Daarom Methode M

Maatschappijvakken zijn belangrijk, Methode M geeft het de aandacht die het verdient.

Wat vinden docenten van Methode M?

Differentiëren is een stuk makkelijker geworden!

"Methode M is een toegankelijke methode die leerlingen erg aanspreekt. De informatie is actueel en toegespitst op onderwerpen die de leerlingen interessant vinden. De leerlingen ervaren Methode M als gebruiksvriendelijk en zijn erg blij met de oefentoetsen en dat de theorie duidelijk is. De methode is goed verdeeld over de onderwerpen en differentiëren is mede dankzij Methode M een stuk makkelijker geworden! Voor mij als docent is het erg fijn dat er toetsen beschikbaar zijn en dat er de mogelijkheid is om opdrachten met andere docenten te delen."

Judith Dekker, docent Scholen aan Zee

"Methode M sluit aan bij de belevingswereld van (vmbo-)leerlingen en is divers met allerlei verschillende werkvormen".

Modern, actueel en vernieuwend

"Sinds vorig jaar werk ik bij het vak maatschappijleer met Methode M. De methode is modern, actueel en vernieuwend. Als docent heb je de mogelijkheid en de ruimte om eigen (regionale) actualiteiten in te brengen, dit is heel belangrijk binnen ons vak. Ook is het gemakkelijk dat ik snel een overzicht heb waar elke leerling zich bevindt in de stof. Als ik vastloop kan ik als docent altijd terecht bij de methodeschrijvers die snel en adequaat hulp bieden wanneer ik dat nodig heb. De methode is zeer geschikt voor scholen die werken met een persoonlijk device voor leerlingen en is daarmee toekomstbestendig! Een mooi en goed doordacht alternatief voor de huidige methodes."

Marielle Kanters, docent Nuenens College

"Verfrissend en actueel, zeer leesbaar voor leerlingen."

Hans de Vroome, docent RSG Wolfsbos

Goede voorbereiding op het eindexamen

"Afgelopen jaar hebben we met veel plezier met Methode M gewerkt. Wij hebben hem ingezet voor onze eindexamenkandidaten, die zijn gemiddeld met een 7,8 geslaagd voor hun examen. De voorbereiding was dus uitstekend!"

Ineke Marijnissen, docent Breda College (speciaal onderwijs)

"Zeer overzichtelijk methode, up to date en beeldmateriaal dat aanspreekt."

Helder, overzichtelijk en interessant

"Wat een verademing! De methode ziet er goed en overzichtelijk uit en is voor leerlingen prettig om mee te werken. Zij geven aan dat ze het erg fijn vinden dat er zoveel keuzemogelijkheid is om te leren en te bestuderen: de lestekst is helder, de begrippen staan in de tekst verwerkt maar worden ook nog los besproken. De bronnen worden als interessant en passend ervaren."

Nienke Oggel, docent Hilfertsheem College

"Voor Maatschappijleer hebben we eerst andere methodes gebruikt. Te veel tekst, te saai, te veel ver-van-haar-bed, geen interesse. Methode M paste veel beter, online, leuke filmpjes, veel meer vanuit wat zij zelf tegenkomt en eventueel zou willen weten."

Thuisonderwijs v.B.

"Actueel en overzichtelijk. Methode M heeft een duidelijke structuur en is gekoppeld aan de onderwijsdoelen voor het vak Maatschappijleer."

H. Saidi, docent Het Perron

Maatschappijleer & Politiek over Methode M:

"Methode M is een welkome nieuwe concurrent op de methodemarkt. Onderscheidend in vormgeving, keuze van beeldmateriaal en keuzemogelijkheden in het algemeen. Een gedegen aanpak die dicht bij de leerlingen staat, maar toch tot kennisvergaring en nieuwe inzichten uitdaagt."

Koen Vossen, recensent M&P

"De tone of voice goed, de inhoud is goed en het is aansprekend voor de leerlingen."

