Starten met Methode M

We proberen de methode zo eenvoudig mogelijk te houden. We leggen je graag de belangrijkste onderdelen uit.

Methode M is een website en staat online. Voor het gebruik moet je inloggen. Iedere leerling en docent hebben een eigen account, accounts zijn gekoppeld het Schoolbeheer.

Methode M / Methode voor maatschappijleer op het vmbo!

Modules en lessen

Bij Methode M bestel je modules. Iedere module bestaat uit een lessenreeks, die wordt aangevuld met praktische opdrachten en oefeningen.

Een les bevat de lesstof, de leerdoelen, opdrachten en controlevragen. We verrijken de lesstof met YouTube-video’s, schriftelijke bronnen, afbeeldingen, lijsten, grafieken en tabellen.

Er zijn verschillende type opdrachten, deze zijn te herkennen aan hun eigen kleur en icoon. Zij hebben de volgende betekenissen:

  • Het antwoord is terug te vinden in de lesstof.
  • Het antwoord moet zelf (online) worden opgezocht.
  • Een doe-opdracht. Een online game, iets creatiefs of een werkstuk.
  • Een moeilijke inzichtsvraag.
  • Oefentoets.

Nakijken voor docenten

Docenten hebben bij de meeste opdrachten een “nakijkoogje” , zij kunnen direct het voorbeeldantwoord zien. Tip! Dit is bijvoorbeeld handig bij het gezamenlijk nakijken op het digibord.

Leerlingen zelfstandig laten nakijken

Een docent kan een leerling individueel toestemming geven om na te kijken.

Onderaan elke les staat een knop waarmee de leerling toestemming vraagt om na te kijken. Wanneer de leerling deze knop indrukt, krijgt de docent in het Schoolbeheer hiervan een melding. Na goedkeuring verschijnt het “nakijkoogje” en krijgt de leerling 15 minuten de tijd om zijn antwoorden na te kijken. Bekijk de onderstaande video voor een voorbeeld:

Leerdoelen

Iedere les bevat leerdoelen. Hierin staat wat leerlingen moeten weten en kunnen. De leerdoelen bieden een stevig houvast bij het leren voor de toetsen. Bij kader en gt vind je de leerdoelen onderaan de les, bij basis erboven.

Oefentoetsen

Een module bevat verschillende meerkeuzetoetsen waarmee de leerling zichzelf kan testen. Onderaan elke les staat een aantal oefenvragen waarmee te leerlingen kan testen of hij de stof beheerst. Iedere module bevat een Hoofdstuktoets en op de Begrippenpagina vind je een oefentoets. De leerling kan zijn resultaten zien op zijn Profielpagina onder toetsresultaten.

De docent kan de toetsresultaten per leerling zien in het Schoolbeheer. Deze vind je bij Klassen & leerlingen.

Praktische opdrachten

Iedere module bevat een maak-, kijk- en doe-opdracht. Deze kunnen worden ingezet als praktische opdracht. Of gewoon om de stof te herhalen.

Iedere praktische opdracht bestaat uit een aantal stappen, met daaronder een “rubric” waarmee leerlingen zelf controleren of deze stap onvoldoende/voldoende/goed is gegaan. Dit stimuleert leerlingen om kritisch naar hun eigen werk te kijken. De docent kan dit tevens gebruiken voor zijn beoordeling.

Profielpagina

Leerlingen hebben via het hoofdmenu toegang tot hun profielpagina met hun persoonlijke gegevens. Hier vinden zij een overzicht van hun toetsresultaten en kunnen ze zelf hun wachtwoord wijzigen (wanneer ze geen gebruik maken van de Entree-functionaliteit).

Differentiëren binnen een klas

De docent kan het niveau (basis, kader en gt) per klas, maar ook per leerling instellen. Binnen één klas kun je dus werken met verschillende niveaus. Ongeacht het niveau is de structuur (modules en lessen) hetzelfde.

Klassen & leerlingen / Methode voor maatschappijleer op het vmbo!

Maken van opdrachten

De docent bepaalt zelf hoe de leerlingen de opdrachten verwerken. Methode M werkt niet met invulvelden binnen de lesmethode. Tip! Wij adviseren te werken met een schrift, leerlingen leren beter door te schrijven. Een schrift biedt ook ruimte om aantekeningen te maken.

Keuzeopdrachten en specials

Methode M bevat meer dan twintig keuzeopdrachten. De keuzeopdrachten bieden een verdieping op de verplichte lesstof. Daarnaast zijn er specials over de Tweede Kamer, Migratie en Generaties. Hierin vind je allerlei achtergrondinformatie over actuele onderwerpen in de maatschappij. Tip! Gebruik ze voor praktische opdrachten en werkstukken.

Schoolbeheer

Het Schoolbeheer is de centrale plek voor alles wat met het gebruik van de methode te maken heeft. Je organiseert hier de klassen en leerlingen en downloadt de toetsen en lesmateriaal.

Schoolbeheer Methode M / Methode voor maatschappijleer op het vmbo!

Standaard kom je uit op het dashboard. Hier komen alle activiteiten per klas binnen: aanvragen om na te kijken, toetsresultaten van leerlingen, maar ook welke leerlingen inloggen of zich registreren.

Via het menu kom je bij “klassen en leerlingen”, hier kun je klassen bewerken of toevoegen. Per klas kun je instellen welke modules zichtbaar moeten zijn en welk niveau een leerling krijgt bij registratie.

Leerlingen laten registreren

Bij registratie wordt een leerling via de klascode gekoppeld aan een bepaalde klas. De klascode ontvang je bij het aanmaken van een klas. Bekijk hier de uitlegvideo hoe dit in zijn werk gaat:

Leerlingenaccount wijzigen

Klik je op een klas, dan zie je welke leerlingen zich hebben geregistreerd. Je kunt in het overzicht makkelijk leerlingen verwijderen, maar ook het e-mailadres, niveau en wachtwoord van een leerling wijzigen of toetsresultaten inzien.

Docenten uitnodigen

Docentenaccounts zijn gratis. Via het Schoolbeheer kun je collega's uitnodigen. Zij ontvangen automatisch een e-mail met daarin een link om hun docentenaccount te activeren. Daarna hebben zij direct toegang tot het Schoolbeheer.

Hulp nodig?

Heb je nog ergens meer uitleg over nodig? Geen probleem! We helpen je graag.

085 06 00 940 info@methodem.nl Stuur een appje

Nieuw: Maatschappijkunde

Wil jij ook maatschappijkunde van Methode M proberen? Kijk voor meer informatie op de vakpagina, of vraag een proeflicentie aan.

"Actueel en overzichtelijk. Methode M heeft een duidelijke structuur en is gekoppeld aan de onderwijsdoelen voor het vak Maatschappijleer."

H. Saidi, docent Het Perron

Lees alle reviews over Methode M