Tips voor leraren die gaan werken met een online methode

Al enige tijd werk ik natuurlijk zelf ook met Methode M. En daarmee dus ook volledig online. In het begin best een beetje spannend. Maar door het gewoon te doen en het zelf te ervaren, ben ik inmiddels erg enthousiast over deze manier van werken. In dit artikel deel ik daarom mijn ervaringen in acht tips voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar werken met een digitale methode.

Lees verder

Waarom Methode M?

Ik studeerde af op het onderwerp actualiteit binnen het vak maatschappijleer. Ik gaf mijn lessen uit het boek en ik zocht naar manieren om de actualiteit hier meer bij te betrekken. Vaak sloot de actualiteit niet aan bij het hoofdstuk of hadden leerlingen geen benul van waar ik het over had. Inmiddels weet ik dat je leerlingen moet meenemen: de actualiteit koppelen aan de lesstof. Maar hoe doe je dat? Hoe doe je dat in combinatie met een PTA en een boek dat je volgt?

Lees verder

Opdracht Persvrijheid

Opdracht maatschappijleer persvrijheid
Foto: Terje Sollie

Kritische journalistiek vinden we in Nederland heel normaal. Al hoor je steeds vaker dat men Nederlandse journalisten irritant vindt of dat ze onnodig kritische vragen stellen. Maar dát kritische journalisten heel belangrijk zijn, bewijzen landen waar geen kritische journalistiek is.

In deze les leren leerlingen wat de uitgangspunten zijn van de overheid voor media, welke rol media spelen in een democratie en of er sprake is van persvrijheid in een land.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Misdaadstatistieken

Opdracht maatschappijleer misdaadstatistieken
Foto: Lacie Slezak

Ben je nieuwsgierig naar de criminaliteit in jouw buurt? Wat denk je, is jouw buurt crimineel? Nederland heeft relatief weinig criminaliteit, maar voelt dat ook zo? Daar kan zo maar eens een groot verschil in zitten.

In deze les leren leerlingen hoe we aan misdaadstatistieken komen en welke conclusies je kunt halen uit misdaadstatistieken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Lucia de B.

Opdracht maatschappijleer Lucia de B.
Foto: Bill Oxford

Meestal veroordelen rechters de juiste verdachte, maar ook rechters maken wel eens fouten. Zo kan het gebeuren dat mensen onschuldig vast worden gezet. Als dit gebeurt, noem je dat een rechterlijke dwaling. Vaak heeft zo’n rechterlijke dwaling enorme gevolgen.

In deze les leren leerlingen wat een rechterlijke dwaling is, waarom er bij Lucia de Berk daar sprake van was en waarom daarvoor een schadevergoeding wordt betaald.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht De Gemeente

Opdracht maatschappijleer de gemeente
Foto: Sander Weeteling

Houdt het kabinet zich nou ook bezig met aanleggen van het stadspark of het maken van de verlichting bij jou in de straat? Nee, daar hebben ze geen tijd voor. Nog voordat we een dagelijks bestuur voor Nederland zelf hadden, waren er al steden. Deze steden werden door inwoners zelf bestuurd. En eigenlijk is dat nog steeds zo.

In deze les leren we leerlingen hoe een gemeente wordt bestuurd, wat de taken van een burgemeester zijn en leggen we uit wat er op het gemeentehuis gebeurd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Wat kun je kijken met de klas? 10 tips bij de NPO

We hebben een vak waarbij het soms beter is als de leraar even niet aan het woord is. Wanneer een ander spreekt, maakt die persoon vaak meer indruk dan wanneer je zelf weer vol enthousiasme aan het vertellen bent. We nodigen gastsprekers uit in de les, maar maken ook gebruik van YouTube, documentaires en interessante programma’s van de NPO.

Dit zijn onze 10 kijkopdrachten bij Methode M. Doe er je voordeel mee!

Lees verder

Opdracht Sexting

Opdracht maatschappijleer sexting
Foto: Annie Spratt

Sexting is leuk en heel spannend. En het gebeurt al jaren, ook toen er nog geen mobieltjes waren, werden er al spannende foto’s en video’s gemaakt. Deze kon je dan thuis stiekem bewaren in de kast. Maar nu gaat dat héél anders: een foto is zo gemaakt, verstuurd… en ook doorgestuurd. Oeps!

In deze les leren we leerlingen wat sexting is, wat je kunt doen als het fout gaat en hoe leerlingen zelf een manier kunnen vinden om met sexting om te gaan.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nepnieuws

Opdracht maatschappijleer nepnieuws
Foto: Elijah O’Donnell

Het internet heeft een schat aan informatie. Iedereen kan er namelijk zelf informatie aan toevoegen: een website is snel opgezet en via sociale media nog makkelijker te verspreiden. Maar wie controleert deze informatie eigenlijk?

In deze les leren leerlingen wat nepnieuws is, weten ze het verschil tussen subjectief en objectief en leggen we uit hoe je kunt zien dat een nieuwsartikel betrouwbaar is.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Reclames

Opdracht maatschappijleer reclames
Foto: Joshua Earle

Media kunnen niet zonder reclames. Ze vormen een belangrijke inkomstenbron voor mediabedrijven. Hoe groter de kans is dat jij door een reclame iets gaat kopen, hoe meer geld een reclame opbrengt. Reclamemakers doen er alles aan om ons te verleiden om producten of diensten te kopen.

In deze les leren leerlingen wat reclames zijn en hoe reclames ons kunnen beïnvloeden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.