Doe mee! Gratis webinar Methode M op donderdag 26 januari om 19:00 uur

Webinar Methode M januari 2023

Gebruik jij de meest actuele methode voor maatschappijvakken nog niet? En ben je nieuwsgierig naar Methode M, maar twijfel je nog? Dan hebben wij leuk nieuws voor jou!

Op donderdag 26 januari om 19:00 uur kun jij gratis deelnemen aan de webinar ‘Dit is Methode M’! Je maakt dan kennis met onze auteurs en krijgt uitleg over de methode.

Wie maken Methode M, hoe werkt zo’n online methode en wat kun jij ermee in je lessen? Terechte vragen waarover we je graag bijpraten. Op een makkelijke en toegankelijke manier. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is je hieronder in te schrijven en je ontvangt van ons de link.

Tijdens deze webinar is er ruimte om via een chat direct vragen te stellen. Na de presentatie is er gelegenheid om persoonlijk met auteurs in gesprek te gaan.

De webinar is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de methode. Je hoeft dus nog geen gebruiker te zijn. Stap voor stap leggen wij uit hoe de methode werkt en wat je ermee kunt. Dus twijfel jij nog om over te stappen naar Methode M of ben je gewoon nieuwsgierig? Doe dan zeker mee!

Ben je wel al gebruiker van Methode M, dan ben je natuurlijk net zo goed welkom!

Wij zijn super enthousiast en kijken ernaar uit jou donderdag 26 januari online te ontmoeten, tot dan!

Kerstpuzzel 2022

Kerstpuzzel 2022 Maatschappijleer

Wat is er veel gebeurd in dit jaar. Weten jouw leerlingen nog wat allemaal? Test de kennis in jouw klas met de Kerstpuzzel van Methode M! De puzzel is gratis toegankelijk voor iedereen! Veel puzzelplezier!

Ga direct naar de Kerstpuzzel

Wint jouw klas de lekkerste slagroomtaart?

Vul de les met de kerstpuzzel in zoals je zelf wilt, maar stuurt jouw klas de juiste inzending voor 24 december naar ons toe, dan maakt je klas kans op de lekkerste slagroomtaart van Nederland! Vorig jaar ging de taart naar CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland. Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee naar de slagroomtaart.

Paarse Vrijdag: Jezelf zijn, ook op school! 💜

Paarse vrijdag: 9 december

Vrijdag 9 december is het Paarse Vrijdag. We dragen dan paars omdat we vinden dat je mag zijn wie je bent, ongeacht je sekse, gender of seksuele voorkeur.

De introductie van de “One love”-band, de regenboogvlag en de opkomst van GSA’s op scholen. Allemaal tekenen dat we het belangrijk vinden om onszelf te kunnen zijn. Diversiteit in gender, sekse en seksualiteit zijn een feit, ook in de klas. Maar hoe ga je hier als docent mee om? Hoe maak je zaken als homoseksualiteit of transgender zijn bespreekbaar met je leerlingen?

Dit jaar maakten we speciaal voor Paarse vrijdag de keuzeopdracht ‘Jezelf zijn’. In deze les gaan we wat dieper in op seksuele diversiteit. Je kent vast nog wel het voorbeeld uit de media van Frédérique die niet wilde zeggen of ‘ze’ een jongen of meisje was. Of Raven van Dorst die zich openlijk profileert als intersekse persoon. Zij kunnen belangrijke rolmodellen zijn voor de leerlingen van nu, die misschien ook worstelen met hun seksualiteit. Leerlingen die nog niet uit de kast durven komen.

Als docent kun jij hen hierbij helpen. Maak seksuele diversiteit bespreekbaar in jouw klas met onze gratis keuzeopdracht ‘Jezelf zijn’. En draag paars!

Opdracht Armoede in Nederland

Foto: Towfiqu Barbhuiya

Armoede in Nederland, bestaat dat? Je verwacht het misschien niet, want Nederland staat al jaren in de top-10 rijkste landen ter wereld. Toch zijn er in Nederland gezinnen die in armoede leven.

In deze les besteden we aandacht aan arm zijn in Nederland, we kijken naar de oorzaken en gevolgen en bespreken mogelijke oplossingen. Ook hebben we een werkblad waarbij leerling zelf een keuzes moeten maken over uitgaven.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze keuzeopdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken of schaf de hele set aan voor slechts €3,95 per leerling.

Methode M nu ook op WRTS

Methode M & WRTS
© Methode M

Al eerder kon je de toetsen van Methode M vinden op Kahoot en de begrippen op Quizlet. Nu voegen we daar graag een aanbieder van Nederlandse bodem aan toe: WRTS.

WRTS is de website om begrippen uit je hoofd te leren. Zodra je een gratis account hebt aangemaakt op WRTS kun je op verschillende manieren oefenen met de begrippen uit onze methode. Bijvoorbeeld als meerkeuzetoets, dictee of met behulp van hints.

Methode M op WRTS
Methode M op WRTS

We hebben zowel de begrippen van maatschappijleer als maatschappijkunde erop gezet. De directe links staan bij de begrippenlijsten in de methode. Wijs je leerlingen erop en doe er ook zelf je voordeel mee.

