Maak tijdelijk gratis gebruik van Methode M

Nu de scholen zijn gesloten en docenten op zoek zijn naar een manier om afstandsonderwijs vorm te geven zien wij de animo voor Methode M groeien. Uiteraard willen we ons steentje bijdragen en scholen hierin tegemoet komen.

Wij bieden daarom scholen het volgende aan:

1. Docenten die willen overstappen, twijfelen of Methode M gewoon eens willen proberen met de klas, bieden wij nu aan om per direct en kosteloos over te stappen. Hiermee kunnen je leerlingen direct aan de gang met de online methode. (Lees hier nog eens de reviews.)

2. De keuzeopdrachten zijn dit schooljaar gratis en vrij toegankelijk. (Volgend jaar verandert dit.) Wil je de leerlingen de keuzeopdrachten zelfstandig laten nakijken? Bestel dan de keuzeopdracht voor komend schooljaar, ook dan bieden wij aan dat je er per direct en kosteloos gebruik van kan maken.

Daarnaast biedt Methode M ook alle hoofdstukken aan als losse module, bekijk het productenoverzicht voor meer informatie.

We zijn telefonisch, via WhatsApp en per mail bereikbaar voor vragen.

We wensen alle leraren heel veel succes tijdens de komende weken. Deze klus kunnen we samen klaren!

Rosanne Salimi
Jessica Köhler
Marc Smits
Stef van der Linden
Team Methode M

Start met lessen thuis via Methode M

Het zijn vreemde tijden. Afgelopen week waren het halfvolle klassen, lege gangen en onzekere leerlingen. Nu is de boodschap die we allemaal zagen aankomen: de scholen sluiten en we gaan online verder.

Methode M is vanuit beginsel een digitale methode. Onze gebruikers hoeven zich dus maar beperkt aan te passen aan de nieuwe situatie. Leerlingen zijn al gewend om digitaal te werken en ook de docenten kunnen de voortgang via het schoolbeheer goed monitoren.

Lees verder

Maatschappijleer verkort programma

Er zijn ieder schooljaar leerlingen die opstromen of afstromen en daardoor het PTA van maatschappijleer nog moeten afronden. Je hebt ze dan niet in een normale lessituatie, maar bent als docent maatschappijleer wel verantwoordelijk voor deze leerlingen.

Lees verder

Effectief leren met Methode M

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor effectief leren. Weten wij, leraren, wel hoe je effectief kan leren? Of markeren je leerlingen nog steeds gewoon de gelezen teksten? Weten je leerlingen eigenlijk wel hoe ze effectief kunnen leren?

Lees verder

Vinden jouw leerlingen maatschappijleer saai?

Zijn jouw leerlingen snel afgeleid? Kijken ze liever uit het raam dan in hun boek? Veel leerlingen haken af door te veel tekst, moeilijke woorden en overbodige opdrachten. En dat is jammer. Want maatschappijleer gaat over hen, zij maken deel uit van de maatschappij en daarom is het belangrijk dat zij leren nadenken over belangrijke maatschappelijke onderwerpen.

Lees verder

Methode M zomerupdate 2019

Met trots presenteren we de zomerupdate 2019 van Methode M. En wat voor één! Ieder schooljaar wordt de methode een beetje meer volwassen en werken we verder aan ons doel: de beste methode voor maatschappijleer op het vmbo.

De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een aantal gewenste en nodige technische verbeteringen. Daarnaast is tijdens de zomervakantie de methode geactualiseerd en waar nodig soms aangevuld of herschreven.

Lees verder

Acht tips voor leraren die willen gaan werken met een online methode

Al enige tijd werk ik natuurlijk zelf ook met Methode M. En daarmee dus ook volledig online. In het begin best een beetje spannend. Maar door het gewoon te doen en het zelf te ervaren, ben ik inmiddels erg enthousiast over deze manier van werken. In dit artikel deel ik daarom mijn ervaringen in acht tips voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar werken met een digitale methode.

Lees verder

Waarom Methode M?

Ik studeerde af op het onderwerp actualiteit binnen het vak maatschappijleer. Ik gaf mijn lessen uit het boek en ik zocht naar manieren om de actualiteit hier meer bij te betrekken. Vaak sloot de actualiteit niet aan bij het hoofdstuk of hadden leerlingen geen benul van waar ik het over had. Inmiddels weet ik dat je leerlingen moet meenemen: de actualiteit koppelen aan de lesstof. Maar hoe doe je dat? Hoe doe je dat in combinatie met een PTA en een boek dat je volgt?

Lees verder