Iman Pieter Duin, docent Montessori Mavo Rotterdam

Genoeg uitdaging en verdieping

Methode M geeft een duidelijk en volledig overzicht van de leerstof voor het vak maatschappijleer. De leerling kan, zelfstandig, aan het werk en krijgt genoeg uitdaging en verdieping om het schoolexamen op een goede manier af te ronden.

Dirk-Jan van Dijk, docent Spring High

"Methode M is ontzettend divers. Leerlingen gaan op een leuke manier aan de slag met de theorie. Bronnen zijn actueel, opdrachten zijn afwisselend en er is veel extra oefenmateriaal."

Odette van Ierssel, docent KSE

"Zeer toegankelijk, sluit enorm aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Behapbare teksten. Aantrekkelijke vormgeving. ZEER actueel. Goede opbouw. Verschillende soorten opdrachten worden door leerlingen ook echt als fijn ervaren. Vooral de DOE-opdrachten!"

Kathy Westendorp, docent De Nassau

Sluit aan bij belevingswereld van leerlingen

"Methode M is een hele fijne methode en sluit goed aan bij de belevingswereld van mijn leerlingen. Door het hoofdstuk Burgerschap zijn er prachtige verhalen naar voren gekomen en gesprekken op gang gekomen (op wie ben je trots? waar ben je zelf trots op?). Ik heb mijn leerlingen van een andere kant leren kennen en heb meer inzicht gekregen in verborgen leed. Methode M is differentiërend: leerlingen kunnen keuzes maken die bij hen passen. Tevens leent de methode zich voor aanvullend eigen lesmateriaal. Wat een verademing deze methode!!"

Sonja Mulderij, docent CSG Jan Arentsz

Kortom, blij ermee!

"Ik ben heel tevreden! De meeste teksten en filmpjes spreekt onze kaderleerlingen goed aan. Zeker nu met de online lessen is het echt heel fijn om ermee te werken en handig dat je zelf kunt kiezen wat je behandelt uit de teksten (sommige hoofdstukken behandel ik uitgebreider dan andere). De toetsen vind ik wel nog wat aan de lastige kant voor onze leerlingen. Ik pas ‘m daarom op sommige vragen even aan naar het taalniveau van mijn leerlingen. Gelukkig kan dat ook goed. Dus kortom, blij ermee!"

Selma Custers, docent Globe College

Voldoende ruimte voor eigen inbreng

"Methode M oogt prettig en lekker modern. En kom je er als docent even niet uit, dan is contact met Methode M snel gelegd. Het is volledig digitaal. Dat vind ik prettig, want vooral Maatschappijleer staat of valt met actualiteit.

Ja, je moet als leerling best wat tekst lezen - wij gebruiken Readme om lange teksten te laten voorlezen aan kinderen die niet makkelijk lezen - maar dat wordt opgeleukt met filmpjes en illustraties.

Je kan als leerling vragen om de antwoorden zelf na te mogen kijken - zelfsturend dus. Toch heb je als leerkracht voldoende ruimte om eigen inbreng te geven. "

Anne M, leerkracht Gouda

9 redenen om voor Methode M te kiezen (volgens gebruikers)

#1
Actueel

Actuele bronnen, voorbeelden en video's.

#2
Beleving

Sluit aan bij de belevingswereld van jongeren.

#3
Structuur

Duidelijke structuur en heldere taal.

#4
Kritisch leren denken

Stelt vragen en zet leerlingen aan het denken.

#5
Vernieuwend

Vernieuwende lesstof met actuele onderwerpen.

#6
Interactief

Volop interactieve mogelijkheden.

#7
Vaardigheden

Doorlopend werken aan verschillende vaardigheden.

#8
Zelfstandig

Leerlingen kunnen ook zelfstandig met de methode aan de slag.

#9
Online

Maatschappijleer is bij uitstek een vak om met een online en daarmee actuele methode te werken.