Kerstpuzzel 2020

Uiteraard hebben we ook dit jaar weer een Kerstpuzzel! Ditmaal hebben we maar liefst 31 actuele vragen, waarvan de antwoorden samen een zin vormen. Zet je klas aan de slag met de actualiteit van het afgelopen jaar!

Ga naar de Kerstpuzzel 2020!

Wie wint dit jaar de slagroomtaart?

Onder de inzenders met de juiste oplossing verloten we een slagroomtaart. Vorig jaar won M3B van K-S-E-uit Etten-Leur! Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee voor de slagroomtaart.

M3B 2019, KSE Etten-Leur (met toestemming van de docent)

Gratis keuzeopdrachten coronavirus!

Het coronavirus leeft weer op in Nederland. En dat heeft de nodige gevolgen voor onze samenleving. Ook wij hebben in de klas direct te maken met de gevolgen van de maatregelen. Omdat het coronavirus zo’n grote impact heeft op het dagelijks leven van leerlingen, is het belangrijk dat ze goed op de hoogte zijn van wat er op dit moment speelt in de samenleving.

Daarom stelt Methode M drie nieuwe gratis keuzeopdrachten over het coronavirus ter beschikking:

Lees verder

Methode M zomerupdate 2020

Het nieuwe schooljaar staat in de startblokken en bij Methode M hebben we allerminst stilgezeten. Zoals je van ons gewend bent, hebben we de methode weer volledig geactualiseerd. Uiteraard besteden we aandacht aan belangrijke maatschappelijke thema’s zoals het coronavirus, de economische crisis en discriminatie.

Daarnaast hebben we een aantal grotere veranderingen doorgevoerd om Methode M nog slimmer en gebruiksvriendelijker te maken. In deze blog praten we je er graag over bij.

Lees verder

Komend schooljaar nieuw op Methode M!

Dit schooljaar wordt Methode M verder uitgebreid! We hebben hard gewerkt aan een aantal nieuwe onderdelen, zodat Methode M nog completer wordt en blijft aansluiten bij de belevingswereld van onze vmbo’ers.

Lees verder

Maak tijdelijk gratis gebruik van Methode M

Nu de scholen zijn gesloten en docenten op zoek zijn naar een manier om afstandsonderwijs vorm te geven zien wij de animo voor Methode M groeien. Uiteraard willen we ons steentje bijdragen en scholen hierin tegemoet komen.

Lees verder

Start met lessen thuis via Methode M

Het zijn vreemde tijden. Afgelopen week waren het halfvolle klassen, lege gangen en onzekere leerlingen. Nu is de boodschap die we allemaal zagen aankomen: de scholen sluiten en we gaan online verder.

Lees verder

Maatschappijleer verkort programma

Er zijn ieder schooljaar leerlingen die opstromen of afstromen en daardoor het PTA van maatschappijleer nog moeten afronden. Je hebt ze dan niet in een normale lessituatie, maar bent als docent maatschappijleer wel verantwoordelijk voor deze leerlingen.

Lees verder

Methode M komt met Maatschappijkunde

Als één vraag ons veel gesteld is, dan is het wel de vraag of Methode M ook maatschappijkunde gaat aanbieden. Inmiddels hebben we er ook een antwoord op: Ja, we gaan stap voor stap uitbreiden met Maatschappijkunde!

Lees verder

Effectief leren met Methode M

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor effectief leren. Weten wij, leraren, wel hoe je effectief kan leren? Of markeren je leerlingen nog steeds gewoon de gelezen teksten? Weten je leerlingen eigenlijk wel hoe ze effectief kunnen leren?

Lees verder

Vinden jouw leerlingen maatschappijleer saai?

Zijn jouw leerlingen snel afgeleid? Kijken ze liever uit het raam dan in hun boek? Veel leerlingen haken af door te veel tekst, moeilijke woorden en overbodige opdrachten. En dat is jammer. Want maatschappijleer gaat over hen, zij maken deel uit van de maatschappij en daarom is het belangrijk dat zij leren nadenken over belangrijke maatschappelijke onderwerpen.

Lees verder

Methode M zomerupdate 2019

Met trots presenteren we de zomerupdate 2019 van Methode M. En wat voor één! Ieder schooljaar wordt de methode een beetje meer volwassen en werken we verder aan ons doel: de beste methode voor maatschappijleer op het vmbo.

Lees verder

Acht tips voor leraren die willen gaan werken met een online methode

Al enige tijd werk ik natuurlijk zelf ook met Methode M. En daarmee dus ook volledig online. In het begin best een beetje spannend. Maar door het gewoon te doen en het zelf te ervaren, ben ik inmiddels erg enthousiast over deze manier van werken. In dit artikel deel ik daarom mijn ervaringen in acht tips voor collega’s die nieuwsgierig zijn naar werken met een digitale methode.

Lees verder

Waarom Methode M?

Ik studeerde af op het onderwerp actualiteit binnen het vak maatschappijleer. Ik gaf mijn lessen uit het boek en ik zocht naar manieren om de actualiteit hier meer bij te betrekken. Vaak sloot de actualiteit niet aan bij het hoofdstuk of hadden leerlingen geen benul van waar ik het over had. Inmiddels weet ik dat je leerlingen moet meenemen: de actualiteit koppelen aan de lesstof. Maar hoe doe je dat? Hoe doe je dat in combinatie met een PTA en een boek dat je volgt?

Lees verder