Opdracht Nepnieuws

Opdracht maatschappijleer nepnieuws
Foto: Elijah O’Donnell

Het internet heeft een schat aan informatie. Iedereen kan er namelijk zelf informatie aan toevoegen: een website is snel opgezet en via sociale media nog makkelijker te verspreiden. Maar wie controleert deze informatie eigenlijk?

In deze les leren leerlingen wat nepnieuws is, weten ze het verschil tussen subjectief en objectief en leggen we uit hoe je kunt zien dat een nieuwsartikel betrouwbaar is.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Reclames

Opdracht maatschappijleer reclames
Foto: Joshua Earle

Media kunnen niet zonder reclames. Ze vormen een belangrijke inkomstenbron voor mediabedrijven. Hoe groter de kans is dat jij door een reclame iets gaat kopen, hoe meer geld een reclame opbrengt. Reclamemakers doen er alles aan om ons te verleiden om producten of diensten te kopen.

In deze les leren leerlingen wat reclames zijn en hoe reclames ons kunnen beïnvloeden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Hoe gebruik jij de actualiteit in de les?

Een terugkerende vraag bij het bekende actieonderzoek van de lerarenopleiding maatschappijleer is hoe je de actualiteit integreert in je lessen. Er zijn zelfs prijzen uitgereikt aan dergelijke onderzoeken. Toch, Stef? 😉

Het doel is natuurlijk om een brug te slaan tussen de lesstof en de werkelijkheid buiten de schoolbanken. En hoe je het ook gebruikt (7 Days, Nieuws in de klas, Nieuwsbegrip), verschillende onderzoeksrapporten en publicaties tonen aan dat het een positieve bijdrage levert aan taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap van je leerlingen.

Actualiteitenmuur
© Dyon Schlebos / Activiteitenmuur in de klas

Mijn eigen ervaring als docent maatschappijleer is dat leerlingen de lesstof eerder en beter begrijpen wanneer je de les opent met een nieuwsfeit dat aansluit bij de context van het hoofdstuk dat op dat moment besproken wordt.

Vaste prik bij de start van mijn les maatschappijleer is de ‘actualiteit van de dag’. Waar leerlingen de eerste les van het jaar je nog onbegrijpend aanstaren als je het begrip ‘actualiteit’ in je mond neemt, wordt na een maand tijd steevast de vraag gesteld wat de actualiteit van vandaag is.

Een ideaal moment om niet alleen hun maatschappelijke horizon te verbreden, maar ook om de maatschappelijke relevantie van het betreffende hoofdstuk inzichtelijk te maken door het op deze manier in een voor hen begrijpelijke context te plaatsen. Daarnaast ervaar ik dit als een prettige opening van je les.

Nu opende ik dus bijna elke les met de actualiteit van de dag en dacht na een tijd: waarom daar niet een heel jaar van maken? Het resultaat zie je in de foto hierboven.

Zo blik je telkens terug op de actualiteit van de maand en elf maanden later heb je een schooljaaroverzicht dat je samen met je leerlingen tot stand hebt gebracht. Een bijkomend voordeel: schitterend behang aan de muren van je leslokaal.

Hoe gebruik jij actualiteit in je lessen maatschappijleer? Laat het hieronder in de reacties weten!

6 handige YouTube-kanalen voor in de les

Zoals de vaste gasten inmiddels weten, werk ik aan mijn eigen methode voor maatschappijleer. Online. Een tijdrovend karwei, maar om verschillende redenen een interessante bezigheid. Een belangrijk onderdeel van de methode is de verrijking die het internet biedt. Ik surf me de afgelopen maanden suf naar passende video’s  en daar zaten een aantal YouTube-kanalen tussen die ik niet voor mezelf wil houden:

#1. Pro Demos

Onze helden in Den Haag, hebben heel wat mooie en uiteenlopende video’s gemaakt. Binnenkijken, aandacht voor een specifiek onderwerp of een uitlegvideo. Er komen nog regelmatig nieuwe video’s bij.

#2. Politie #PRO247

Deze Rotterdamse agenten weten wel hoe je respect moet afdwingen. Zet je verhaal online. De video’s van Politie Eenheid Rotterdam maakt het werk van de politie inzichtelijk, erg leuk (en spannend) voor in de klas!

#3. vpro zondag met lubach

Lubach’s Zondag met Lubach mag ondanks de eerdere aandacht op deze blog niet ontbreken in het rijtje. Zijn toegankelijke manier van het uitleggen van maatschappelijke thema’s past prima in de les.

#4. Mediawijzer.net

Ga aan de slag met mediawijsheid met behulp van deze video’s. Een hele lijst aan handige video’s: door henzelf gemaakt of in een afspeellijst.

#5. Jeugdjournaal

Helemaal niet kinderachtig als het om een serieus onderwerp gaat: het Jeugdjournaal. De nieuwswaardige video’s van het Jeugdjournaal zijn hapklare brokken die voor een goede inleiding zorgen.

