Met trots presenteren we de zomerupdate 2019 van Methode M. En wat voor één! Ieder schooljaar wordt de methode een beetje meer volwassen en werken we verder aan ons doel: de beste methode voor maatschappijleer op het vmbo.
Lees verderOpdracht Gedoogbeleid

Nederland kent iets bijzonders. Het gebruiken van softdrugs is niet verboden. In deze opdracht gaan we onderzoeken wat het gedoogbeleid van Nederland is.
In deze les leren leerlingen wat het gedoogbeleid is en of de opiumwet in de praktijk wel zo goed werkt.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht De Koning

Nederland is een koninkrijk. Er zijn nog maar 27 landen in de wereld die een soortgelijk koninkrijk hebben. Het hebben van een koningshuis is iets van lang geleden, toch houdt Nederland vast aan zijn koning.
In deze les leren de leerlingen wat ministeriële verantwoordelijkheid betekent, wat prinsjesdag is en welke rol de koning speelt in onze samenleving.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Dictatuur

Nederland is een democratie. Dat wil zeggen dat de burgers van Nederland in vrijheid leven en mogen meebeslissen over de regels in het land. Een land waar burgers minder vrij zijn en ook niet mogen meebeslissen, noemen we een dictatuur. Aan het hoofd staat de dictator.
In deze les leren de leerlingen wat de kenmerken van een dictatuur zijn, hoe propaganda een dictator aan de macht houdt en welke soorten dictaturen er zijn.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Tips voor leraren die gaan werken met een online methode
Al enige tijd werk ik natuurlijk zelf ook met Methode M. En daarmee dus ook volledig online. In het begin best een beetje spannend. Maar door het gewoon te doen en het zelf te ervaren, ben ik inmiddels erg enthousiast over deze manier van werken. In dit artikel deel ik daarom mijn ervaringen in acht tips voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar werken met een digitale methode.
Lees verderWaarom Methode M?
Ik studeerde af op het onderwerp actualiteit binnen het vak maatschappijleer. Ik gaf mijn lessen uit het boek en ik zocht naar manieren om de actualiteit hier meer bij te betrekken. Vaak sloot de actualiteit niet aan bij het hoofdstuk of hadden leerlingen geen benul van waar ik het over had. Inmiddels weet ik dat je leerlingen moet meenemen: de actualiteit koppelen aan de lesstof. Maar hoe doe je dat? Hoe doe je dat in combinatie met een PTA en een boek dat je volgt?
Lees verderOpdracht Persvrijheid

Kritische journalistiek vinden we in Nederland heel normaal. Al hoor je steeds vaker dat men Nederlandse journalisten irritant vindt of dat ze onnodig kritische vragen stellen. Maar dát kritische journalisten heel belangrijk zijn, bewijzen landen waar geen kritische journalistiek is.
In deze les leren leerlingen wat de uitgangspunten zijn van de overheid voor media, welke rol media spelen in een democratie en of er sprake is van persvrijheid in een land.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Misdaadstatistieken

Ben je nieuwsgierig naar de criminaliteit in jouw buurt? Wat denk je, is jouw buurt crimineel? Nederland heeft relatief weinig criminaliteit, maar voelt dat ook zo? Daar kan zo maar eens een groot verschil in zitten.
In deze les leren leerlingen hoe we aan misdaadstatistieken komen en welke conclusies je kunt halen uit misdaadstatistieken.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Lucia de B.

Meestal veroordelen rechters de juiste verdachte, maar ook rechters maken wel eens fouten. Zo kan het gebeuren dat mensen onschuldig vast worden gezet. Als dit gebeurt, noem je dat een rechterlijke dwaling. Vaak heeft zo’n rechterlijke dwaling enorme gevolgen.
In deze les leren leerlingen wat een rechterlijke dwaling is, waarom er bij Lucia de Berk daar sprake van was en waarom daarvoor een schadevergoeding wordt betaald.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht De Gemeente

Houdt het kabinet zich nou ook bezig met aanleggen van het stadspark of het maken van de verlichting bij jou in de straat? Nee, daar hebben ze geen tijd voor. Nog voordat we een dagelijks bestuur voor Nederland zelf hadden, waren er al steden. Deze steden werden door inwoners zelf bestuurd. En eigenlijk is dat nog steeds zo.
In deze les leren we leerlingen hoe een gemeente wordt bestuurd, wat de taken van een burgemeester zijn en leggen we uit wat er op het gemeentehuis gebeurd.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.