Er is veel veranderd in ons medialandschap sinds ik drie jaar geleden een eerste overzicht maakte. Met de recente verkoop van SBS door Sanoma aan Talpa vindt er weer een kleine verschuiving plaats in ons medialandschap. Daarmee is de honger van John de Mol nog niet gestild. Er woedt nog een strijd om wie de Telegraaf Media Group mag inlijven. Het uitzoeken van welk merk bij welk bedrijf hoort is nog al een ingewikkeld spinnenweb, maar ik vermoed dat dit overzicht weer redelijk klopt.
NPO
Budget 2016: 816 miljoen vanuit het ministerie van OCW
De reorganisatie van Sander Dekker is achter de rug. De NPO is teruggebracht naar acht omroepen (zes omroepen en twee ’taakomroepen’: NOS/NTR). Er zijn vijf televisiezenders en vijf radiozenders.
Internet
NPO en NPO Plus (een betaalde dienst om programma’s van de publieke omroep terug te kijken)
Televisie
NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zappelin en NPO Zapp
Daarnaast hebben ze nog een divers aanbod aan online/digitale zenders zoals NPO Cultura, NPO Best, NPO Politiek en bijvoorbeeld ook BVN.
Radio
NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4 en NPO Radio 5
RTL Group/RTL Nederland Holding BV
Omzet 2016: 490 miljoen (101 miljoen winst)
RTL Nederland is een dochterbedrijf van de RTL Group die in Europa opereert. John de Mol bezat tot 2012 een klein deel van de aandelen. Inmiddels zijn deze weer volledig in handen van RTL Nederland.
Internet
Buienradar, RTLXL en Videoland
Televisie
RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 7 en RTL Z
Daarnaast hebben ze nog een divers aanbod aan digitale zenders, zoals RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.
Radio
RTL Lounge Radio
RTL zendt overigens nog altijd uit vanuit een Luxemburgse licentie en hoeft zich daarom niet aan de Nederlandse mediawet te houden.
Talpa Media Holding
John de Mol heeft Talpa Media verkocht aan ITV. Maar met Talpa Holding is hij nog altijd de eigenaar van televisie- en radiomerken. Ook is De Mol nog altijd actief voor Talpa Media als creatief directeur. Met Talpa Media ontwikkelen ze mediaformats. Deze kan hij nu dus nog makkelijker verkopen aan Talpa Holding/SBS Broadcasting BV/zichzelf. Van Talpa Holding bezit John de Mol 80% van de aandelen en 20% is in handen van de Rabobank. Het media-imperium van John de Mol is nog volop in beweging met een poging tot het overnemen van de Telegraaf Media Groep.
Internet
KIJK
Televisie
SBS6, Veronica, Net5 en SBS9 (SBS Broadcasting BV)
Radio (in samenwerking met TMG)
Radio 538 en Radio 10
Sanoma Media
Omzet 2016: 1,6 miljard (116 miljoen winst)
Internet
NU.nl, Startpagina, Linda, TVGids, Scholieren.com, SchoolBANK, TVGids en WTF
Tijdschriften
Autoweek, Donald Duck, Flow, Libelle, LINDA., Story en Veronica Magazine
Plus geven ze de televisiegidsen van diverse omroepen uit. (VARAGids, Avrobode etc.)
De Persgroep NV
Omzet 2016: 1,3 miljard (101 miljoen winst)
Internet
Intermediair.nl, Tweakers.net en Autotrack.nl
Televisie
AT5 (33% van de aandelen)
Radio
Q-music
Kranten
Het Parool, Trouw, AD en De Volkskrant
Plus diverse grote regionale kranten (Brabants Dagblad, BN/De Stem etc.) en een aantal grote Belgische kranten (Het Laatste Nieuws, De Morgen).
Mediahuis NV
Omzet 2016: 398,5 miljoen (21,6 miljoen winst)
Deze Vlaamse krantenuitgever heeft grote Belgische kranten als Het Nieuwsblad, De Standaard en het Gazet van Antwerpen. Daarnaast is het bedrijf in strijd gewikkeld met Talpa Media Holding om de Telegraaf Media Groep over te nemen.
Kranten
NRC Handelsblad
Telegraaf Media Groep
Omzet 2016: 421 miljoen (1,6 miljoen winst)
Internet
Dumpert, Geenstijl, Relatieplanet.nl en Speurders.nl
Kranten
Telegraaf en Metro
Plus diverse regionale kranten (Noordhollands Dagblad, Westfries Weekblad etc.)
Radio (in samenwerking met Talpa Media Holding)
Sky Radio en Radio Veronica
Slotconclusie
De grootste verschuivingen zitten bij De Persgroep en Sanoma. De Persgroep heeft in 2015 Wegener opgekocht en neemt daarmee een zeer groot stuk uit het taart die krantenland heet. Wanneer de TMG overgaat naar het Vlaamse Mediahuis, zijn er in Nederland en België nog slechts twee grote krantenuitgevers: De Persgroep en Mediahuis.
Sanoma heeft met de verkoop van een groot aantal tijdschriften (Playboy, Grazia, Nieuwe Revu), plus de resterende aandelen aan Talpa, zijn terrein nog meer verplaatst naar online. De samenwerking met Talpa zal vermoedelijk gehandhaafd blijven, waardoor de huidige kruisbestuiving van de verschillende merken zal blijven (SBS en NU.nl zenden beide Champions League wedstrijden uit bijvoorbeeld) bestaan.
Vermoedelijk zal bij het volgend overzicht nog meer de focus liggen op online merken. Deze zijn natuurlijk een stuk mondialer (Google, Facebook, FOX, Netflix etc.), waardoor je je af kunt vragen hoe Nederlands de meest populaire mediamerken nog zullen zijn.
Karelson zegt:
Goed artikel! Misschien is het ook nuttig om te vermelden dat RTL weer valt onder Bertelsmann AG (voor ~92%). Dit bedrijf heeft vervolgens ook weer ~75% aandelen bij bladen als de Quest, Glamour en National Geographic.
Stef van der Linden zegt:
Goede! Ik zag dat ik het in 2014 wel had vermeld (https://maatschappijleer.net/165-persconcentratie-2014/), geen idee waarom ik het dus deze keer heb overgeslagen.
Vandaag ook het nieuws dat Talpa ANP heeft gekocht, we zijn dus eigenlijk alweer toe aan een nieuwe versie.