#6. Rijksoverheid

Het account van de Rijksoverheid heeft heel veel verschillende video’s – het is een chaos, maar tussen de enorme hoeveelheid video’s zitten enkele pareltjes.

Bonus: Methode M

Op het YouTube-kanaal van Methode M verzamel ik alle video’s van de methode overzichtelijk in afspeellijsten. Ook gemakkelijk als je geen gebruik maakt van de methode.

Zelf nog tips? Laat het ons weten:

De mediabedrijven van Nederland: Persconcentratie 2017

Er is veel veranderd in ons medialandschap sinds ik drie jaar geleden een eerste overzicht maakte. Met de recente verkoop van SBS door Sanoma aan Talpa vindt er weer een kleine verschuiving plaats in ons medialandschap. Daarmee is de honger van John de Mol nog niet gestild. Er woedt nog een strijd om wie de Telegraaf Media Group mag inlijven. Het uitzoeken van welk merk bij welk bedrijf hoort is nog al een ingewikkeld spinnenweb, maar ik vermoed dat dit overzicht weer redelijk klopt.

Mediabedrijven Nederland
Mediabedrijven van Nederland © Rechthebbende

NPO

Budget 2016: 816 miljoen vanuit het ministerie van OCW

De reorganisatie van Sander Dekker is achter de rug. De NPO is teruggebracht naar acht omroepen (zes omroepen en twee ’taakomroepen’: NOS/NTR). Er zijn vijf televisiezenders en vijf radiozenders.

Internet
NPO en NPO Plus (een betaalde dienst om programma’s van de publieke omroep terug te kijken)

Televisie
NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zappelin en NPO Zapp
Daarnaast hebben ze nog een divers aanbod aan online/digitale zenders zoals NPO Cultura, NPO Best, NPO Politiek en bijvoorbeeld ook BVN.

Radio
NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4 en NPO Radio 5

RTL Group/RTL Nederland Holding BV

Omzet 2016: 490 miljoen (101 miljoen winst)

RTL Nederland is een dochterbedrijf van de RTL Group die in Europa opereert. John de Mol bezat tot 2012 een klein deel van de aandelen. Inmiddels zijn deze weer volledig in handen van RTL Nederland.

Internet
BuienradarRTLXL en Videoland

Televisie
RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 7 en RTL Z
Daarnaast hebben ze nog een divers aanbod aan digitale zenders, zoals RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.

Radio
RTL Lounge Radio

RTL zendt overigens nog altijd uit vanuit een Luxemburgse licentie en hoeft zich daarom niet aan de Nederlandse mediawet te houden.

Talpa Media Holding

John de Mol heeft Talpa Media verkocht aan ITV. Maar met Talpa Holding is hij nog altijd de eigenaar van televisie- en radiomerken. Ook is De Mol nog altijd actief voor Talpa Media als creatief directeur. Met Talpa Media ontwikkelen ze mediaformats. Deze kan hij nu dus nog makkelijker verkopen aan Talpa Holding/SBS Broadcasting BV/zichzelf. Van Talpa Holding bezit John de Mol 80% van de aandelen en 20% is in handen van de Rabobank. Het media-imperium van John de Mol is nog volop in beweging met een poging tot het overnemen van de Telegraaf Media Groep.

Internet
KIJK

Televisie
SBS6, Veronica, Net5 en SBS9 (SBS Broadcasting BV)

Radio (in samenwerking met TMG)
Radio 538 en Radio 10

Sanoma Media

Omzet 2016: 1,6 miljard (116 miljoen winst) 

Internet
NU.nlStartpagina, LindaTVGidsScholieren.comSchoolBANKTVGids en WTF

Tijdschriften
Autoweek, Donald Duck, Flow, Libelle, LINDA., Story en Veronica Magazine
Plus geven ze de televisiegidsen van diverse omroepen uit. (VARAGids, Avrobode etc.)

De Persgroep NV

Omzet 2016: 1,3 miljard (101 miljoen winst) 

Internet
Intermediair.nlTweakers.net en Autotrack.nl

Televisie
AT5 (33% van de aandelen)

Radio
Q-music

Kranten
Het Parool, Trouw, AD en De Volkskrant
Plus diverse grote regionale kranten (Brabants Dagblad, BN/De Stem etc.) en een aantal grote Belgische kranten (Het Laatste Nieuws, De Morgen).

Mediahuis NV

Omzet 2016: 398,5 miljoen (21,6 miljoen winst)

Deze Vlaamse krantenuitgever heeft grote Belgische kranten als Het Nieuwsblad, De Standaard en het Gazet van Antwerpen. Daarnaast is het bedrijf in strijd gewikkeld met Talpa Media Holding om de Telegraaf Media Groep over te nemen.

