Kerstpuzzel 2020

Methode M's Kerstpuzzel 2021
Foto van freestocks.org

Uiteraard hebben we ook dit jaar weer een Kerstpuzzel! Ditmaal hebben we maar liefst 31 actuele vragen, waarvan de antwoorden samen een zin vormen. Zet je klas aan de slag met de actualiteit van het afgelopen jaar!

Ga naar de Kerstpuzzel 2020!

Wie wint dit jaar de slagroomtaart?

Onder de inzenders met de juiste oplossing verloten we een slagroomtaart. Vorig jaar won M3B van K-S-E-uit Etten-Leur! Let op: Alleen Methode M-scholen dingen mee voor de slagroomtaart.

M3B 2019, KSE Etten-Leur (met toestemming van de docent)

Extra opdrachten voor burgerschap en maatschappijleer

opdrachten maatschappijleer maatschappijkunde
Foto: Amador Loureiro

Verrijk jouw lessen met de opdrachten van Methode M!

Zit je nog vast aan een methode? Maar zou je wel eens wat anders willen? Dan is het goed om te weten dat Methode M een breed palet aan opdrachten aanbiedt. Gebaseerd op de lesstof van burgerschap en maatschappijleer. Aansluitend bij de belevingswereld van jouw leerlingen.

Lees verder

Opdracht Levenslang & tbs

Opdracht maatschappijleer levenslang & tbs
Foto: Matthew Ansley

Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. Betekent dit dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf echt NOOIT meer vrijkomt? Meestal wel. Ook de strafmaatregel tbs kan ervoor zorgen dat je niet meer vrij komt. Nederland is op dit gebied best wel streng.

In deze les leren leerlingen wat levenslang in Nederland betekent, wat tbs inhoudt en waarom Nederland kritiek krijgt op deze strafmaatregelen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nieuwsgenerator

Opdracht maatschappijleer nieuwsgenerator
Foto: Amador Loureiro

Met de Nieuwsgenerator van Methode M kruip je in de huid van een journalist bij “NieuwsVandaag”. Je gaat zelf een nieuwsartikel maken met een passende nieuwskop en foto.

In deze les hebben we drie schrijfopdrachten met behulp van de Nieuwsgenerator. Een nieuw artikel schrijven met behulp van de selectiecriteria, een nieuwsartikel herschrijven in een journalistieke stijl of zelf een nepnieuwsartikel bedenken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Tweede Kamer

Opdracht maatschappijleer tweede kamer
© ANP/Phil Nijhuis

Je hebt ongetwijfeld al van de Tweede Kamer gehoord. Misschien heb je er zelfs met school een bezoek aan gebracht. In de Tweede Kamer worden belangrijke zaken voor het land besloten. Hoog tijd om te snappen wat ze nu precies doen “daar in Den Haag”.

In deze les leren de leerlingen hoe de Tweede Kamer werkt, wanneer iets van algemeen belang is en welke partijen er nu in de Tweede Kamer zitten.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht vluchtelingen

Opdracht maatschappijleer vluchtelingen
Foto: Pixpoetry

Met regelmaat gaat het in Nederland over het onderwerp vluchtelingen. Of het nu de beelden van vluchtelingenkampen in Griekenland zijn, van mensen die uit zee gered moeten worden, of nieuws over de AZC’s in Nederland.

In deze les leren leerlingen wanneer iemand een vluchteling genoemd wordt, wanneer ze in Nederland kunnen blijven en waarom vluchtelingen juist naar Nederland toekomen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht subculturen

Opdracht maatschappijleer subculturen
Foto: Úrsula Madariaga

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord cultuur. De Limburgse cultuur, de Marokkaanse cultuur, de joodse cultuur of een jeugdcultuur. Maar wat wordt ermee bedoeld?

In deze les leren leerlingen wat het verschil is tussen een cultuur en een subcultuur en welke soorten subculturen we kunnen onderscheiden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Methode M zomerupdate 2020

Het nieuwe schooljaar staat in de startblokken en bij Methode M hebben we allerminst stilgezeten. Zoals je van ons gewend bent, hebben we de methode weer volledig geactualiseerd. Uiteraard besteden we aandacht aan belangrijke maatschappelijke thema’s zoals het coronavirus, de economische crisis en discriminatie.

Daarnaast hebben we een aantal grotere veranderingen doorgevoerd om Methode M nog slimmer en gebruiksvriendelijker te maken. In deze blog praten we je er graag over bij.

Lees verder

Komend schooljaar nieuw op Methode M!

Dit schooljaar wordt Methode M verder uitgebreid! We hebben hard gewerkt aan een aantal nieuwe onderdelen, zodat Methode M nog completer wordt en blijft aansluiten bij de belevingswereld van onze vmbo’ers.

Lees verder

Maak tijdelijk gratis gebruik van Methode M

Nu de scholen zijn gesloten en docenten op zoek zijn naar een manier om afstandsonderwijs vorm te geven zien wij de animo voor Methode M groeien. Uiteraard willen we ons steentje bijdragen en scholen hierin tegemoet komen.

Lees verder