Opdracht #MeToo

Opdracht #metoo vmbo maatschappijleer
Foto Fragment BOOS/BNNVARA

Via sociale media werd de hashtag ‘#MeToo’ wereldwijd bekend. Over de hele wereld kwamen mensen in opstand tegen seksuele intimidatie en aanranding. Online deelden ze hun verhalen en gaven ze elkaar steun. Dit bleef niet zonder gevolgen. Ook in Nederland.

Lees verder

Opdracht burn-out

Opdracht maatschappijleer burn-out
Bron: Nataliya Vaitkevich

Iedereen heeft wel eens last van stress. Dat is heel normaal! Stress zorgt ervoor dat je op tijd op je afspraken komt, en dat je goed leert voor toetsen. Een beetje stress is dus niet erg. Maar als je lange tijd veel stress hebt, dan kun je een burn-out krijgen. Een burn-out, wat is dat eigenlijk?

In deze les leren leerlingen wat een burn-out is, hoe vaak het in Nederland voorkomt en wat je zelf kan doen tegen een burn-out.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Nieuwsgenerator

Opdracht maatschappijleer nieuwsgenerator
Foto: Amador Loureiro

Met de Nieuwsgenerator van Methode M kruip je in de huid van een journalist bij “NieuwsVandaag”. Je gaat zelf een nieuwsartikel maken met een passende nieuwskop en foto.

In deze les hebben we drie schrijfopdrachten met behulp van de Nieuwsgenerator. Een nieuw artikel schrijven met behulp van de selectiecriteria, een nieuwsartikel herschrijven in een journalistieke stijl of zelf een nepnieuwsartikel bedenken.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Levenslang & tbs

Opdracht maatschappijleer levenslang & tbs
Foto: Matthew Ansley

Levenslang in Nederland is ook echt levenslang. Betekent dit dat een gevangene met een levenslange gevangenisstraf echt NOOIT meer vrijkomt? Meestal wel. Ook de strafmaatregel tbs kan ervoor zorgen dat je niet meer vrij komt. Nederland is op dit gebied best wel streng.

In deze les leren leerlingen wat levenslang in Nederland betekent, wat tbs inhoudt en waarom Nederland kritiek krijgt op deze strafmaatregelen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht vluchtelingen

Opdracht maatschappijleer vluchtelingen
Foto: Pixpoetry

Met regelmaat gaat het in Nederland over het onderwerp vluchtelingen. Of het nu de beelden van vluchtelingenkampen in Griekenland zijn, van mensen die uit zee gered moeten worden, of nieuws over de AZC’s in Nederland.

In deze les leren leerlingen wanneer iemand een vluchteling genoemd wordt, wanneer ze in Nederland kunnen blijven en waarom vluchtelingen juist naar Nederland toekomen.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht Tweede Kamer

Opdracht maatschappijleer tweede kamer
© ANP/Phil Nijhuis

Je hebt ongetwijfeld al van de Tweede Kamer gehoord. Misschien heb je er zelfs met school een bezoek aan gebracht. In de Tweede Kamer worden belangrijke zaken voor het land besloten. Hoog tijd om te snappen wat ze nu precies doen “daar in Den Haag”.

In deze les leren de leerlingen hoe de Tweede Kamer werkt, wanneer iets van algemeen belang is en welke partijen er nu in de Tweede Kamer zitten.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdracht subculturen

Opdracht maatschappijleer subculturen
Foto: Úrsula Madariaga

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord cultuur. De Limburgse cultuur, de Marokkaanse cultuur, de joodse cultuur of een jeugdcultuur. Maar wat wordt ermee bedoeld?

In deze les leren leerlingen wat het verschil is tussen een cultuur en een subcultuur en welke soorten subculturen we kunnen onderscheiden.

Bekijk deze opdracht op Methode M

Deze opdrachten zijn een onderdeel van Methode M, de lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Neem een gratis proeflicentie van 3 weken.

Opdrachten thema criminaliteit

Opdrachten thema criminaliteit
Afbeelding: Methode M

Criminaliteit is van alle tijden. Vanaf de eerste samenlevingen hebben we te maken met asociaal gedrag. Om asociaal gedrag te voorkomen voeden we onze kinderen op met regels, een heleboel regels. Vaak gaat dat hartstikke goed en kunnen we prettig met elkaar samen leven. Maar soms gaat het ook wel eens fout…

Methode M heeft een aantal opdrachten gemaakt die passen bij het thema criminaliteit.

Lees verder

Opdrachten thema media

Opdrachten thema mediawijs
Afbeelding: Methode M

Zonder dat je het misschien door hebt speelt ‘de media’ een grote rol in je leven. We Facebooken en YouTube’en er op los. We bekijken en we maken video’s en het lijkt allemaal gratis. Toch verdienen bedrijven heel veel geld aan ons.

Methode M heeft een aantal opdrachten gemaakt die passen bij het thema media.

Lees verder

Opdrachten thema pluriforme samenleving

Opdrachten thema multiculturele samenleving
Afbeelding: Methode M

Nederland is een multiculturele samenleving. Dit is een samenleving waar mensen met verschillende afkomst en cultuur samen leven. Deze culturen zijn zichtbaar op straat, in de media, politiek en regelmatig onderwerp van discussie.

Methode M heeft een aantal opdrachten gemaakt die passen bij het thema de pluriforme samenleving.

Lees verder