Stel, je bent verdacht van een ernstig misdrijf en je moet naar de rechter. Wat zou je aantrekken? Een net pak, of een gescheurde broek met vlekken? Kun je de ingewikkelde woorden van de rechter goed begrijpen, denk je? En kunnen je ouders een dure advocaat betalen?
In deze opdracht leggen we uit wat klassenjustitie is en wat de oorzaken hiervan zijn. Ook besteden we aandacht aan de Black Lives Matter-protesten.
Naar aanleiding van de feedbackweken van Methode M hebben wij veel interessante, enthousiaste en opbouwende kritiek ontvangen. Dank daarvoor!
Uiteraard hebben wij deze feedback vol aandacht gelezen. Samen met jullie maken wij de beste methode voor maatschappijleer. Daarom delen wij graag de meest voorkomende opmerkingen over Methode M ván jullie mét jullie!
Merendeel van de docenten geeft aan het eens te zijn met onze uitgangspunten.
Meer reproductie en taligheid
Jullie geven aan dat er meer reproducerende vragen in de opdrachten mogen. Video’s in de methode mogen korter of er kunnen alleen fragmenten uit gebruikt worden. Hoewel er al aandacht is voor LHBTIQ+, mag dit nog meer. Er is behoefte aan een proefwerkpagina waarbij de opdrachten worden weggelaten. Zo kunnen leerlingen op een overzichtelijke manier leren voor het aankomende proefwerk.
“Sommige toetsen zijn erg makkelijk, maar worden moeilijker door taligheid. Is dit een leesvaardigheidsprobleem of maatschappijleer? Lastig te zeggen. Ik merk wel dat vooral bij een hoofdstuk als politiek leerlingen over elkaar struikelen van de taal.”
Ook is het fijn als linkjes voortaan in een pop-up scherm verschijnen voor de leerlingen. Zo blijven zij op de pagina waarop zij aan het werk zijn. Over het algemeen ervaart men de methode als erg talig. Dit blijft voor ons bij iedere update een aandachtspunt.
Sluit aan bij de belevingswereld
Jullie vinden Methode M een overzichtelijke, compacte, volledige en aantrekkelijke methode die goed aansluit op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling. Leerlingen zijn veel interactief bezig en kunnen ook zelfstandig goed uit de voeten.
Leerlingen geven aan liever online te werken, dan uit een boek.
Ook van de leerlingen hebben wij veel reacties gekregen. Leerlingen willen graag een samenvatting per les of hoofdstuk. Ook vragen zij om verschillende werkvormen en opperen een beloningssysteem als toevoeging aan de methode.
“Fijn is dat alles online is en dat je er gemakkelijk bij komt . Voor de rest heb ik geen klachten over Methode M”
172 leerlingen beoordelen Methode M met een gemiddelde van een 7.6. En daar zijn we zeker trots op!
Methode M introduceert een nieuwe module: Leren debatteren. Deze module bestaat uit vijf lessen die de leerling stap voor stap voorbereiden op het voeren van een Lagerhuisdebat.
Je hebt vast wel eens gehoord van een gameverslaving. Niet iedereen die een spel speelt, is direct verslaafd. Wanneer ben je dit wél? Zorgt dit dan ook voor problemen? Kun je hier ook weer vanaf komen?
Over een paar jaar heb je waarschijnlijk je vmbo-diploma op zak. En weer een paar jaar later heb mogelijk zelfs een mbo-opleiding afgerond. En dan ga je natuurlijk aan het werk! Eindelijk een fulltime inkomen. Toch? Maar wat nou als het niet lukt om een baan te vinden? Dan kom je terecht in de bijstand. De bijstand, wat is dat eigenlijk?
Al eerder zetten wij alle begrippen van Methode M in Quizlet. Dit maakt het voor leerlingen nog aantrekkelijker om te leren voor de toetsen. Dat bracht ons op het idee om ook Kahoot! te integreren/toe te voegen aan onze methode. We zijn daarom gestart met oefentoetsen in Kahoot.
We zijn ons alweer aan het voorbereiden op volgend schooljaar. Zoals je weet staat de actualiteit bij Methode M altijd centraal. Nieuws dat aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen geeft jouw lessen maatschappijleer een extra boost. We staan dan ook te trappelen om Methode M helemaal klaar te maken voor het nieuwe schooljaar. Met nieuws dat jouw leerlingen raakt.
De laatste jaren is er veel om te doen geweest: de zware criminaliteit rondom de handel in drugs. Het proces tegen Ridouan T., de mocromaffia, de moorden op Peter R. de Vries en Derk Wiersum. Het lijkt soms alsof de drugswereld de dienst uitmaakt in ons land. Maar is dat wel zo? Is het echt zo’n groot probleem in Nederland? Waarom houdt dat ons zo bezig? En welke rol spelen jongeren in dit probleem? Laten we dat eens beter bekijken!
Maakt jouw school gebruik van Peppels? Dan hebben wij goed nieuws: voortaan kun je de lessen van Methode M direct klaarzetten in Peppels. Handig voor jou en voor de leerlingen!
Nieuw! Begrippen maatschappijleer en maatschappijkunde oefenen op Quizlet
Hoe houd je de aandacht van je leerlingen vast? Onze leerlingen staan over het algemeen niet juichen als ze een hele waslijst aan begrippen moeten leren. Hoe maak je het dan toch interessant? Door hen uit te dagen met spelletjes!