een waslijntje. (© Monitor Jeugd en Media 2015 door Stichting Kennisnet)

“We enquêteerden 1741 leerlingen. Daarnaast zochten we tien tieners thuis op. We interviewden ze en zagen hoe ze hun huiswerk deden, met laptop, tablet, smartphone, pen en papier, terwijl pa en ma thee en speculaas serveerden.”

Media algemeen

  1. 92% van de jongeren van 10-18 jaar heeft een mobiele telefoon, en meestal is dat een smartphone. Nog maar 3% heeft een klassiek mobieltje;
  2. er wordt nog steeds veel tv-gekeken;
  3. ook gedrukte media zijn nog lang niet weg te denken

Dat eerste en de tweede herkennen we uit de klas, punt 3 komt niet heel sterk naar voren in het onderzoek, maar is wel verrassend.

Functies van de media

  1. leerlingen van het vmbo, en jongens (van alle onderwijsniveaus) zijn vooral geïnteresseerd in ontspanning en vermaak;
  2. meisjes zijn meer geïnteresseerd in de sociale functies van media;
  3. opgeleide jongeren zijn eerder geneigd om media functioneel toe te passen voor hun
    persoonlijke ontwikkeling dan lager opgeleide jongeren.

In het vmbo gaan ze dus niet zelfstandig aan de slag met media functioneel toe te passen, maar in het onderzoek blijkt dat ze daar wel meer behoefte aan zouden hebben. (Kans voor ons vak!)

Hobby’s & interesses

  1. Media worden gebruikt ter ondersteuning van hobby’s en interesses;
  2. vooral om informatie te vergaren;
  3. eigen hobby’s of interesses digitaal uitventen doen jongeren vrij weinig;
  4. en áls ze het doen, vragen ze nauwelijks om commentaar of feedback daarop.

Wat opvalt: dat hobby’s en interesses dus minder online onder de aandacht worden gebracht dan doorgaans wordt aangenomen, en dat er ook minder om feedback daarover wordt gevraagd dan meestal gedacht wordt.

Lees het nieuwsbericht op Kennisnet.

Publieke omroep anno 2016

We vertellen allemaal wel het verhaal van de verzuiling, de duidelijke inrichting van ons landschap in katholieken, protestanten, socialisten en liberalen. Onder deze noemers konden we voetbalclubs, politieke partijen, kranten en publieke omroepen kwijt. Maar met dat laatste hebben we nu een probleem, die publieke omroepen, hoe zit dat nou?

Belangrijk om te weten is dat de overheid verschil maakt tussen taakomroepen en omroepverenigingen. Taakomroepen hebben vanzelfsprekend een taak vanuit de overheid, een omroepvereniging bestaat uit leden en heeft een diverser aanbod (zie de mediawet).

Per 2016 mogen er nog maar acht omroeporganisaties bestaan (dus zowel taakomroepen als omroepverenigingen) en zoals het er nu uit ziet, gaan het deze acht worden:

  1. NOS (taakomroep)
  2. NTR (taakomroep)
  3. KRO-NCRV-RKK
  4. VARA-BNN
  5. AVROTROS
  6. EO
  7. MAX
  8. VPRO

Dit betekent voor de aspirant-omroepen PowNed en WNL dat ze, mits meer dan 50.000 leden, zich per 1 januari 2016 moeten aansluiten bij een van de bovenstaande omroepverenigingen.

De omroepen met een kerkelijke/spirituele achtergrond zoals HUMAN, IKON, JO, OHM zullen moeten stoppen. Echter heeft HUMAN besloten als omroepvereniging verder te gaan, zij hebben meer dan 50.000 leden en kunnen zich in 2016 aansluiten bij een van de zes omroepverenigingen.

Verder lezen?