Kerstpuzzel 2021

Methode M's Kerstpuzzel 2021
Foto van freestocks.org

Let op! Vanwege de lockdown hebben we het insturen van de Kerstpuzzel verlengd! Insturen kan nu tot zaterdag 15 januari.

Jingle all the way! Ook dit jaar heb je dankzij Methode M weer een mooie afsluiter van het kalenderjaar. Dit jaar hebben we een Kerstpuzzel met 21 uitdagende vragen, waarvan de antwoorden samen een zin vormen. Zet je klas aan de slag met de actualiteit van het afgelopen jaar!

Ga naar de Kerstpuzzel 2021!

Wie wint dit jaar de slagroomtaart?

Onder de inzenders met de juiste oplossing verloten we een slagroomtaart. Vorig jaar won A4BK van RSG Wolfs uit Hogeveen! Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.

Opdracht burn-out

Opdracht maatschappijleer burn-out
Bron: Nataliya Vaitkevich

Iedereen heeft wel eens last van stress. Dat is heel normaal! Stress zorgt ervoor dat je op tijd op je afspraken komt, en dat je goed leert voor toetsen. Een beetje stress is dus niet erg. Maar als je lange tijd veel stress hebt, dan kun je een burn-out krijgen. Een burn-out, wat is dat eigenlijk?

In deze les leren leerlingen wat een burn-out is, hoe vaak het in Nederland voorkomt en wat je zelf kan doen tegen een burn-out.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Iedereen mediawijs met Methode M!

Hoe mediawijs zijn jouw leerlingen eigenlijk? Met Methode M kun je aan de slag met mediawijsheid. Sterker nog: We durven te beweren dat je met Methode M alle competenties van mediawijsheid oefent.

Lees verder

Methode M’s Zomerupdate 2021

We gaan weer beginnen! Met zo’n Nederlandse zomer is het niet zo heel erg om weer naar school te moeten, toch?

Bij Methode M hebben we hard gewerkt aan misschien wel de grootste functionele update tot nu toe: Digitaal antwoorden, oftewel de mogelijkheid voor leerlingen om in de lesmethode te antwoorden. We hebben ons best gedaan om deze nieuwe functie zo mooi en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken! Lees er in deze blogpost meer over, of probeer het meteen even uit!

Lees verder

5 voordelen van een online lesmethode voor maatschappijkunde

methode voor maatschappijkunde

Je kent Methode M wellicht van het vak maatschappijleer. Al meer dan 50 scholen in Nederland werken met onze online lesmethode, die speciaal geschreven is voor leerlingen in het vmbo.

Maar wist je dat Methode M nu ook het examenvak maatschappijkunde aanbiedt? Nadat we vorig schooljaar al de drie modules Mens en werk, De multiculturele samenleving en Massamedia aanbieden, komen daar nu de modules Politiek en beleid, Criminaliteit en rechtsstaat én Analyse bij. En nu is Methode M meer dan compleet!

Onze online methode voor maatschappijkunde biedt jou en de leerlingen vele voordelen. We noemen er vijf:

Lees verder

Wat hebben leerlingen echt nodig? Lestip: Maak een bijsluiter!

Jongeren lijden onder de coronacrisis. En dat merken we op school. Minister Arie Slob stelt een behoorlijke berg geld beschikbaar voor het inlopen van de zogenaamde leerachterstanden. Wellicht zijn er op jouw school ook al gesprekken gaande om dit geld zo goed mogelijk te besteden. Met de overgangsvergadering in aantocht, proberen we wanhopig onze leerlingen alsnog te motiveren om toch hogere cijfers te halen. Maar doen we daarmee recht aan onze leerlingen? Ik denk het niet.

Photo by Neil Thomas on Unsplash

Ik moet na dit klotejaar dat me door depressieve periodes en paniekaanvallen gesleurd heeft twee maanden lang eindexamen doen. Ik maak me niet zorgen om de titel ‘coronadiploma’, ik maak me zorgen over mijn suïcidale vrienden. Heel fijn dat we een extra herkansing krijgen hoor. Precies wat overspannen tieners nodig hebben, nog een toets…. Corona geeft ons niet een leerachterstand het geeft ons een leefachterstand.’

Hierboven een veelzeggend citaat van de 17-jarige scholieren Elze in de Volkskrant. Ik merk bij mijn eigen leerlingen eenzelfde soort hang naar vrijheid. De verhalen over het weekend zijn iedere week eentoniger. Er wordt gehangen, op de bank en bij goed weer buiten. Op een park, vaak met alcohol en/of drugs. “We moeten wat!” Gelukkig zijn de terrassen open en worden de openingstijden ruimer.

Sinds de heropening van het voortgezet onderwijs, is het mij overduidelijk waar leerlingen behoefte aan hebben: elkaar zien, elkaar spreken, elkaar aanraken….Wat boeit hen die onvoldoende voor wiskunde, als ze de helft van de week alle lessen op afstand moeten volgen? Ze willen echt contact, de zekerheid hebben dat het goed gaat met hun vrienden, de vertrouwde structuur van een volle klas. Maar het meest van alles willen ze van hun stress af!

Daarom besloot ik tijdens mijn lessen maatschappijleer het gesprek aan te gaan met mijn leerlingen. Ik probeerde los te komen van de druk van school en met ze in gesprek te gaan over hun leven in deze periode. Daarvoor heb ik de opdracht van Methode M bij de module Burgerschap gebruikt en wat aangepast. Ik liet alle leerlingen een persoonlijke bijsluiter maken, waarin zij vertellen hoe ze zelf in elkaar zitten en hoe ze willen dat anderen met hen omgaan. Daarna hadden we een klassengesprek, waarbij de leerling even lekker konden ventileren! Dat mag ook bij maatschappijleer!

Schrijf je eigen persoonlijke coronabijsluiter. Geef antwoord op de volgende vragen:

1. Omschrijf je karakter (bijvoorbeeld: eigenwijs of verlegen of juist spontaan).
2. Waar ben je goed in?
3. Waar krijg je energie van?
4. Wat heb je het afgelopen schooljaar door corona het meest gemist?
5. Wat is voor jou de belangrijkste versoepeling?
6. Wat vond je het lastigste tijdens de coronacrisis?
7. Wat zul je als dit voorbij is nooit meer vergeten?

Dit was mijn lijstje met vragen. Doe er je voordeel mee. Succes!