Opdracht Misdaadstatistieken

Opdracht maatschappijleer misdaadstatistieken
Foto: Lacie Slezak

Ben je nieuwsgierig naar de criminaliteit in jouw buurt? Wat denk je, is jouw buurt crimineel? Nederland heeft relatief weinig criminaliteit, maar voelt dat ook zo? Daar kan zo maar eens een groot verschil in zitten.

In deze les leren leerlingen hoe we aan misdaadstatistieken komen en welke conclusies je kunt halen uit misdaadstatistieken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Lucia de B.

Opdracht maatschappijleer Lucia de B.
Foto: Bill Oxford

Meestal veroordelen rechters de juiste verdachte, maar ook rechters maken wel eens fouten. Zo kan het gebeuren dat mensen onschuldig vast worden gezet. Als dit gebeurt, noem je dat een rechterlijke dwaling. Vaak heeft zo’n rechterlijke dwaling enorme gevolgen.

In deze les leren leerlingen wat een rechterlijke dwaling is, waarom er bij Lucia de Berk daar sprake van was en waarom daarvoor een schadevergoeding wordt betaald.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht De Gemeente

Opdracht maatschappijleer de gemeente
Foto: Sander Weeteling

Houdt het kabinet zich nou ook bezig met aanleggen van het stadspark of het maken van de verlichting bij jou in de straat? Nee, daar hebben ze geen tijd voor. Nog voordat we een dagelijks bestuur voor Nederland zelf hadden, waren er al steden. Deze steden werden door inwoners zelf bestuurd. En eigenlijk is dat nog steeds zo.

In deze les leren we leerlingen hoe een gemeente wordt bestuurd, wat de taken van een burgemeester zijn en leggen we uit wat er op het gemeentehuis gebeurd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Sexting

Opdracht maatschappijleer sexting
Foto: Annie Spratt

Sexting is leuk en heel spannend. En het gebeurt al jaren, ook toen er nog geen mobieltjes waren, werden er al spannende foto’s en video’s gemaakt. Deze kon je dan thuis stiekem bewaren in de kast. Maar nu gaat dat héél anders: een foto is zo gemaakt, verstuurd… en ook doorgestuurd. Oeps!

In deze les leren we leerlingen wat sexting is, wat je kunt doen als het fout gaat en hoe leerlingen zelf een manier kunnen vinden om met sexting om te gaan.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nepnieuws

Opdracht maatschappijleer nepnieuws
Foto: Elijah O’Donnell

Het internet heeft een schat aan informatie. Iedereen kan er namelijk zelf informatie aan toevoegen: een website is snel opgezet en via sociale media nog makkelijker te verspreiden. Maar wie controleert deze informatie eigenlijk?

In deze les leren leerlingen wat nepnieuws is, weten ze het verschil tussen subjectief en objectief en leggen we uit hoe je kunt zien dat een nieuwsartikel betrouwbaar is.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Reclames

Opdracht maatschappijleer reclames
Foto: Joshua Earle

Media kunnen niet zonder reclames. Ze vormen een belangrijke inkomstenbron voor mediabedrijven. Hoe groter de kans is dat jij door een reclame iets gaat kopen, hoe meer geld een reclame opbrengt. Reclamemakers doen er alles aan om ons te verleiden om producten of diensten te kopen.

In deze les leren leerlingen wat reclames zijn en hoe reclames ons kunnen beïnvloeden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Democratie

We zijn met 17 miljoen mensen in Nederland. We kunnen niet allemaal beslissen over wat er in Nederland gebeurt. Toch hebben we invloed op de regels die er in Nederland zijn. Dat heet democratie.

In deze les leren we leerlingen wat democratie is, wat volksvertegenwoordigers doen en waarom Nederland een indirecte democratie heeft.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht De Grondwet

Opdracht maatschappijleer de grondwet
Foto: Iñaki del Olmo

De belangrijkste wetten van Nederland staan in de Grondwet. Iedereen, ook de koning of de minister-president, moet zich aan de Grondwet houden.

In deze les leren we leerlingen wat de grondwet is, waarom deze belangrijk is en welke grondrechten we in Nederland hebben.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Europese Unie

De Europese Unie bestaat uit landen in Europa die heel veel met elkaar samenwerken, maar toch de baas zijn over hun eigen land op de meeste gebieden. Een idee dat begon met zes landen en uitgroeide tot 28 landen op dit moment.

In deze les leren we leerlingen waarom de Europese Unie is opgericht, wat ze doet en hoe het wordt bestuurd.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nieuwsselectie

Opdracht maatschappijleer nieuwsselectie
Foto: Luca Onniboni

Wat maakt nieuws nou nieuws? Jij gaat onderzoeken waarom nieuwsmedia de ene gebeurtenis wel uitkiezen voor een nieuwsbericht en de andere gebeurtenis niet. Dit noem je met één woord nieuwsselectie.

In deze les leggen we leerlingen uit hoe nieuwsmedia kiezen tussen nieuwsberichten met behulp van de selectiecriteria.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.