Kranten
NRC Handelsblad

Telegraaf Media Groep

Omzet 2016: 421 miljoen (1,6 miljoen winst)

Internet
DumpertGeenstijl, Relatieplanet.nl en Speurders.nl

Kranten
Telegraaf en Metro
Plus diverse regionale kranten (Noordhollands Dagblad, Westfries Weekblad etc.)

Radio (in samenwerking met Talpa Media Holding)
Sky Radio en Radio Veronica

Slotconclusie

De grootste verschuivingen zitten bij De Persgroep en Sanoma. De Persgroep heeft in 2015 Wegener opgekocht en neemt daarmee een zeer groot stuk uit het taart die krantenland heet. Wanneer de TMG overgaat naar het Vlaamse Mediahuis, zijn er in Nederland en België nog slechts twee grote krantenuitgevers: De Persgroep en Mediahuis.

Sanoma heeft met de verkoop van een groot aantal tijdschriften (Playboy, Grazia, Nieuwe Revu), plus de resterende aandelen aan Talpa, zijn terrein nog meer verplaatst naar online. De samenwerking met Talpa zal vermoedelijk gehandhaafd blijven, waardoor de huidige kruisbestuiving van de verschillende merken zal blijven (SBS en NU.nl zenden beide Champions League wedstrijden uit bijvoorbeeld) bestaan.

Vermoedelijk zal bij het volgend overzicht nog meer de focus liggen op online merken. Deze zijn natuurlijk een stuk mondialer (Google, Facebook, FOX, Netflix etc.), waardoor je je af kunt vragen hoe Nederlands de meest populaire mediamerken nog zullen zijn.

Opdracht Democratie

We zijn met 17 miljoen mensen in Nederland. We kunnen niet allemaal beslissen over wat er in Nederland gebeurt. Toch hebben we invloed op de regels die er in Nederland zijn. Dat heet democratie.

In deze les leren we leerlingen wat democratie is, wat volksvertegenwoordigers doen en waarom Nederland een indirecte democratie heeft.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht De Grondwet

Opdracht maatschappijleer de grondwet
Foto: Iñaki del Olmo

De belangrijkste wetten van Nederland staan in de Grondwet. Iedereen, ook de koning of de minister-president, moet zich aan de Grondwet houden.

In deze les leren we leerlingen wat de grondwet is, waarom deze belangrijk is en welke grondrechten we in Nederland hebben.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Europese Unie

De Europese Unie bestaat uit landen in Europa die heel veel met elkaar samenwerken, maar toch de baas zijn over hun eigen land op de meeste gebieden. Een idee dat begon met zes landen en uitgroeide tot 28 landen op dit moment.

In deze les leren we leerlingen waarom de Europese Unie is opgericht, wat ze doet en hoe het wordt bestuurd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Swingend het jaar uit: 15 jongerenculturen in muziek

Mijn aller-favorietste les, ik heb veel favoriete lessen, van het schooljaar is de les waarin ik improviserend met de leerlingen door de muziek van jongerenculturen struin. Heerlijk! De leerlingen lachen zich suf om die gekke muziek en de kleding van vroeger. En na iedere les denk ik, dít moet ik beter voorbereiden volgend jaar.

Ik vroeg mijn collega biologie Jorg – iedereen heeft wel een collega die alle foute nummers mee kan zingen – om me daarbij te helpen. Wij kwamen na uren materiaal, discussie en plezier tot deze lijst. Op YouTube is er een speciale playlist, met schaduwlijst, omdat we anders ruzie kregen.

Disclaimer: Het is dus geen “muziekstromingenlijst”. En ja, hij is zeer discutabel. Voel je vrij om suggesties te geven, de lijst op YouTube is zo aangepast.

0. Vooraf: Johnny Jordaan en Willy Alberti

Hier vertel je dan dat tot de jaren 50 het enorm saaie jaren waren. En de rest kun je zelf wel invullen.

1. Nozems ’50

2. Hippies ’60

3. Punkers ’70

4. Metalheads ’70

5. Rastas ’70

6. Disco ’70

7. Skinheads ’70

8. Rock ’80

9. HipHop/R&B ’80

10. Alto’s ’80

11. Gothic ’90

12. Skate ’90

13. Gabbers ’90

https://www.youtube.com/watch?v=aKZw3xRXL4w

14. Emo’s ’00

15. Hipsters ’10

Op YouTube staat de complete playlist, met voor – bijna – iedere jongerencultuur een extra nummertje. Een prima after-top-2000-lijstje. Gelukkig nieuwjaar!

Opdracht Nieuwsselectie

Opdracht maatschappijleer nieuwsselectie
Foto: Luca Onniboni

Wat maakt nieuws nou nieuws? Jij gaat onderzoeken waarom nieuwsmedia de ene gebeurtenis wel uitkiezen voor een nieuwsbericht en de andere gebeurtenis niet. Dit noem je met één woord nieuwsselectie.

In deze les leggen we leerlingen uit hoe nieuwsmedia kiezen tussen nieuwsberichten met behulp van de selectiecriteria.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.