Leuk dat je kijkt! Ik ga vloggend het jaar uit met 10 populaire vloggers.

Massamedia behandelen met radio, televisie of krant is zó 2016. Het jaar 2017 was wat mij betreft de definitieve doorbraak van de vloggers in de grote-mensen-wereld. Dylan, Kwebbel, Enzo, Furtjuh of Nikkie, wie kent ze niet. Jij straks in ieder geval wél. Deze 10 vloggers moet je als leraar (maatschappijleer) écht leren kennen:

#1. Nikkie / NikkieTutorials

8.387.368 abonnees, 702.836.456 totale views – Nederlands grootste YouTubester bereikt een enorm internationaal publiek met haar vlogs over make-up. “Zij snapt make-up” aldus mijn vriendin.

#2. Jordi / Kwebbelkop

7.712.986 abonnees, 2.891.201.765 totale views – Nikkie wordt op de voet gevolgd door Jordi a.k.a. Kwebbelkop. Deze jongen kletst – in het Engels – tijdens het gamen de oren van je kop en dat is dus leuk om naar te kijken. Volgens eigen zegge: miljonair. Hoe cool.

#3. Enzo / EnzoKnol

1.727.245 abonnees, 1.475.437.529 totale views – De ongekroonde koning van YouTubend Nederland. Enzo Knol. Favoriet bij de oude media en haalde dit jaar het nieuws met zijn break-up met vriendin Dee. Wees gerust: de tortelduifjes zijn inmiddels weer bij elkaar. Enzo moet hard werken voor zijn fame: dagelijks een vlog én gamevideo.

#4. Giel, Thomas en Stefan / StukTV

1.635.718 abonnees, 540.772.253 totale views – Televisie op YouTube. De jongens van StukTV voeren opdrachten “challenges” uit die het publiek bedenkt. Inmiddels mogen ze ook op TV hun ding doen.

#5. Dylan / Dylanhaegens

https://www.youtube.com/watch?v=KoiAd0enrnU
1.255.327 abonnees, 423.600.488 totale views – Mocht je rare fratsen tegenkomen in de klas, dan kunnen ze het zomaar van Dylan Haegens hebben afgekeken. Deze jongen acteert en vlogt er op een vrolijke manier op los.

#6. Mascha / Beautygloss

https://www.youtube.com/watch?v=SLc-k0nlA_s
607.657 abonnees, 264.347.076 totale views – Vlogt al sinds 2007 en is daarmee een vlogster van het eerste uur. Al 10 jaar beautytips van Mascha.

#7. Giovanni / Gio

https://www.youtube.com/watch?v=XcV2bBQK2Uw
814.274 abonnees, 236.864.000 totale views – Gio is de grootste puber in de lijst. Zijn best bekeken video’s gaan vooral over seks. Neem voor de grap een kijkje in de lijst met zijn populairste videos. Oude of nieuwe media: sex sells.

#8. Milan / DagelijksHaaDee

https://www.youtube.com/watch?v=dGhzem5-ewE
1.113.964 abonnees, 538.280.662 totale views –  Milan Knol. De broer van Enzo. Was eerder, maar Enzo had meer talent. Milan YouTube-“challenged” erop los.

#9. Rutger / Furtjuh

https://www.youtube.com/watch?v=ZSacqO_GCPw
446.939 abonnees, 94.819.395 totale views – Rutger vlogt ook al sinds 2006 en trekt inmiddels volle zalen. Nee maar echt. Deze entertainer pur sang, zullen we vast gaan terugzien op de televisie, desnoods als zanger.

#10. Markie / Gekke Markie

https://www.youtube.com/watch?v=HiZmVcxboZo
507.625 abonnees, 80.329.801 totale views – Mijn persoonlijke favoriet. Hij hoeft het niet te hebben van misleidende titels of seksueel getinte berichten. Hij bedenkt gewoon gekke dingen én voert ze uit.

Extra: Goudzoekers in YouTubeland

Cover Goudzoekers in YouTube-land
© VPRO / Cover Goudzoekers in YouTubeland

Wil je meer weten over wat er achter deze bijzondere wereld schuilgaat? Bekijk dan de documentaire Goudzoekers in YouTubeland voor een inkijkje in de commerciële kant van deze vloggers.

Hoe gebruik jij de actualiteit in de les?

Een terugkerende vraag bij het bekende actieonderzoek van de lerarenopleiding maatschappijleer is hoe je de actualiteit integreert in je lessen. Er zijn zelfs prijzen uitgereikt aan dergelijke onderzoeken. Toch, Stef? 😉

Het doel is natuurlijk om een brug te slaan tussen de lesstof en de werkelijkheid buiten de schoolbanken. En hoe je het ook gebruikt (7 Days, Nieuws in de klas, Nieuwsbegrip), verschillende onderzoeksrapporten en publicaties tonen aan dat het een positieve bijdrage levert aan taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap van je leerlingen.

Actualiteitenmuur
© Dyon Schlebos / Activiteitenmuur in de klas

Mijn eigen ervaring als docent maatschappijleer is dat leerlingen de lesstof eerder en beter begrijpen wanneer je de les opent met een nieuwsfeit dat aansluit bij de context van het hoofdstuk dat op dat moment besproken wordt.

Vaste prik bij de start van mijn les maatschappijleer is de ‘actualiteit van de dag’. Waar leerlingen de eerste les van het jaar je nog onbegrijpend aanstaren als je het begrip ‘actualiteit’ in je mond neemt, wordt na een maand tijd steevast de vraag gesteld wat de actualiteit van vandaag is.

Een ideaal moment om niet alleen hun maatschappelijke horizon te verbreden, maar ook om de maatschappelijke relevantie van het betreffende hoofdstuk inzichtelijk te maken door het op deze manier in een voor hen begrijpelijke context te plaatsen. Daarnaast ervaar ik dit als een prettige opening van je les.

Nu opende ik dus bijna elke les met de actualiteit van de dag en dacht na een tijd: waarom daar niet een heel jaar van maken? Het resultaat zie je in de foto hierboven.

Zo blik je telkens terug op de actualiteit van de maand en elf maanden later heb je een schooljaaroverzicht dat je samen met je leerlingen tot stand hebt gebracht. Een bijkomend voordeel: schitterend behang aan de muren van je leslokaal.

Hoe gebruik jij actualiteit in je lessen maatschappijleer? Laat het hieronder in de reacties weten!