Acht tips voor leraren die willen gaan werken met een online methode

Al enige tijd werk ik natuurlijk zelf ook met Methode M. En daarmee dus ook volledig online. In het begin best een beetje spannend. Maar door het gewoon te doen en het zelf te ervaren, ben ik inmiddels erg enthousiast over deze manier van werken. In dit artikel deel ik daarom mijn ervaringen in acht tips voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar werken met een digitale methode.

1. 👨‍🏫 Blijf gewoon les geven!

Dat je digitaal gaat werken, betekent niet dat de leerlingen je niet meer nodig hebben. Zelf geef ik nog gewoon “klassiek” les. Het voordeel van de aanwezigheid van devices is dat je veel flexibeler bent en makkelijker kunt wisselen tussen centraal lesgeven, werken in groepjes of zelfstandig werken. Mijn ervaring is dat deze afwisseling zelfs motiverend werkt.

2. 📵 Met telefoons valt niet te werken

Werk niet met telefoons! Ook niet als ze hun device zijn vergeten of het studiecentrum bezet is. Een telefoon heeft een andere functie en is daarmee altijd leuker dan de lesstof. Er zit continu een afleider in met al die notificaties die leerlingen binnenkrijgen. Daarnaast verhoogt het de drempel om het device sneller thuis te vergeten: ik kan tenslotte toch gewoon op mijn mobiel?

3. 👮‍ Hanteer gewoon je regels

Hoewel je voor je gevoel misschien veel vraagt van je leerlingen, namelijk een laptop of tablet meesjouwen, zul je voor het plezier van docent en leerling streng moeten controleren op het meenemen van het device. Je wilt een werkend, opgeladen tablet of laptop, die aangesloten is op het internet. Wanneer je dit structureel controleert, zullen leerlingen hier aan wennen en zorgen dat ze van tevoren hun device op orde hebben.

4. 👩‍💻 Gebruik de online methode structureel

Ga er helemaal voor! Leerlingen vinden het lastig om zo af en toe eens “online” te werken. Hun device meenemen, aansluiten op internet, inloggen in een systeem: “Hoe zat het ook alweer?”. Werk dus voor een langere periode met een online methode. Kondig het gebruik van devices duidelijk aan, ook richting ouders en indien nodig collega’s.

5. 🚨 Jij bepaalt: laptops dicht en tablets uit

Ondanks dat een vergadering soms heel interessant kan zijn en je ook echt wel weet dat het niet netjes is om op je telefoon te zitten… doe je het toch! En dus je leerlingen ook. Ik merk tijdens mijn uitleg dat als ik niet duidelijk aangeef dat de devices aan de kant moeten, leerlingen toch geneigd zijn om héél even naar een app, spel of nieuwssite te gaan. Overigens, als ze dit wel een keer doen, ga ik er niet te hard op in, ook zonder device kun je af en toe eens afgeleid zijn.

6. 📃 Schrijven kan nog prima op papier

Er is nog volop discussie over het belang van schrijven met pen en papier. Een online methode sluit beide dan ook zeker niet uit. Je hoeft niet persé de stof te verwerken in je device, leerlingen kunnen ook prima de opdrachten opschrijven in hun schrift. Daarnaast teken ik vaak schema’s op het bord en die zijn eigenlijk veel gemakkelijker over te nemen in een schrift.

7. 👨‍🎓 Maak de leerling zelf verantwoordelijk voor eigen leerpoces

Mooi he: “de leerling zelf verantwoordelijk maken voor het eigen leerproces”. Het is wel waar. Het werken met een device geeft de leerling meer vrijheid om zelf een passende leerstijl te vinden. Leer de leerling dan ook een stukje eigen verantwoordelijkheid aan. In het verwerken van de stof, in het verdwalen op het internet of zelf manieren kiezen om de lesstof te herhalen: denk aan mindmappen, wrts’en, quizjes maken etcetera.

8. 🔌 Zorg voor een back-up plan

Eigenlijk hoef ik deze niet uit te leggen, maar scholen en ict zijn nog niet overal een goede combinatie. Hoewel scholen in de afgelopen jaren een enorme stap hebben gezet als het gaat om het faciliteren van ICT, ben je nooit 100% zeker dat alles werkt. Zorg daarom dat je altijd iets achter de hand hebt.

Succes!

Drie maanden gratis proberen?

Omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van Methode M, mag je hem drie maanden gratis proberen. Vraag nu een proeflicentie aan!

Proeflicentie aanvragen