Module Leren debatteren
Debatteren is voor leerlingen een belangrijke vaardigheid die als een rode draad door allerlei vakgebieden van het onderwijs loopt. Met de module "Leren debatteren" van Methode M nemen wij jou en de leerlingen stap voor stap mee naar het lagerhuisdebat in de klas.
Drie weken gratis proberen?
Omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van Methode M, mag je hem drie weken gratis proberen. Vraag nu een proeflicentie aan!
Waarom leren debatteren?
Leerlingen bouwen niet alleen een groter vocabulaire op, maar leren ook zich met meer vertrouwen voor een groep te presenteren, kunnen zich beter identificeren met verschillende groepen uit de samenleving en denken actief en kritisch na over maatschappelijke vraagstukken. Zij leren luisteren naar de ander, staan stil bij wat zij zelf vinden van een onderwerp en kunnen hierover met elkaar op een respectvolle manier in gesprek gaan.
Voordelen van debatlessen
- Leren luisteren naar een ander
- Inleven in de mening van een ander
- Respectvol omgaan met de mening van een ander
- Vergroten van het eigen zelfvertrouwen
- Leren spreken voor de groep
- Kritisch leren denken
- Nadenken over maatschappelijke vraagstukken
- Leren door te doen
Het is een vakoverstijgende vaardigheid die ingezet kan worden bij vakken als maatschappijleer en burgerschap, maar ook als spreekvaardigheid bij het vak Nederlands of elk ander taalvak. Leerlingen leren de wereld om zich heen beter te begrijpen wanneer zij argumenten herkennen en kunnen plaatsen binnen een context.
Gebruik deze module bij
- Maatschappijleer
- Burgerschap
- Nederlands
- Mentorles
- Sociale vaardigheidstraining
- Debatclub
Opzet leren debatteren
In vier lessen worden leerlingen voorbereid op het uitvoeren van een Lagerhuisdebat in de klas. In de lessen komen de spelregels van een debat aan bod, wordt uitgelegd waar een goede stelling aan voldoet en hoe je argumenten herkent en bedenkt. En tot slot de spreekvaardigheid: hoe breng je vol zelfvertrouwen jouw argumenten op tafel en overdonder je jouw tegenstander in een debat?
Iedere les begint met een energizer, een aansprekende video, en bevat daarnaast opdrachten om de theorie te toetsen bij de leerling. Ook bevat de module een een beoordelingsformulier aan in de module waarmee docenten leerlingen kunnen beoordelen op basis van de officiële eindtermen van maatschappijleer en Nederlands.
Tot slot is er het stellingenarchief dat stellingen bevat die direct te gebruiken zijn tijdens het oefenen in de klas.
Persoonlijk contact?
Meer informatie nodig om tot een goede keuze te komen? Neem gerust contact met ons op, we vertellen je graag meer over Methode M!
Licenties
Je betaalt voor een licentie per leerling, hiermee krijgt deze een schooljaar lang toegang tot de methode. Docenten hebben gratis toegang.