Zomerupdate 2022

Bij Methode M hebben we een hekel aan het nieuws van vorig jaar. Daarom hebben wij de hele methode wederom kritisch onder de loep genomen en helemaal geactualiseerd met nieuwe aansprekende bronnen en filmpjes voor jouw leerlingen. Maar we hebben deze zomer meer gedaan! Daar vertel ik je graag over in deze blog.

Werkboeken maatschappijleer

Werken jouw leerlingen graag op papier? Maak dan gebruik van onze werkboeken. Voor elke module van maatschappijleer is een apart werkboek beschikbaar. Je downloadt ze gratis via het Schoolbeheer. Printen, inbinden of in een mapje stoppen en klaar!

Let op: Door de zomerupdate zijn ook de werkboeken aangepast. Online vind je altijd de meest recente versie.

Inhoudelijke wijzigingen

Uit de resultaten van onze feedbackweken kwam naar voren dat er soms te weinig reproductievragen in een les zaten. Hier hebben deze zomer scherp naar gekeken en waar kon nog een reproductievraag toegevoegd. Ook was een punt dat de video’s soms te lang duren. Ook daar hebben we naar gekeken.

Voel je altijd vrij om onderaan iedere les de feedbackknop te gebruiken om ons van tips en verbeteringen te voorzien.

De begrippentoetsen hebben we laten vervallen en we verwijzen nu naar onze begrippen op Quizlet, aangezien Quizlet veel meer mogelijkheden biedt om de begrippen te leren. We nemen dit schooljaar de tijd om de Test jezelf te verbeteren en uit te breiden.

Bij schoolexamens die we aanbieden hebben we gekozen om van versie 1 en 2 over te gaan op variant A en B. (Om het ingewikkeld te maken: versie 2 is variant A geworden.) Beide toetsen blijven we actualiseren. Je kunt per toets aan het versienummer zien welke versie je hebt gedownload.

Bij Maatschappijleer

  • De module Vraagstukken is geactualiseerd met de onderwerpen van vandaag. Een nieuwe analyse over de “Boerenprotesten” kon niet uitblijven. Ook hebben alle lessen in Vraagstukken nu leerdoelen.
  • Bij de module Politiek zijn les 1 en 2 voor KADER/GT herschreven.
  • Er zijn nieuwe kijkopdrachten bij de modules Samenleving en Burgerschap.

Oude analyses en kijkopdrachten kun je terugvinden in het archief.

Bij Maatschappijkunde

  • Hoewel in de syllabus wordt gesproken over de benaderingswijzen van maatschappijleer, werd in het centraal eindexamen uitsluitend het woord “invalshoeken” gebruikt. Wij kiezen ervoor om nu ook standaard invalshoeken te gebruiken, in plaats van benaderingswijzen.
  • In de module Mens en werk zijn in les 1 de redenen om te werken en werkgeluk samengevoegd. Bovendien zijn de leiderschapsstijlen ingekort en anders genoemd.
  • Bij de module De multiculturele samenleving zijn in les 1 generatiesubcultuur, jeugdcultuur en regionale cultuur geschrapt. Daarnaast zijn de visies bij kader vervangen door politieke richtingen (progressief, conservatief, links en rechts) in plaats van de stromingen. En in les 3 is paragraaf 3.3. Positie van migranten herschreven.
  • Bij de module Massamedia is bij les 2. Mediapluriformiteit de opbouw van de les veranderd. De inhoud is hetzelfde gebleven.
  • Bij de module Criminaliteit en rechtsstaat hebben we bij les Verdachte en slachtoffer de paragraaf 6.3 en 6.4. omgedraaid.
  • Er zijn nieuwe kijkopdrachten bij de modules Massamedia en Mens en werk.
  • De module Analyse heeft een maakopdracht “Podcast”.

Oude analyses en kijkopdrachten kun je terugvinden in het archief.

Bij Burgerschap

Dit jaar gaan de eerste scholen starten met onze burgerschapskaarten. Deze zijn geschikt voor zowel het vmbo als de onderbouw van havo en vwo. Hoewel de burgerschapskaarten nog vrij recent zijn in onze portefeuille, hebben we ook deze lessen allemaal geactualiseerd en de eerste feedback van de scholen verwerkt.

Wil jij ook de burgerschapskaarten van Methode M proberen? Alle scholen hebben 2 gratis licenties voor de modules Burgerschapskaarten en Leren debatteren.

Vormgeving

Ook onze vormgeving kon wel een opfrissertje gebruiken. Wij zijn heel blij met het nieuwe logo van Methode M. De oplettende kijker ziet dat de kleuren en de illustraties bij de modules zijn aangepast. In de komende maanden zullen we onze vormgeving nog verder verbeteren. Hopelijk word jij er net zo vrolijk van als wij!

Techniek

Ook op technisch gebied hebben we weer een aantal verbeteringen kunnen realiseren in onze methode. Hieronder zie je een opsomming van de belangrijkste wijzigingen: doe er je voordeel mee!

  • De PDF-functionaliteit is verbeterd. Je kunt nu zelf samenstellen hoe je PDF eruit komt te zien. Handig als je alleen de opdrachten wilt printen of juist alleen de lesstof.
  • Als docent kun je voortaan per leerling de uitslag van de controlevragen zien in de les zelf.
  • Het klassikale antwoordoverzicht is nu in eerste instantie anoniem. Via deze knop kun je de namen weergeven.
  • Accounts van leerlingen die niet actief (ingelogd) zijn, worden na zes maanden automatisch verwijderd. Na drie maanden verschijnen inactieve leerlingen in het schoolbeheer. Je kunt ze dan ook zelf verwijderen.

Nieuwe verwerkersovereenkomst

Deze zomer is het nieuwe Privacy Convenant Onderwijs ook in werking getreden. Methode M gaat deze nieuwe verwerkersovereenkomst gebruiken. We bieden deze nieuwe versie in de loop van het schooljaar bij jouw school aan.

Rest mij nu je vooral een goed schooljaar toe te wensen. Wij staan voor je klaar als je iets nodig hebt!

Meer weten over Methode M?

Methode M is dé online lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Actueel, compact en passend bij de belevingswereld van leerlingen.

Omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van Methode M, mag je hem drie weken gratis proberen. Vraag nu een proeflicentie aan:

Proeflicentie aanvragen

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.