Een terugkerende vraag bij het bekende actieonderzoek van de lerarenopleiding maatschappijleer is hoe je de actualiteit integreert in je lessen. Er zijn zelfs prijzen uitgereikt aan dergelijke onderzoeken. Toch, Stef? 😉
Het doel is natuurlijk om een brug te slaan tussen de lesstof en de werkelijkheid buiten de schoolbanken. En hoe je het ook gebruikt (7 Days, Nieuws in de klas, Nieuwsbegrip), verschillende onderzoeksrapporten en publicaties tonen aan dat het een positieve bijdrage levert aan taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap van je leerlingen.
Mijn eigen ervaring als docent maatschappijleer is dat leerlingen de lesstof eerder en beter begrijpen wanneer je de les opent met een nieuwsfeit dat aansluit bij de context van het hoofdstuk dat op dat moment besproken wordt.
Vaste prik bij de start van mijn les maatschappijleer is de ‘actualiteit van de dag’. Waar leerlingen de eerste les van het jaar je nog onbegrijpend aanstaren als je het begrip ‘actualiteit’ in je mond neemt, wordt na een maand tijd steevast de vraag gesteld wat de actualiteit van vandaag is.
Een ideaal moment om niet alleen hun maatschappelijke horizon te verbreden, maar ook om de maatschappelijke relevantie van het betreffende hoofdstuk inzichtelijk te maken door het op deze manier in een voor hen begrijpelijke context te plaatsen. Daarnaast ervaar ik dit als een prettige opening van je les.
Nu opende ik dus bijna elke les met de actualiteit van de dag en dacht na een tijd: waarom daar niet een heel jaar van maken? Het resultaat zie je in de foto hierboven.
Zo blik je telkens terug op de actualiteit van de maand en elf maanden later heb je een schooljaaroverzicht dat je samen met je leerlingen tot stand hebt gebracht. Een bijkomend voordeel: schitterend behang aan de muren van je leslokaal.
Hoe gebruik jij actualiteit in je lessen maatschappijleer? Laat het hieronder in de reacties weten!
Lucelle zegt:
In 2013 won ik de Onderwijsprijs van Gelderland met een heel simpel idee: via Facebook stel ik leerlingen een vraag over het nieuws. De leerling die als eerste antwoord geeft krijgt drie, de tweede twee en iedereen die daarna met het juiste antwoord reageert 1 punt. Hebben ze zestig punten verzamelt dan mogen ze een aantal vragen overslaan op de toets. Bij die vragen koppel ik het nieuws van de dag aan voor zover mogelijk aan de examenstof uit de les. Op Facebook en in de les erna wordt altijd nog gesproken over de vraag en ontstaat er vaak een leuke discussie. Nog leuker is dag zelfs oud-leerlingen vaak de verleiding niet kunnen weerstaan om ook te reageren. ?