Opdracht Mensenrechten & WK Qatar

Afbeelding Mensenrechten & WK Qatar
Foto: Safal Karki

“Iedereen wordt vrij en met gelijke rechten geboren.” Dit is het eerste artikel van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet overal in de wereld.

Tijdens het WK in Qatar brengen wij mensenrechten extra onder de aandacht. Zo leren ze in deze les niet alleen wat mensenrechten zijn, maar ook waarom dit heel erg mis is gegaan bij het WK in Qatar.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze keuzeopdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken of schaf de hele set aan voor slechts €3,95 per leerling.

Week van de Mediawijsheid bij Methode M

Week van de Mediawijsheid bij Methode M voor maatschappijleer

Als docenten maatschappijleer weten we als geen ander wat het belang is van mediawijsheid. De onhandigheden en incidentjes op sociale media zijn wekelijkse kost, zeker als je ook mentor bent.

Bij Methode M voor maatschappijleer staan we hier met onze module Mediawijs uitgebreider bij stil. Ook komt dit onderwerp terug bij onze Burgerschapskaarten. Toch kan het geen kwaad om tijdens de Week van de Mediawijsheid hier nog eens extra aandacht aan te besteden. Dat kan heel eenvoudig met onze keuzeopdrachten.

Keuzeopdrachten

Zo is er bijvoorbeeld de keuzeopdracht “Sexting” die leerlingen bewust maakt de gevolgen van sexting, zonder in te gaan op de schuldvraag. Of de keuzeopdracht “Gameverslaafd” waarin we de kenmerken van een gameverslaving bespreken.

Beide opdrachten zijn deze week gratis voor iedereen beschikbaar. Wellicht een leuk idee om leerlingen zelf een van deze opdrachten te laten kiezen.

Nieuwsgenerator

Ben je al bekend met onze tool om zelf nieuwsartikelen te schrijven? Op nieuwsgenerator.nl kunnen leerlingen zelf in de huid kunnen kruipen van een journalist en een online artikel schrijven. In deze les zie je verschillende suggesties. Uiteraard besteden we hierbij ook aandacht aan nepnieuws en betrouwbaarheid van teksten.

Kortom: Genoeg mogelijkheden om deze week aan de slag te gaan met Mediawijsheid van Methode M!

‘Gooi de maatschappelijke ladder eruit!’

Cover "Gooi de maatschappelijke ladder eruit"

Scholen die net zijn overgestapt naar Methode M is het misschien al opgevallen. De stigmatiserende begrippen laagopgeleid, lage maatschappelijke positie en de maatschappelijke ladder zijn bij ons niet terug te vinden.

Als docenten op het vmbo kunnen we er niet meer achterstaan. Het zelfbeeld van veel vmbo en mbo-scholieren is al negatief en met het gebruik van deze termen willen we daar niet een schepje bovenop doen. We lopen niet weg voor het thema sociale ongelijkheid, maar maken onze leerlingen er zelf meer onderdeel van door te reflecteren op de verschillende posities en welke bijdrage er nodig is voor een kansrijke positie in de samenleving.

Deze week verscheen in het vakblad voor leraren maatschappijleer een artikel van onze hand, met de uitleg waarom we deze begrippen uit Methode M hebben geschrapt. Hierin doen we een oproep aan de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer om dit ook niet meer terug te laten komen in het nieuwe curriculum.

Lees het hele artikel in de M&P hier:

Opdrachten waarden en normen

Hoe je met andere mensen omgaat, wordt voor een groot deel bepaald door je waarden en normen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Heeft iedereen dezelfde waarden en normen, of kan dat verschillen per persoon? En hoe verschillen waarden en normen qua tijd en plaats?

In deze opdracht leggen we uit wat waarden en normen zijn en hoe deze verschillen per tijd en plaats.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze keuzeopdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde én burgerschap. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken of schaf de hele set aan voor slechts €3,95 per leerling.

Oefen de modules van maatschappijleer op Kahoot!

Methode M op Kahoot

Voor ons een kleine moeite, voor jullie een groot plezier. We hebben de “Test jezelf” van alle modules bij maatschappijleer gekopieerd naar Kahoot! Op deze manier kun je klassikaal met de leerlingen de test jezelf oefenen voor de toets. Of gebruik ze om voorkennis te activeren of als leuke afsluiter van de les.

Alle leerlingen bij de les!

Log in op Kahoot en ga naar het profiel van Methode M. Daar vind je per module 15 vragen met steeds 4 antwoordmogelijkheden. Wie heeft alles goed? Welke leerling is het snelst? Het competitie-element van Kahoot maakt dat alle leerlingen volledig gefocust zijn op de lesstof. Ideaal toch?

Eerder brachten we ‘Politiek en beleid’ en ‘Criminaliteit en rechtsstaat’ van maatschappijkunde al naar Kahoot. En nu dus ook alle modules van maatschappijleer. Doe er je voordeel mee!

Je vindt ze allemaal terug bij ons account op Kahoot.