Via sociale media werd de hashtag ‘#MeToo’ wereldwijd bekend. Over de hele wereld kwamen mensen in opstand tegen seksuele intimidatie en aanranding. Online deelden ze hun verhalen en gaven ze elkaar steun. Dit bleef niet zonder gevolgen. Ook in Nederland.
Lees verderAansprekende opdrachten maatschappijleer en burgerschap
Kant-en-klare opdrachten voor burgerschap en maatschappijleer. Alle onderwerpen en thema’s komen hier aan bod. Kijk of er iets voor je bij zit!
Opdracht burn-out
Iedereen heeft wel eens last van stress. Dat is heel normaal! Stress zorgt ervoor dat je op tijd op je afspraken komt, en dat je goed leert voor toetsen. Een beetje stress is dus niet erg. Maar als je lange tijd veel stress hebt, dan kun je een burn-out krijgen. Een burn-out, wat is dat eigenlijk?
In deze les leren leerlingen wat een burn-out is, hoe vaak het in Nederland voorkomt en wat je zelf kan doen tegen een burn-out.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Nieuwsgenerator
Met de Nieuwsgenerator van Methode M kruip je in de huid van een journalist bij “NieuwsVandaag”. Je gaat zelf een nieuwsartikel maken met een passende nieuwskop en foto.
In deze les hebben we drie schrijfopdrachten met behulp van de Nieuwsgenerator. Een nieuw artikel schrijven met behulp van de selectiecriteria, een nieuwsartikel herschrijven in een journalistieke stijl of zelf een nepnieuwsartikel bedenken.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Levenslang & tbs
Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. Betekent dit dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf echt NOOIT meer vrijkomt? Meestal wel. Ook de strafmaatregel tbs kan ervoor zorgen dat je niet meer vrij komt. Nederland is op dit gebied best wel streng.
In deze les leren leerlingen wat levenslang in Nederland betekent, wat tbs inhoudt en waarom Nederland kritiek krijgt op deze strafmaatregelen.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht subculturen
Je hebt vast wel eens gehoord van het woord cultuur. De Limburgse cultuur, de Marokkaanse cultuur, de joodse cultuur of een jeugdcultuur. Maar wat wordt ermee bedoeld?
In deze les leren leerlingen wat het verschil is tussen een cultuur en een subcultuur en welke soorten subculturen we kunnen onderscheiden.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht vluchtelingen
Met regelmaat gaat het in Nederland over het onderwerp vluchtelingen. Of het nu de beelden van vluchtelingenkampen in Griekenland zijn, van mensen die uit zee gered moeten worden, of nieuws over de AZC’s in Nederland.
In deze les leren leerlingen wanneer iemand een vluchteling genoemd wordt, wanneer ze in Nederland kunnen blijven en waarom vluchtelingen juist naar Nederland toekomen.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Tweede Kamer
Je hebt ongetwijfeld al van de Tweede Kamer gehoord. Misschien heb je er zelfs met school een bezoek aan gebracht. In de Tweede Kamer worden belangrijke zaken voor het land besloten. Hoog tijd om te snappen wat ze nu precies doen “daar in Den Haag”.
In deze les leren de leerlingen hoe de Tweede Kamer werkt, wanneer iets van algemeen belang is en welke partijen er nu in de Tweede Kamer zitten.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Gedoogbeleid
Nederland kent iets bijzonders. Het gebruiken van softdrugs is niet verboden. In deze opdracht gaan we onderzoeken wat het gedoogbeleid van Nederland is.
In deze les leren leerlingen wat het gedoogbeleid is en of de opiumwet in de praktijk wel zo goed werkt.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht De Koning
Nederland is een koninkrijk. Er zijn nog maar 27 landen in de wereld die een soortgelijk koninkrijk hebben. Het hebben van een koningshuis is iets van lang geleden, toch houdt Nederland vast aan zijn koning.
In deze les leren de leerlingen wat ministeriële verantwoordelijkheid betekent, wat prinsjesdag is en welke rol de koning speelt in onze samenleving.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.
Opdracht Dictatuur
Nederland is een democratie. Dat wil zeggen dat de burgers van Nederland in vrijheid leven en mogen meebeslissen over de regels in het land. Een land waar burgers minder vrij zijn en ook niet mogen meebeslissen, noemen we een dictatuur. Aan het hoofd staat de dictator.
In deze les leren de leerlingen wat de kenmerken van een dictatuur zijn, hoe propaganda een dictator aan de macht houdt en welke soorten dictaturen er zijn.
Bekijk deze opdracht op Methode M
Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.