Opdracht Tweede Kamer

Opdracht maatschappijleer tweede kamer
© ANP/Phil Nijhuis

Je hebt ongetwijfeld al van de Tweede Kamer gehoord. Misschien heb je er zelfs met school een bezoek aan gebracht. In de Tweede Kamer worden belangrijke zaken voor het land besloten. Hoog tijd om te snappen wat ze nu precies doen “daar in Den Haag”.

In deze les leren de leerlingen hoe de Tweede Kamer werkt, wanneer iets van algemeen belang is en welke partijen er nu in de Tweede Kamer zitten.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht vluchtelingen

Opdracht maatschappijleer vluchtelingen
Foto: Pixpoetry

Met regelmaat gaat het in Nederland over het onderwerp vluchtelingen. Of het nu de beelden van vluchtelingenkampen in Griekenland zijn, van mensen die uit zee gered moeten worden, of nieuws over de AZC’s in Nederland.

In deze les leren leerlingen wanneer iemand een vluchteling genoemd wordt, wanneer ze in Nederland kunnen blijven en waarom vluchtelingen juist naar Nederland toekomen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht subculturen

Opdracht maatschappijleer subculturen
Foto: Úrsula Madariaga

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord cultuur. De Limburgse cultuur, de Marokkaanse cultuur, de joodse cultuur of een jeugdcultuur. Maar wat wordt ermee bedoeld?

In deze les leren leerlingen wat het verschil is tussen een cultuur en een subcultuur en welke soorten subculturen we kunnen onderscheiden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Methode M zomerupdate 2020

Het nieuwe schooljaar staat in de startblokken en bij Methode M hebben we allerminst stilgezeten. Zoals je van ons gewend bent, hebben we de methode weer volledig geactualiseerd. Uiteraard besteden we aandacht aan belangrijke maatschappelijke thema’s zoals het coronavirus, de economische crisis en discriminatie.

Daarnaast hebben we een aantal grotere veranderingen doorgevoerd om Methode M nog slimmer en gebruiksvriendelijker te maken. In deze blog praten we je er graag over bij.

Lees verder

Komend schooljaar nieuw op Methode M!

Dit schooljaar wordt Methode M verder uitgebreid! We hebben hard gewerkt aan een aantal nieuwe onderdelen, zodat Methode M nog completer wordt en blijft aansluiten bij de belevingswereld van onze vmbo’ers.

Lees verder

Maak tijdelijk gratis gebruik van Methode M

Nu de scholen zijn gesloten en docenten op zoek zijn naar een manier om afstandsonderwijs vorm te geven zien wij de animo voor Methode M groeien. Uiteraard willen we ons steentje bijdragen en scholen hierin tegemoet komen.

Lees verder

Maatschappijleer verkort programma

Er zijn ieder schooljaar leerlingen die opstromen of afstromen en daardoor het PTA van maatschappijleer nog moeten afronden. Je hebt ze dan niet in een normale lessituatie, maar bent als docent maatschappijleer wel verantwoordelijk voor deze leerlingen.

Lees verder

Gebruik deze Nieuwsgenerator om nieuwsartikelen te schrijven

Op zoek naar manieren om de lesstof bij maatschappijleer praktischer te maken, kwam ik op het idee om een “nieuwsgenerator” te maken. Een eenvoudige en snelle tool voor leerlingen om zelf nieuwsartikelen te schrijven. Met alles erop en eraan, zodat je het gevoel hebt dat je echt voor een nieuwswebsite schrijft.

Schermafbeelding Nieuwsgenerator

Je kunt alles aanpassen: de nieuwskop, de inleiding, de tekst en zelfs een passende afbeelding kiezen. De focus ligt wat mij betreft niet zozeer op de tekst, maar juist op de vorm. Door leerlingen een “journalistieke stijl” (kwalitatief of populair) te laten kiezen, laten we ze zien dat de stijl van een artikel van invloed is op je beeldvorming.

Je kunt er zelf allerlei opdrachten voor bedenken:

  • Laat ze zelf een nieuwsartikel schrijven over een gebeurtenis,
  • Stuur ze op pad als echte journalisten,
  • Of moeten ze juist zien hoe makkelijk het is om nepnieuws te maken?

Via de “deelknop” kunnen leerlingen heel eenvoudig hun nieuwsartikel met elkaar delen, maar ook een eigen variant erop maken.

Ga direct naar de nieuwsgenerator

Hij is nog in ontwikkeling, dus kom je een foutje tegen of heb je een suggestie laat het me gerust weten!

Methode M komt met Maatschappijkunde

Als één vraag ons veel gesteld is, dan is het wel de vraag of Methode M ook maatschappijkunde gaat aanbieden. Inmiddels hebben we er ook een antwoord op: Ja, we gaan stap voor stap uitbreiden met Maatschappijkunde!

Lees verder

Effectief leren met Methode M

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor effectief leren. Weten wij, leraren, wel hoe je effectief kan leren? Of markeren je leerlingen nog steeds gewoon de gelezen teksten? Weten je leerlingen eigenlijk wel hoe ze effectief kunnen leren?

Lees verder