Opdracht Nieuwsgenerator

Opdracht maatschappijleer nieuwsgenerator
Foto: Amador Loureiro

Met de Nieuwsgenerator van Methode M kruip je in de huid van een journalist bij “NieuwsVandaag”. Je gaat zelf een nieuwsartikel maken met een passende nieuwskop en foto.

In deze les hebben we drie schrijfopdrachten met behulp van de Nieuwsgenerator. Een nieuw artikel schrijven met behulp van de selectiecriteria, een nieuwsartikel herschrijven in een journalistieke stijl of zelf een nepnieuwsartikel bedenken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Tweede Kamer

Opdracht maatschappijleer tweede kamer
© ANP/Phil Nijhuis

Je hebt ongetwijfeld al van de Tweede Kamer gehoord. Misschien heb je er zelfs met school een bezoek aan gebracht. In de Tweede Kamer worden belangrijke zaken voor het land besloten. Hoog tijd om te snappen wat ze nu precies doen “daar in Den Haag”.

In deze les leren de leerlingen hoe de Tweede Kamer werkt, wanneer iets van algemeen belang is en welke partijen er nu in de Tweede Kamer zitten.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht vluchtelingen

Opdracht maatschappijleer vluchtelingen
Foto: Pixpoetry

Met regelmaat gaat het in Nederland over het onderwerp vluchtelingen. Of het nu de beelden van vluchtelingenkampen in Griekenland zijn, van mensen die uit zee gered moeten worden, of nieuws over de AZC’s in Nederland.

In deze les leren leerlingen wanneer iemand een vluchteling genoemd wordt, wanneer ze in Nederland kunnen blijven en waarom vluchtelingen juist naar Nederland toekomen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht subculturen

Opdracht maatschappijleer subculturen
Foto: Úrsula Madariaga

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord cultuur. De Limburgse cultuur, de Marokkaanse cultuur, de joodse cultuur of een jeugdcultuur. Maar wat wordt ermee bedoeld?

In deze les leren leerlingen wat het verschil is tussen een cultuur en een subcultuur en welke soorten subculturen we kunnen onderscheiden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Methode M zomerupdate 2020

Het nieuwe schooljaar staat in de startblokken en bij Methode M hebben we allerminst stilgezeten. Zoals je van ons gewend bent, hebben we de methode weer volledig geactualiseerd. Uiteraard besteden we aandacht aan belangrijke maatschappelijke thema’s zoals het coronavirus, de economische crisis en discriminatie.

Daarnaast hebben we een aantal grotere veranderingen doorgevoerd om Methode M nog slimmer en gebruiksvriendelijker te maken. In deze blog praten we je er graag over bij.

Lees verder

Komend schooljaar nieuw op Methode M!

Dit schooljaar wordt Methode M verder uitgebreid! We hebben hard gewerkt aan een aantal nieuwe onderdelen, zodat Methode M nog completer wordt en blijft aansluiten bij de belevingswereld van onze vmbo’ers.

Lees verder

Kant-en-klaar actualiteit in de klas met Midden in het Nieuws

Deze maand blijven de scholen nog dicht vanwege het coronavirus, de vraag blijft ook of we daarna nog “normaal” naar school kunnen. Daarom bieden we Midden in het Nieuws nu kosteloos aan tot het einde van dit schooljaar.

Wekelijks wordt in Midden in het nieuws een relatie gelegd door actuele gebeurtenissen in Nederland, Europa en de wereld te verbinden met onderwerpen uit de vakken burgerschap en maatschappijleer. Het digitaal actualiteitenoverzicht bestaat wekelijks uit 4 pagina’s nieuws met daarin o.a. koppensnellers, mediaoverzicht, de week in beeld en video, nieuwsfoto van de week, het woordspel, open vragen en stellingen (kritisch denken) over economische, sociaal-maatschappelijke, politieke en gezondheidsonderwerpen. Door gebruik te maken van hyperlinks (voor artikelen en filmpjes) is het lesprogramma volledig zelfstandig te maken. Het maken van het volledige weekoverzicht duurt ongeveer 30-45 minuten.

Het digitale lesmateriaal is ontwikkeld door Klaas-Eel de Boer, zelfstandig uitgever en docent actualiteiten en burgerschap op het Albeda in Rotterdam. Als je interesse hebt in het digitale weekoverzicht Midden in het nieuws, neem dan gerust contact op. Elke zondag stuur ik je het weekoverzicht in word.

Dit is een gastbijdrage van Klaas-Eel de Boer, auteur Midden in het Nieuws.

Maak tijdelijk gratis gebruik van Methode M

Nu de scholen zijn gesloten en docenten op zoek zijn naar een manier om afstandsonderwijs vorm te geven zien wij de animo voor Methode M groeien. Uiteraard willen we ons steentje bijdragen en scholen hierin tegemoet komen.

Lees verder

Start met lessen thuis via Methode M

Het zijn vreemde tijden. Afgelopen week waren het halfvolle klassen, lege gangen en onzekere leerlingen. Nu is de boodschap die we allemaal zagen aankomen: de scholen sluiten en we gaan online verder.

Lees verder